Avatar billede lip Nybegynder
18. december 2001 - 08:34 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Styre lyd i flash fra en html side

Kan jeg styre lyd, altså slukke og starte lyden i flash fra min almindelige html side.
Der skal kun ligge lyd i min flash og intet andet.
Og det er meget vigtigt at jeg kan starte og slukke lyden, eventuel slukke for en lyd og samtidig starte en anden lyd.

Håber at i har en masse gode svar.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. december 2001 - 08:36 #1
Der er sikkert en masse gode svar, men alle vil kun kunne virke i IE.
Avatar billede molok Nybegynder
18. december 2001 - 08:36 #2
En mulighed var at have flere SWF filer der hver indeholder én lyd.

Udform filmene som knapper og lægge dem ind på siden...

/M
Avatar billede molok Nybegynder
18. december 2001 - 08:37 #3
nikolajdu>> Burde flashplayeren efterhånden ikke både virke i Opera, Netscape osv... ???
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. december 2001 - 08:43 #4
Molok - Jo da, den virker fint. Problemet her ligger i <embed> tagget´s muligheder der er meget begrænset. Dette gør at vi ikke kan kommunikere fra JavaScript til Flash, men godt omvendt.

Vi kan slet ikke kommunikere fra HTML til flash, men det er en ande sag. Du kan godt stoppe lyden uden disse ting, men kun hvis vi får lov at reloade siden og så er idéen ligesom væk.

Altså kun i IE 4.0 og frem.

/Nikolaj
Avatar billede lip Nybegynder
18. december 2001 - 08:46 #5
1) Det gør ikke noget at det kun i IE
2) Er det ikke muligt kun at have en swf som bliver hentet ind (usynligt) og som man via javascript/actionscript kan slukke og tænde for.
Avatar billede molok Nybegynder
18. december 2001 - 08:47 #6
Nikolajdu>>> Men hvis du laver en SWF i f.eks. størrelsen 10x10 pixels, som indeholder en knap samt lyden, så skal du ingen kommunikation have imellem HTMl og flash. Og alligevel har du lyd på en HTML side, forskellen er bare at man har en lille flash knap, som jo sagtens kan ligne resten af siden !?

Noget helt andet er at jeg har fundet en extension til Dreamweaver der gør det muligt for HTMl at sende play / stop kommandoer samt et par flere til flash film!

Mikael
Avatar billede cgleerup Nybegynder
18. december 2001 - 08:47 #7
i flash kan man jo som sådan benytte variabler, det vil sige læse fra sådanne - og via java kan du skrive til variabler. Så med lidt kreativitet brude det vel være muligt at lade et javascript skrive til en variabel som flashfilen tjekker en værdi i - for derefter at foretage en handling hvis værdien stemmer overens med den angivne i actionscriptet!!!....???

kunne det ikke være noget
Avatar billede molok Nybegynder
18. december 2001 - 08:50 #8
lip>> Du kunne jo lave en transparent SWF hvor du i frame 1 starter lyden og i frame 2 stopper den. Så skal du bare lige kigge forbi:

http://dynamic.macromedia.com/bin/MM/exchange/extension_detail.jsp?BV_SessionID=@@@@1903733313.1008661800@@@@&BV_EngineID=diadcckjhmfidbffkchjcfjfdlg.0&extOid=100630

Her ligger et plugin til Dreamweaver, som gør det muligt at styre afspilningen af en flash...!

/M
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. december 2001 - 08:55 #9
giv din <object> tag et ID.

<object id=\"minFilm\"

Så kan du styre hvilken frame du vil gå til med:

<a href=\"\" onClick=\"document.minFilm.SetVariable(\'stopLyd\', true)\">stop du</a>

så lav et movieClip, der er uden for stage (altså ikke synligt) og giv det denne action.

onClipEvent (enterFrame) {
    if (stopLyd) {
        stopAllSounds ();
    }

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. december 2001 - 08:56 #10
FAIL!! \"..Så kan du styre hvilken frame du vil gå til med:\"

Skulle have været \"Så kan du sætte en variabel med:\"
Avatar billede lip Nybegynder
18. december 2001 - 08:56 #11
Lige et dumt spørgsmål,
Kan dette kun gøres via Dreamweaver!
Avatar billede molok Nybegynder
18. december 2001 - 08:58 #12
Ikke som Nikolajdu beskriver det, men med den extension som jeg smed link til ja... Er ikke en haj til Javascript og HTML desværre *G*

/M
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. december 2001 - 08:58 #13
Yes Extensions kan kun bruges via Dreamweaver og kan slet ikke anbefales. Der er simpelthen for meget \"rode- kode\" i mellem.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
18. december 2001 - 09:03 #14
så kom der gang i snakken :)
Avatar billede lip Nybegynder
18. december 2001 - 09:03 #15
Jeg tror, jeg vil forsøge Nikolaj´s forslag først, jeg vil gerne undgå Dreamweaver, jeg er nemlig godt klar over Dreamweaver´s \"rodekode\".
Avatar billede molok Nybegynder
18. december 2001 - 09:04 #16
Helt i orden kode valg, valg, valg.... *LOL*
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. december 2001 - 09:05 #17
hehe :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. december 2001 - 09:26 #19
Avatar billede lip Nybegynder
18. december 2001 - 09:31 #20
Det ser meget fornemt ud Nikolaj, jeg bliver lige nødt til at lave noget andet færdigt først, så der går lige et par timer før jeg for det testet.
Så jeg håber at du er på om et par timer!!
lip
Avatar billede lip Nybegynder
18. december 2001 - 11:35 #21
Nikolaj kunne du ikke sende mig din lyd.fla, jeg vil gerne se den.
lip@acp.dk

p.f.h
mange tak
lip
Avatar billede lingoman Nybegynder
18. december 2001 - 11:37 #22
Er det ikke den der er her ?  http://www.nikolajdu.dk/xpert/147945/lyd2.fla
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. december 2001 - 11:37 #23
Avatar billede lip Nybegynder
18. december 2001 - 11:38 #24
tak tak
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. december 2001 - 11:38 #25
Det er altså kun html siden der hedder 2.
Avatar billede lip Nybegynder
18. december 2001 - 12:07 #26
NIkolaj hvorfor starter lyden igen når jeg har slukket den, jeg gør ingenting, men efter 10-15 sek så starter lyden igen... hvorfor....
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. december 2001 - 12:09 #27
Den holder pænt kæft hos mig ????

Reloader du siden??
Avatar billede lip Nybegynder
18. december 2001 - 12:11 #28
Ja din gør, men min egen swf gør ikke og jeg har gjort det samme som du gør. Jeg reloader ikke siden.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. december 2001 - 12:13 #29
ehe, starter du en anden lyd efter???
Avatar billede lip Nybegynder
18. december 2001 - 12:14 #30
nej, men det er meningen at jeg vil have to lyde liggende, som jeg skiftevis vil tænde og slukke for.
Kan jeg sende dig min fla, for jeg kan desværre ikke give dig en testside at kikke på?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. december 2001 - 12:17 #31
yes yes send du bare :))

flasher@nikolajdu.dk

Anyway, så vil det smarteste her nok være at loade 2 forskellige .swf´er ind i stedet.

Simpelthen overskrive den ene med den anden :))
Avatar billede lip Nybegynder
18. december 2001 - 13:36 #32
Hjælp nikolaj, har du et forslag til hvorfor.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. december 2001 - 13:39 #33
Tja næh ikke rigtigt.

Sætter jeg de 3 ting ind på html siden jeg ikke kan se hos dig, så virker det fint.

<script>

function stopMe(){

window.document.minFilm.SetVariable(\"stopLyd\", \"stopDu\");
return false;

}

</script>

<OBJECT id=\"minFilm\" name=\"minFilm\"

<a href=\"java script:void(0)\" onClick=\"stopMe()\">stop du</a>

Fortæl lidt om din browser/platform.
Avatar billede lip Nybegynder
18. december 2001 - 13:44 #34
Jeg har lige sendt dig en email, men et link.
Prøv at kik på denne side, jeg forsøger også at starte den igen, det er ikke helt lykkes endnu.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. december 2001 - 13:51 #35
Det må blive i aften. Håber du kan vente :))
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
11. januar 2002 - 08:24 #36
Hvor nåede vi til her??

/Nikolaj
Avatar billede lip Nybegynder
14. januar 2002 - 09:03 #37
Jeg fandt selv en løsning på problemmet.
For interesseret kan jeg fortælle at denne tutorial simpelhen gør tricket.
http://virtual-fx.net/vfx/tutorial/tutorial9_65_20020102.php

Takker for hjælpen
lip ;0)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. januar 2002 - 09:17 #38
Det er jo nogenlunde det jeg også havde gjort.
Avatar billede lip Nybegynder
14. januar 2002 - 09:24 #39
Nah, ikke helt.
I så fald har jeg været for dum til at fatte det du lavede.
Jeg skal åbenbart have det skåret ud i pap.
lip :0)