Avatar billede figuerita Nybegynder
07. februar 2002 - 20:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvad er en server?

Til et web-projekt skal jeg skrive noget om servere & databaser (= russisk for mig!). Kan I kort forklare mig hvad en server er - og i relation til dette - hvad en database er?
Kan en server også være en database -hvordan? Er der forskellige typer af databaser? Når jeg tænker 'database', tænker jeg: søgedatabase eller hele computerens 'lagerplads', er det helt hen i skoven?

På forhånd TAK,
Anne
Avatar billede orca Nybegynder
07. februar 2002 - 20:04 #1
En Server er en computer som kan "servere" noget data for dig. Når du f.eks går ind på www.eksperten.dk spørger din computer efter en hjemmeside på den "server"/computer som styrer eksperten.dk. Herefter sender den "server" så dataen tilbage til din computer. Ligeledes findes der også servere inden for spilverdenen, hvor nogle spil kan spørge serveren om data osv.

En database er et sted hvor du kan opbevare en masse data som du så kan hente ud og bearbejde hvis du vil. Man kan også søge i databaser.

Mvh Mark
--
www.gameshots.dk
Avatar billede jhc Nybegynder
07. februar 2002 - 20:05 #2
Hej Anne

Det er lidt svært at forklare for en server kan faktisk være mange ting. Men jeg vil prøve så godt som kan - hvis du har en email adresse, som eventuelt kan bruges til svar så vil det være lettere for mig at komme med et ordentlig dybdegående svar.

Med venlig hilsen
Jørgen H. Christiansen
Systemudvikler
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. februar 2002 - 20:10 #3
jhc => Hvis det er som du sender et eller andet dokument eller tekst.
Svaret skal lægges her på eksperten.dk så ALLE kan se det!!

hvis det er en fil eller stort dokument, som du ikke kan ligge offenligt p nettet.. så kan jeg tilbyde et sted at uploade den til!
Avatar billede egede Nybegynder
07. februar 2002 - 20:11 #4
Med "hente ud" mener orca at du med noget programmeret kode kan hente, gemme og ændre indholdet af en database. En database kan fx være opbygget i Microsoft Access (som du måske kender fra officepakken?).
Avatar billede jhc Nybegynder
07. februar 2002 - 20:11 #5
hvad er adressen til dette.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. februar 2002 - 20:15 #6
jhc => jeg kunne uploade den til min hjemmeside, så alle kunne se den
Avatar billede jhc Nybegynder
07. februar 2002 - 20:24 #7
Jeg laver et eksempel og sender til dig i løbet af aftenen, vil komme som et word dokument.

Med venlig hilsen
Jørgen H. Christiansen
Avatar billede figuerita Nybegynder
07. februar 2002 - 20:24 #8
Vedr. mit spørgsmål om servere/databaser: Tusind tak for de gode svar! De var virkelig gode - I har lige reddet min dag!
Venlig hilsen Anne