Avatar billede lee Nybegynder
02. november 2001 - 18:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

.dat fil hvad er det ?

Overskriften siger det hele.
Hvad er en .dat fil ?
hvilket program kan åbne en .dat fil og hvad er der somregel i en .dat fil ?

Mvh Lee
Avatar billede magnus_madsen Nybegynder
02. november 2001 - 19:05 #1
data....
Avatar billede magnus_madsen Nybegynder
02. november 2001 - 19:05 #2
det kan faktisk være alt.....evt. en mpeg fil.....
Avatar billede NanoQ Nybegynder
02. november 2001 - 23:03 #3
Magnus har ret i første svar... data...

Normalt er en .dat fil den fil der føder et program med data.

Teoretisk kunne det være en mpeg som magnus også skriver... men det vil jeg sige er en sjældenhed. Hvorfor skulle man gemme en i forvejen komprimeret fil som en .dat? ;)

I McAfee Antivirus er .dat filen virussignaturfilen - altså den fil der indeholder alle oplysninger om de forskellige vira. Dvs. den føder selve antivirusprogrammet med de data der skal til, for at den kan genkende en eventuel virus.

NanoQ
Avatar billede lee Nybegynder
03. november 2001 - 00:01 #4
Ok... hmm men hvordan kan man så åbne denne .dat fil.. ?
Åbner jeg den i notepad, kommer der en masse tekst frem...

Men kan vi så fastslå at en .dat fil ikke er en fil der gemmer sig et billede bag ?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. november 2001 - 12:24 #5
ja og nej... en .dat fil kunne i teorien også indeholde billeder.

Men du kan ikke åbne den med hverken notepad eller et grafikprogram. .dat filen er lavet til netop det program den hører til. Det er kun det program der kan bruge den. Det er ikke en fil man normalt selv kan pille i.

NanoQ
Avatar billede lee Nybegynder
04. november 2001 - 15:03 #6
Tak for svarene.
Da nanoq kom med det mest fyldestgørende svar får han pointene.

/Lee
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. november 2001 - 08:53 #7
takker :)