Avatar billede jensbastrup Nybegynder
26. februar 2002 - 08:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Password til BIOS / kortslutning af bundkort

Vi har en 200 Mhz HP computer som vi har fået fra et firma. Passwordet til BIOS'en kender vi ikke, og for at ændre hastigheden på com-porten er jeg nødt til det. Bios'en er af mærket Phoenix - og jeg tænkte at der måske findes nogle masterpasswords? Jeg har prøvet at tage batteriet ud i over 24 timer, men det hjælper ikke. EDB-butikken har tilbudt at kortslutte bundkortet men det koster 500 kr. Er der ikke nogle alternativer?
Håber I kan hjælpe! Tak!
Avatar billede jimse Nybegynder
26. februar 2002 - 08:17 #1
Du burde selv kunne "kortslutte". Der er som regel mulighed for at resætte biospassword.
Avatar billede jimse Nybegynder
26. februar 2002 - 08:19 #2
Det drejer sig som rugel om at flytte en jumper et øjeblik.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2002 - 08:20 #3
For at kortslutte det (lyder sjovt) skal du enten flytte en jumper eller lægge noget metal imellem de to poler der hvor batteriet sidder.

Hvilket bundkort snakker vi om? Måske man så kunne være mere specifik...
Avatar billede jensbastrup Nybegynder
26. februar 2002 - 09:56 #4
Det er vel ikke ligemeget hvilken jumper det er, vel? Er det helt ufarligt selv at prøve at kortslutte det mht computeren og dens programmer? Jeg vil lige prøve at undersøge bundkortet.. og så vende tilbage.
Avatar billede jimse Nybegynder
26. februar 2002 - 09:58 #5
Jeg kan ikke se der er nogen problemer i det. Du skal selvfølgelig ikke have spænding på computeren samtidig. Så træk strømstikket ud imens, så er du helt sikker.
Avatar billede jimse Nybegynder
26. februar 2002 - 09:59 #6
Nej det er ikke lige meget hvilken jumper det er. Det skal være den der resætter biospassword.
Fortæller du os hvilken computer det er du har kan vi måske fortælle dig hvor jumperen sidder.
Avatar billede jensbastrup Nybegynder
26. februar 2002 - 15:21 #7
Computeren er en HP - 200 mHz mener jeg (står ikke under opstart) og med 32 MB ram og 2 GB harddisk. Da jeg startede den havde den glemt "Date & Time" men ikke passwordet (jeg har haft batteriet ude 24 timer).
Bios'en er en Phoenix 4.0 Release 6.0 V og på vej derind skiver den "version 2.2 og Dato: 06-05-1996"
Bundkortet er også af HP - Socket 7. På selve bundkortet er der kun sokler til RAM. På en tilhørende label med anvisninger til bundkortet står P/N 5183-2151 under en stregkode, mens der på selve bundkortet er en masse andre tal. Ved siden af batteriet er der en lille rød kasse med 10 jumpere. Kan man bare tage noget tilfældigt metal til at forbinde de to poler under batteriet?
Avatar billede jensbastrup Nybegynder
03. marts 2002 - 16:06 #8
Jeg har fundet manualen til computeren - og fået flyttet den rigtige dip switch - nu virker det.