Avatar billede caveman99 Nybegynder
21. januar 2002 - 20:18 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

align tabel med css

Er der nogen der kan give mig en forklaring på hvorfor jeg ikke kan centrer min tabel... jeg har følgende kode:

<?xml version=\"1.0\" encoding=\"iso-8859-1\"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC \"-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN\" \"DTD/xhtml1-transitional.dtd\">

<html xmlns=\"http://www.w3.org/1999/xhtml\" xml:lang=\"da\">

<head>
  <title></title>
  <style type=\"text/css\">

    td {
        border-style: solid;
        border-width: 1px;
        border-color: #000000;
    }

    .tabel1 {
        width: 80%;
        height: 80%;
        border-style: dashed;
        border-color: #FF8000;
    }

    .td1 {
        width: 50%;
    }

    .td2 {
      width: 20%;
    }

    p {

        text-align: center;

    }
  </style>
</head>

<body>
  <p>
  <table class=\"tabel1\">
    <tr>
      <td class=\"td1\">
        Hvis du under en specialinstallation angiver Excel til Udelad fra installationen og derefter ændrer visse funktioner i Excel til en anden værdi end Udelad fra installationen, skifter nogle ekstrafunktioner også fra Udelad fra installationen til den valgte indstilling.
      </td>
      <td class=\"td2\">
        Bla Bla Bla Bla...
      </td>
      <td>
        ZZZzzzzz ZZZZzzzz ZZZZzzzz
      </td>
    </tr>
  </table>
</p>
</body>

</html>

Det virker som koden er der, men jeg vil gerne have text-align op på .tabel1 (og fjerner p), men så centrer den teksten i tabellen og ikke tabellen selv??

Hvor kan jeg læse om sådan syntaksmæssige spørgsmål??
Avatar billede atn Nybegynder
21. januar 2002 - 20:54 #1
Kan du ikke bare tilføje align=\"center\" til tabellen....?

<table border=\"1\" cellpadding=\"0\" cellspacing=\"0\" align=\"center\">
<tr>
    <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
</tr>
</table>

venligst

<ATN/>
Avatar billede ztyxx Nybegynder
21. januar 2002 - 20:59 #2
smid din tabel i en overordnet tabel som denne:
<table border=\"0\" width=\"100%\" height=\"100%\">
  <tr>
    <td align=\"center\" valign=\"middle\">her sætter du så din tabel</td>
  </tr>
</table>
Avatar billede ztyxx Nybegynder
21. januar 2002 - 21:00 #3
align=\"center\" er ikke optimalt i tabeller
Avatar billede ztyxx Nybegynder
21. januar 2002 - 21:00 #4
altså i <table>tagget, men ok i <td>
Avatar billede atn Nybegynder
21. januar 2002 - 21:16 #5
Ved jeg godt....

Men det kommer vel an på hvad amn skal bruge det til....og hvis det er godtnok er det fint...

jeg bruger selv <div align=\"center\">...

Venligst

<ATN/>
Avatar billede ztyxx Nybegynder
21. januar 2002 - 21:53 #6
<div align=\"center\"> er nu heller ikke en dårlig måde, eller også bare <center></center> på hver sin side af tabellen, læste et eller andet sted at det var at foretrække, kan bare ikke huske hvorfor:-)
Avatar billede caveman99 Nybegynder
21. januar 2002 - 21:56 #7
når jeg kigger på w3schools xhtml reference, så kan jeg ikke se attributten align på div elementet!! er det med i standarden??..

jeg forsøger at overholde XHTML standarden
Avatar billede ztyxx Nybegynder
21. januar 2002 - 21:57 #8
måske var det der at jeg læste det...
Avatar billede caveman99 Nybegynder
21. januar 2002 - 21:57 #9
hvis det er med hvor finder jeg i så fald en mere fyldig reference end den på w3school?
Avatar billede nute Nybegynder
21. januar 2002 - 22:06 #10
ztyxx >> hva mener du med at \'align\' ikke er \"optimalt\" i tabeller ?? det er ikke engang tillatt i tabeller

<center> er ikke lenger en del av HTML standarden og man kan heller ikke benytte align=\"center\" da denne attributt ikke er tillatt  på div tags. Det man derimot skal bruke, er stylen \'text-align\' selv om navnet er litt misvisende:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC \"-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN\">

<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
    <style>
      body{
          text-align:center;
        }
    </style>
</head>

<body>

<table class=\"test\">
  <tr>
      <td>test</td>
    </tr>
</table>

</body>
</html>

/nute
Avatar billede gimmy Nybegynder
21. januar 2002 - 22:11 #11
Den smækre løsning som er brugbar i næsten alle situationer:

<div style=\"width: 100%; text-align: center;\">
<table style=\"text-align: left;\">
...din tabel der skal være i mindten.
</table>
</div>
Avatar billede ztyxx Nybegynder
21. januar 2002 - 22:14 #12
nute > der ser du *LOL*
Avatar billede ztyxx Nybegynder
21. januar 2002 - 22:15 #13
jeg er vist heller ikke tilladt i hverken tabeller eller html:-)
Avatar billede atn Nybegynder
21. januar 2002 - 22:19 #14
Jo jo....det er tilladt...

Men ikke velset, da dete sandsynligvis kan udgå i fremtidige versioner...

Venligst

<ATN/>
Avatar billede nute Nybegynder
21. januar 2002 - 22:24 #15
atn >> hvis vi snipper litt fra innlegg til caveman99 @ 21/01 2002 21:56:28 :

\"jeg forsøger at overholde XHTML standarden\"

og hvis vi kikker litt i HTML spesifikasjonen for tabeller:

http://www.w3.org/TR/html4/struct/tables.html#h-11.2.1

så finner man raskt ut at det ikke er lov.

Men du haar helt rett i at man *kan* bruke det, men det er ikke kompatibelt med fremtidige versjoner.

/nute
Avatar billede caveman99 Nybegynder
23. januar 2002 - 08:28 #16
Jeg har tildelt points til gimmy, men jeg er ikke sikker på at <div align="center"> er tilladt ifølge xhtml standarden....

Jeg lavede align="center" via css... og det virkede.. jeg skal nu bare validere via w3's validator..

Tak for hjælpen