Avatar billede qzar Nybegynder
06. marts 2002 - 19:04 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Skærmbillede på Tv´et!

Hej Eksperter!

Jeg har lige købt mig lidt grej så jeg skulle kunne vise mit skærmbillede fra pc´en på tv´et!

1) Jeg har købt et geforce2 32mb med tv out!

2) Scartkabel til DVD kort 10 m!

3) Adaptor fra S-Video udgang til composite!

Jeg har nu sat kablerne til og lyden fra pc´en kører nu på tv´et men jeg har intet billede. Hvad skal jeg gøre?

-Jonas
Avatar billede 1003 Nybegynder
06. marts 2002 - 19:10 #1
Kig under egenskaber, for dit kort, og se om du ikke kan indstille udgangen der.
der skal gerne være nogle egenskaber for ekstern skærm.
Avatar billede qzar Nybegynder
06. marts 2002 - 19:12 #2
Hvor finder jeg disse instillinger?

-Jonas
Avatar billede hemning Nybegynder
06. marts 2002 - 19:12 #3
Du skal bare sætte tvout til i indstillingerne til grafikkortet!
Avatar billede 1003 Nybegynder
06. marts 2002 - 19:17 #4
under egenskaber for dit skærmkort
under kontrolpanel og skærmindstillinger
Avatar billede qzar Nybegynder
06. marts 2002 - 19:18 #5
Nu kom der billede på men det er kun sort/hvid?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. marts 2002 - 19:27 #6
qzar>> dit fjernsyn understøtter ikke SVHS, derfor er billedet kun sort/hvid. Finder lige et link til dig.

Du skal ikke bruge SVHS men Composite udgangen på dit grafik kort (lille gult stik)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. marts 2002 - 19:29 #7
Sakser lige noget fra et tidligere svar, dette forklare hvorfor du ikke har farver når dit scart stik ikke understøtter SVHS:

Dit fjernsyn understøtter ikke s-vhs, derfor mangler du farverne. Hvis du bruger det gule composite stik og en composite til scart adapter, er dit problem løst.

Her er forklaringen på forskellen på en SVHS og en Composite scart adapter.
Composite: En ledning med to ledere i, den ene er stel og den anden er video signalet. I en scart adapter er ben forbindelserne som følger:
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status out
18 Composite video return
20 Composite video in
21 Shield

S-VHS: To ledning med to ledere i, der er parvis stel og signal. Signalerne er Luminans (lyset, og derfor sort hvid) og Chrominans (Farverne):
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status in
13 Chrominance return
15 Chrominance in
18 Luminance return
20 Luminance in
21 Shield

Det ses tydeligt at ben 20 er henholdsvis Composite in og Luminans in. Da luminans kun er lys altså fra helt hvis til sort og alle grå tonerne ind i mellem. Ligeledes kan det ses at et scart stik med Composite ikke bruger ben 15 der er farverne.

Derfor er løsningen at bruge det gule Composite kabel eller købe et fjernsyn der understøtter S-VHS.

Der er nu 2 løsninger:
1. benyt en composite til scart adapter med tilhørende kabler.
2. benyt et fjernsyn der understøtter SVHS på scart stikket.
Avatar billede qzar Nybegynder
06. marts 2002 - 19:32 #8
Meget flot uddybene svar. Der er det problem  at der ikke er noget gult stik på mit grafik kort...Der er kun er rundt sort tv out stik?

-Jonas
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. marts 2002 - 19:34 #9
Surt, så er der kun løsning 2 tilbage, eller at få hele skidtet byttet til noget med en composite udgang.
Avatar billede qzar Nybegynder
06. marts 2002 - 19:35 #10
Dvs at det er grafik kortet der skal byttes? Hvilket grafikkort har en composite udgang?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. marts 2002 - 20:22 #11
ASUS V7700 eller V7100 men spørg din forhandler.
Avatar billede qzar Nybegynder
06. marts 2002 - 23:20 #12
Nu står det sådan til at jeg sidder med et geforce2 jeg lige har købt idag....Tror du jeg kan få det byttet hvis jeg pakker det pænt ind som det var før og siger at de havde garanteret at det virkede ??

-jonas
Avatar billede hemning Nybegynder
06. marts 2002 - 23:29 #13
Hvilken producent har lavet dit geforce2 kort?
Hvilket motherboard har du?
Avatar billede mib33 Nybegynder
06. marts 2002 - 23:39 #14
Hvilket fjernsyn har du, og hvor gammelt er det ?
Avatar billede qzar Nybegynder
06. marts 2002 - 23:43 #15
1) Mit geforce er et creative 32mb !

2) Tv´et er et ITV fra ca. 1985 !

-Jonas
Avatar billede qzar Nybegynder
06. marts 2002 - 23:45 #16
3) motherboardet et et Micro ATX VA Mainboard MS-6340M !

-Jonas
Avatar billede mib33 Nybegynder
06. marts 2002 - 23:47 #17
Så er der nok ikke andre muligheder end at prøve og få byttet kortet til et med composite :-(
Avatar billede qzar Nybegynder
06. marts 2002 - 23:49 #18
Oki finno finno jeg lader spørgsmålet stå til jeg har prøvet at skaffe et med composite !

-Jonas
Avatar billede hemning Nybegynder
06. marts 2002 - 23:55 #19
Hvor gammel er din computer?
Hvis den er ca. et år gammel, så er det en god idé at opdatere BIOS'en:
http://www.msi.com.tw/php/upload/bios_files/6340v472.exe
Avatar billede hemning Nybegynder
06. marts 2002 - 23:57 #20
Avatar billede hemning Nybegynder
07. marts 2002 - 00:13 #21
Hvilken version har du af Windows?
Avatar billede hemning Nybegynder
07. marts 2002 - 00:14 #22
Hvis du har Windows 2000 så skal du lige køre denne registreringsfil for at enable tvout:
http://www.geforcefaq.com/files/tvoutw2k.reg
Avatar billede hemning Nybegynder
07. marts 2002 - 00:25 #23
Du kan også prøve at læse her:
http://www.geforcefaq.com/faq.cgi#hw:gef:troub:inst:earlypower
Det kan være at dit bundkort ikke har spænding nok til kortet!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. marts 2002 - 06:21 #24
hemning>> det hjælper ikke at opdatere BIOS eller at enable TV-out (han har desuden sort/hvid billede) når hans fjernsyn ikke understøtter SVHS.
Avatar billede hemning Nybegynder
07. marts 2002 - 07:24 #25
james t dk > Du kan da ikke vide om det hjælper at opgradere BIOS'en! Hvis du ser på BIOS siden kan du læse under version 4.1 at en fejl er rettet - playing DVD system unstable - Hvis dette ikke skulle betyde noget, så!!!

Ja, han har enablet TV-out, men med den registreringsfil jeg har henvist til skulle man også kunnet bruge det i Windows 2000 hvilket normalt ikke skulle være muligt!!!!!!!!!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
07. marts 2002 - 13:16 #26
Og så er der den billigere og midst lige så gode løsning, gå ned til din tv/radio forhandler og forklar ham at du skal bruge en adabter fra svhs han til phono/composit - så skulle den være der.

Men tjek lige dine indstillinger under skærmegenskaber. De skal stå til PAL og IKKE ntsc, desuden skal indstillingerne også stå således at den ved om der skal sendes Component eller composit signal ud af maskinen!

Tjek lige det først og derefter kan du tage kontakt til en forhandler - der er jo ingen grund til bare at bruge penge!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. marts 2002 - 16:55 #27
hemning>> Fjernsynet er så gammelt så det ikke er BIOS der er problemet. Min win2000 virker fint uden at skulle bruge noget reg fil, det både med tv in og out.

cqleerup>> Jeg må indrømme at jeg ikke viste at man kunne få en SVHS til composite adapter. NTSC er 60Hz, så det vil give flimmer på et 50 eller 100 HZ fjernsyn, qzar brokker sig kun over sort/hvid, men derfor skal han selvfølgelig sikre sig at den står til PAL B.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
07. marts 2002 - 17:03 #28
Korrekt, men jeg har ikke lagt mærke til at han har skrevet om nul flimmer - beklager
Avatar billede hemning Nybegynder
07. marts 2002 - 18:54 #29
james t dk > HVorfor skulle det ikke kunne være BIOS'en der kunne være problemet??? Har du et svar på det, nej det tror jeg ikke!!!
Hvorfor skal det absolut være TV'et der skulle være problemet??? Mit 14" Philips fra 1991 virker fint, jeg kan endda se NTSC på den og der er ingen flimmer!!! Den viser det bare i Gråtoner - så cqleerup, det var et udemærket svar - Det er jo ikke din opgave at rakke andre gode svar ned, det er din opgave at komme med løsninger!!! Jeg synes ikke at du er kommet med noget fornuftigt!!! Det sVHS/Composite kabel som følger med kortet skulle gerne virke!!!
Men hvis du har mere at brokke dig over, så brokker du dig jo nok igen }:o[
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. marts 2002 - 19:14 #30
hemning>> jeres svar er gode og sikkert rigtige. Mit fjernsyn kan ikke vise NTSC uden flimmer. Og jo det kan være BIOS, men din BIOS løsning drejer sig om DVD systemer, man kan godt have et TV out kort uden at have et DVD system. Mine svar er sikkert noget skod, men hvis du gad at læse opgaven vil du vide at der ikke er noget composite kabel med. Og jeg rakker ikke ned, jeg kommer med modspil, i er velkommen til at gøre det samme, det glæder mig at folk har meninger om mine svar det betyder at de bliver læst. Kan man ikke klare lidt modspil får man det hårdt her i livet.

Desuden er SVHS fra 1988 (qzar's fjernsyn er fra 1985) Se denne artikel:
http://twcny.rr.com/technofile/texts/svhs89.html

Her er lidt klips fra artiklen:
By Al Fasoldt
Copyright © 1989, The Syracuse Newspapers

.....By the beginning of last year, the Beta-killer went public around the world. The new system, Super VHS, won raves from the testing organizations and consumer magazines......

Derfor kan det ikke være et SVHS fjernsyn.

Desuden bør du nok vide at jeg arbejder med fjernsyn dagligt på mit arbejde. Derfor har jeg et indgående kendskab til standarterne.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
08. marts 2002 - 09:34 #31
Det er der faktisk rigtigt mange her på xperten der gør, inden for deres interesse områder - jeg selv inklussive, dog ikke som "mekaninkker" - men med en adabter skulle du nu gerne komme ud over det problem!
Avatar billede qzar Nybegynder
08. marts 2002 - 18:33 #32
Fik det til at virke med hjælp fra computer city :)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
11. marts 2002 - 17:18 #33
Hvad var løsningen?