Avatar billede waldowolf Nybegynder
02. januar 2002 - 18:30 Der er 14 kommentarer

Colorize i Phtoshop skal medtage sort.

CTRL + U, nu skal colorize medtage sort- Hvordan gøres det, sådan så sort får snerpen af den valgt farve. Altså i mit tilfælde mørkeblå.

Avatar billede m-lab Nybegynder
02. januar 2002 - 18:40 #1
Det gør den også - bør den gøre - når du bruger colorize i cmyk-jobs.

Er det sort der skal ha\' lidt cyan i sig eller blå der skal ha\' sort i sig..?
Avatar billede prodic Mester
02. januar 2002 - 18:41 #2
Generelt så virker Colorize ikke ret godt på Sort/Hvid - men med lightness kan du styre det lidt.
Det får dog nok en uheldig virkning på hele farveskiftet.

Du kan alternativt vælge den sorte farve, og smide den i sit eget layer og farve det nye layer.
Avatar billede prodic Mester
02. januar 2002 - 18:43 #3
hvordan kan man glemme CMYK ;-)
Avatar billede waldowolf Nybegynder
02. januar 2002 - 18:49 #4
Den sorte skal blive til mørkeblå, og den hvide til lyseblå.
Avatar billede m-lab Nybegynder
02. januar 2002 - 18:49 #5
Nytårs hang-overs der ikke er helt fordampede måske :-)

Den der med sort i eget layer der farves forstår jeg ikke!
Dermed blafrer ovennævnte formentlig et eller andet sted mellem Limfjordens Perle og den jydske hede...
Avatar billede m-lab Nybegynder
02. januar 2002 - 18:50 #6
- og det er et sort/hvidt billede der skal farves på den måde..?
Avatar billede larsen1 Nybegynder
02. januar 2002 - 18:51 #7
Brug kanalmixer istedet for farvetone/mætning. Så har du 100% styr på hvordan farven deles ud over kanalerne.
Avatar billede prodic Mester
02. januar 2002 - 18:52 #8
m-lab->Det skulle da være muligt, at vælge den sorte farve(såfremt den er ren) og farvelægge den i sit eget nye layer.

Kender ikke grafikken der skal repaintes, det er bare et skud i \"nytårs-tågen\"
Avatar billede m-lab Nybegynder
02. januar 2002 - 18:58 #9
prodic-> Ja, men det bliver vel lidt noget \"grat\".., medmindre man laver en kopi af den sorte kanal og laver en selction ud af det.

Hvis det er sort/hvidt, så er det channel-mixer der - Larsen1, det var der jeg var på vej hen - er den fedeste.

I CMYK vil jeg påstå at det er et fedt om det er Hue/Saturation eller Channel-mixer man bruger. Under alle omstændigheder bør man have sin infopalette fremme og chekke den i forhold til den referencefarve man sigter efter.
Som så ofte før kan skærmen ikke bruges til noget nævneværdigt der.
Avatar billede waldowolf Nybegynder
02. januar 2002 - 19:04 #10
Det er en gradiant, hvor der så er lagt render >> Differnce Cluds på, så er farverne vent med CTRl+1, og justeret med CTRL+L. Fra en tutorial.

Nu er bg\'en sort, og lynet hvidt. Så skal lynet være lyseblåt, og baggrunden mørkeblå.

Men CTRL+U giver lyseblåt lyn og sort bg.
Avatar billede prodic Mester
02. januar 2002 - 19:05 #11
m-lab->Det kan blive noget grat - men det kan være et alternativ.
Avatar billede larsen1 Nybegynder
02. januar 2002 - 19:09 #12
Du kan også bare lysne den sorte farve til grå, og så lægge et blåt lag henover med mode: multiply
Avatar billede m-lab Nybegynder
02. januar 2002 - 19:09 #13
Du skal hæve lightness værdien så baggrunden bliver lidt lysere... Efterjuster med saturation.

Avatar billede m-lab Nybegynder
02. januar 2002 - 19:15 #14
larsen1-> det hjælper på den sorte ja, men den lyseblå bliver mere blå.

Et lag med blåt under dit \"lyn\"-lag der så sættes til screen-mode ku\' være en udnyttelse af larsens tanker... ;-)