Avatar billede justinor Nybegynder
02. november 2001 - 13:56 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Instalation af windows på bærbar ?

Hejsa

Jeg ville idag reinstallere windows på min bærbar, men efter formateringen opdagende jeg til min skræk, at jeg ikke kan bruge mit cdromdrev (et memory card PMCIA drev), og dermed kan jeg ikke installere windows. Er der nogen måde hvorpå jeg kan få win98 bootdisken til at genkende drevet eller skal jeg installere via en netværksforbindelse og i så fald hvordan gør jeg det ??

Michael
Avatar billede jefa Nybegynder
02. november 2001 - 14:00 #1
Avatar billede qhp Nybegynder
02. november 2001 - 14:25 #2
Som alternativ kan du prøve at koble din bærbar på en anden PC via parallel port vha. en Laplink kabel og et overføringsprogram som f.eks. Fx, og på den måde få kopieret din original Win98 over på bærbarens HD. Bagefter booter du med Win98 bootdisken installerer Win98 derfra, det kører også hurtigere.
Avatar billede stampeair Nybegynder
02. november 2001 - 14:38 #3
Uhhuu, kopiere windows via fx, tager laaaang tid, meeeen hvis det er den eneste mulighed!!!
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2001 - 15:47 #4
Har du ikke en windows startdiskette, så du kan starte pc\'en med CDromsupport og dermed få startet din installation. Eller kan en sådan diskettes indhold hentes via

kharder
icq# 71258492
Windows Messenger: kharder@c.dk
www.expertftp.subnet.dk
www.expertftp.on2u.dk
Avatar billede qhp Nybegynder
02. november 2001 - 16:01 #5
Kharder, her er det tale om et PCMCIA CdRom-drev!
Avatar billede madskp Nybegynder
02. november 2001 - 16:31 #6
Kan du ikke stille i bios at den skal boote på cd rom drevet!!
Avatar billede justinor Nybegynder
02. november 2001 - 17:31 #7
Kan ikke stille i bios. Det er et PMCIA drev. Det er det, som er balladen.
Hvad er et laplink kabel og hvor finder jeg det henne ? Gælder også fx, hvor finder jeg det ?
Avatar billede schris Praktikant
02. november 2001 - 23:10 #8
Tag en win98 eller win98SE bootdisk. Formater harddisken med kommandoen format c: /s  - ved denne kommando gør du harddisken boot-bar. Efterfølgende installerer du cd-rom driveren, og derefter kan du installere programmerne.

Lidt nysgerrig - Er det en Thinkpad? (har lige selv været i gennem samme problematik)
[schris]
Avatar billede justinor Nybegynder
02. november 2001 - 23:17 #9
Ja det er en thinkpad. Men jeg har ikke nogen cdrom drivere til mit drev :( Hvad gør jeg nu ?
Avatar billede schris Praktikant
03. november 2001 - 00:46 #10
Lig din mail-adr, så sender jeg den til dig. Bemærk, at driveren KUN kører på FAT16 drev (så må du omkonvertere senere).
[schris]
PS min \"sinkpat\" er en 760XL - et rigtigt fartmonster på hele 166mhz :-)
Avatar billede justinor Nybegynder
03. november 2001 - 00:50 #11
michael@justerne.com. Men drevet er ikke et originalt thinkpad drev. Det er et memomy card technology drev.
Avatar billede justinor Nybegynder
03. december 2001 - 03:29 #12
det hjalp sgu ikke. Suk hvad gør jeg nu ?
Avatar billede schris Praktikant
08. december 2001 - 10:27 #13
kan du ikke poste specifikationer på drevet? Er det iøvrigt internt eller eksternt?
Avatar billede justinor Nybegynder
08. december 2001 - 11:37 #14
Det er et eksternt memory card technology 16x PCMCIA drev.
Hjææælp er ved at være desperat.

Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. december 2001 - 11:40 #15
http://www.memory-card-technology.com/
Under Dataram products => Download drivers
Se om du kan bruge noget der!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. december 2001 - 11:43 #16
hvilken model er det??
Avatar billede justinor Nybegynder
08. december 2001 - 13:28 #17
Ok, har fundet noget der minder om den rigtige driver. Prøver snarest. Vender tilbage om en uges tid, når jeg er tilbage fra ferie.
Avatar billede justinor Nybegynder
22. december 2001 - 13:36 #18
Ok det virker sgu nu. Tog lang tid, men tak for hjælpen :)))
Avatar billede justinor Nybegynder
22. december 2001 - 13:37 #19
ville gerne give Rkhdk point, men du har kun kommenteret på spørgsmålet :( Uddeler point om en uge, så har du chancen for at svare :))
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. december 2001 - 15:20 #20
svar ;o)
Avatar billede justinor Nybegynder
23. december 2001 - 06:39 #21
takker :))
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. december 2001 - 12:51 #22
Takker for Pointz! :o)
Avatar billede jliebmanns Nybegynder
10. april 2003 - 19:52 #23
Nu har jeg set, at justinor har fundet sit svar på en driver  -  jeg har forsøgt at følge vejledningen, men finder ingen driver på datarams hjemmeside. Hvem har den så ?
Mit drev er et MemorycardTechnology 8 x PCMCIAdrev model MCD540
Avatar billede jliebmanns Nybegynder
15. april 2003 - 21:19 #24
Jeg fik en driver fra dataram ved at sende dem en mail via hjemmesiden  -  tilsyneladende virkede det ikke (trods flere genstarter), men dagen efter virkede det alligevel, så jeg vil slutte denne sag