Avatar billede anders77 Nybegynder
21. januar 2002 - 17:24 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Små karakterer

Hej

Jeg har dette check, men jeg ville gerne have et lignende, som tjekker på om alle bogstaverne i strengen er små:

    else if (strpos($form_email,\"@\")===false || strpos($form_email,\".\")===false) {
        $message = \"Den indtastede email-adresse er muggen.\";
        }

VH

Anders
Avatar billede invisibleman Nybegynder
21. januar 2002 - 17:27 #1
else if (strpos($form_email,\"@\")===false || strpos($form_email,\".\")===false || strtolower($form_email) != $form_email) {
        $message = \"Den indtastede email-adresse er muggen.\";
        }
Avatar billede anders77 Nybegynder
21. januar 2002 - 17:31 #2
ahh tak, men det skulle gerne stå i et check for sig selv.

Er det så sådan:

else if (strtolower($form_email) != $form_email) {
        $message = \"Du må kun bruge små karakterer.\";
        }
Avatar billede gimmy Nybegynder
21. januar 2002 - 17:38 #3
her lige lidt forklaring så du ikke bare bruger noget kode i blinde:
strtolower gør simpelthen det at den gør alle tegn til \"små\" tegn. Eks. du nok vil forstå en del af :)
<?php
echo \"Hej Med Dig\\n<br>\";
$lower = strtolower(\"Hej Med Dig\")
echo \'Denne tekst er blevet udsat for strtolower()\'.$lower;
?>
Avatar billede gimmy Nybegynder
21. januar 2002 - 17:38 #4
Der mangler lige et \";\" i slutningen af den midterste linie :)
Avatar billede anders77 Nybegynder
21. januar 2002 - 17:41 #5
tak for forklaringen Gimmy!

tak for svarer!
Avatar billede novellenet.dk Nybegynder
21. januar 2002 - 18:17 #6
Hvis man alligevel kun må bruge små bogstaver, hvorfor så ikke bare konvertere strengen til små bogstaver, i stedet for at tjekke den?
<?
$str = \"MadseN at sjoveDyr dot dk\";
$str = strtolower($str);
?>
Og hvis det er til email-validering, så skulle du tage at bruge regexp...
I din validering kan man bare indtaste \"@.\" så er det godtaget som en gyldig email...
Hvad med at checke for en MX-record på den angivne host?
(Nej, det tager ikke en evighed at slå det op, det går faktisk overraskende hurtigt.)
<?
// Email validering.
// Af Anders K. Madsen
// Ja, det er GPL... GPL er din ven.

// $email = \"Den email adr. som sendes til scriptet.

// Er der opgivet nogen email-adr.?
if(!isset($email)){
    echo \"Der er ikke angivet nogen email.\";
}
else {
    // Konverter hele emailen til små bogstaver.
    $email = strtolower($email);

    // Del email-adr. op i brugernavn og host.
    $ehost = explode(\"@\",$email);

    // Tjek brugernavnet (Det før \'@\' i adressen).
    if(!eregi(\"^[a-z0-9\\-\\.\\_\\+\\=]+$\",$ehost[0])){
        echo \"Ugyldig email-adresse.\";
    }

    // Tjek for en MX-record på den angivne host.
    // Denne melder desværre fejl hvis hosten er nede.
    else if(!checkdnsrr($ehost[1],MX)){
        echo \"Host ikke gyldig, eller ikke tilgængelig.\";
    }

    // Hvis input er kommet så langt her, så må det være gyldigt.
    else {
        echo \"Email er gyldig.\";
    }
?>

Fred på jord, og færre ugyldige email-adresser på hjemmesider.