Avatar billede fætterguf Nybegynder
08. marts 2002 - 16:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Find placering i recordset

Kan man finde en records placering i et recordset ved at bruge en komando ligesom "RS.move"

...noget som f.eks. "RS.recordnumber" eller "RS.id"

Avatar billede coltau Juniormester
08. marts 2002 - 16:31 #1
Hvis du finder en record frem med ID-nummer så kan man ikke få placeringen og selve ID kan jo som bekendt ikke anvendes til at angive placeringen da man kan slette records.

Du må nok uddybe ?
Avatar billede sblar Nybegynder
08. marts 2002 - 16:54 #2
Hvad med bare at løbe recordsettet igennem for at finde den rigtige record sådan her:

Dim Counter
Dim Pos
Counter = 0
While not rs.eof
  Counter = Counter + 1
  if rs.felt = "det du søger" then
    Pos = Counter
Wend
Avatar billede sblar Nybegynder
08. marts 2002 - 16:58 #3
rs.felt = rs("felt")
Avatar billede fætterguf Nybegynder
08. marts 2002 - 20:43 #4
sblar > pointen var jo at undgå den slag workarounds ;-)

coltau > på det tidspunkt hvor dataene hentes, må de da have en rækkefølge og en placering i den givne sortering - kan den ikke skrives ud?
Avatar billede coltau Juniormester
09. marts 2002 - 10:09 #5
Hvis du åbner et recordsæt hvor RS.CursorType > 0 og RS.CursorLocation = 3 (adUseClient) så indeholder funktionen RS.AbsolutePosition positionen.

<%
strConnect = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & "d:\localsrv\wwwroot\test\test.mdb"

Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set RS = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
RS.CursorLocation = 3 ' adUseClient
RS.CursorType = 1 ' adOpenKeySet
objConn.Open strConnect
RS.Open "select * from Images", objConn, , , &H0001 ' adCmdText

Do While Not rs.EOF
  Response.Write "Pos: " & RS.AbsolutePosition & "<br>"
  rs.MoveNext
Loop
rs.Close
Set rs = Nothing
%>
Avatar billede fætterguf Nybegynder
10. marts 2002 - 17:25 #6
coltau > Jeg har ikke testet, men jeg går ud fra at dit virker....det ser ud til at du har ramt det jeg søgte.

Skriv et svar, så får du pointene.
Avatar billede coltau Juniormester
10. marts 2002 - 17:49 #7
Jeg har testet det grundigt. Det er vigtigt at du passer på disse kommandoer:

RS.CursorLocation = 3 ' adUseClient
Virker kun med adUseClient ikke med 2 = adUseServer

RS.CursorType = 1 ' adOpenKeySet
Virker med alt større end 0