Avatar billede figuerita Nybegynder
07. februar 2002 - 19:48 Der er 9 kommentarer

Hvad er server?

Til et web-projekt skal jeg skrive noget om servere & databaser (= russisk for mig!). Kan I kort forklare mig hvad en server er - og i relation til dette - hvad en database er?
Kan er server også være en database -hvordan? Er der forskellige typer af databaser? Når jeg tænker 'database', tænker jeg: søgedatabase eller hele computerens 'lagerplads', er det helt hen i skoven?

På forhånd TAK,
Anne
Avatar billede hojben Novice
07. februar 2002 - 19:55 #1
hej Anne.. det er for mange point.. luk venligst dette spørgsmål og opret et med meget mindre point.
Avatar billede matfri Nybegynder
07. februar 2002 - 19:59 #2
En server kan være det sted hvor du har din hjemmeside liggende. Serveren er ligsom en computer der er på Internettet hele tiden, en slaks computer som alle nyder godt af...
Database....
Der findes mange forskellige slaks, der er f.eks. MySQL, ASP osv. Database er stillet op ligsom er regneark (i en tabel), hvis vi tage søgedatabasen som ex. når du trykker søg vil den "kode" gå ind i databasen og kigge alle emner igennem, og se om der er nogle der passer til det du har skrevet. Hvis den så finder noget der passer viser den det til dig......
Det er lidt svært at forklare, men jeg har prøvet at forklare det så groft så muligt.

MatFri
Avatar billede bartafterdark Nybegynder
07. februar 2002 - 19:59 #3
En server, er en computer som står et eller andet sted. Det eneste den skal kunne er at sende hjemmesider, ud til alle de brugere som besøger den-
(HTML server)

FTP server, er en fil server hvor du kan hente alt muligt.

mail server, er en server som sender mails rundt (ikke lige helt inde i SMTP servers)

En datatbase. kan være MySQL, etc. (det er et system, noget á lá stifinder. Hvor du kan hente info, sådan en er Meget nemmere at holde styr på end hvis du har 100 sider HTML.
Databaser bruges, næsten altid med PHP eller ASP. Fordi de kan hente infoen, hvis du nu søger efter et eller andet på siden
Avatar billede figuerita Nybegynder
07. februar 2002 - 20:28 #4
Hej MatFri og barafterdark;
Tusind tak for de gode svar -de var guld!
Venlig hilsen Anne
Avatar billede hojben Novice
07. februar 2002 - 20:30 #5
Nu er det jo IKKE kun det en server bruges til...

Så anne.. nej de er ikke guld..

ALDRIG (tror jeg) har jeg set mere skod svar til dine spørgsmål...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
07. februar 2002 - 21:09 #6
En server er et stykke software, der kører på en computer. Dette software "binder" sig så til noget, der kaldes en port på maskinen, hvorpå det kører. Så står det og lytter på denne port, indtil at en klient (fx en bruger på nettet) kontakter ovennævnte computer på netop denne port. Server-softwaren undersøger så forespørgslen fra brugeren og sender et svar tilbage.

En database-server er en server ligesom ovennævnte, der er specialiseret i at lagre data og finde det frem igen hurtigt og i et brugbart format. At det er opstillet som et regneark er kun noget, serveren gør, når mennesker skal se på dataene. I virkeligheden er dataene struktureret meget anderledes.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
07. februar 2002 - 21:20 #9
hojben: ??? der blev spurgt om, hvad en server var... ikke hvordan man sætter een op... :)