Avatar billede fætterguf Nybegynder
10. marts 2002 - 17:35 Der er 4 kommentarer og
8 løsninger

Netscape - tester i HTML i den?

Når jeg sidder og programmerer diverse web-applikationer tester jeg dem altid pligtskyldigt i Netscape, så de stakler, der stadig bruger den, også kan være med :)

Men jeg kan se, at de herrer (..og damer???) bag eksperten er temmeligt ligeglade med den del af browserbrugeren, så jeg vil hermed gerne starte en lille programmørundersøgelse.

Tester i jeres prgrammering i andre browsere en Internet Explorer

Svar med "Ja" eller "Nej"...og kom evt. med en rigtigt god KORT!! og saglig begrundelse.

Pointene deles mellem alle, der giver et fornuftigt svar.
Avatar billede spe Nybegynder
10. marts 2002 - 17:38 #1
Ja, da der er flere stakler end mig der bruger Netscape og jeg iøvrigt sætter en ære i at lave ordentlig professionelt HTML, der fungere i alle browsere.
Avatar billede dmcn Praktikant
10. marts 2002 - 17:39 #2
Ja - til dels!
Først tjekker jeg mine sites på http://validator.w3.org - når jeg så har et færdigt site, i 100% valid HTML, så tester jeg i eks. NS. Det sker praktisk talt aldrig, at sitet ikke virker *næsten* 100% i alle de browsere jeg tjekker i.
Avatar billede xzxzx Nybegynder
10. marts 2002 - 17:40 #3
Kort: Ja.

Kommer an på sidens målgruppe. En side for ældre, surfer nok ikke så meget med Opera og Netscape 6, og derfor gør det ikke så meget hvordan den ser ud i Mozilla. Bare den er W3C kodet :). De har sikkert hellere ikke den nyeste teknologi, så den skal også se Ok ud i de ældrer browsere...

Side for linuxbrugere, er det så omvendt. Hold den indenfor W3C, og så hvis der er noget der ser spøjst ud i IE, bliver det rettet.

Målgruppen!!
Avatar billede runeevers Nybegynder
10. marts 2002 - 17:41 #4
Nej, har som regel ikke tålmodighed til at skulle finde løsninger så alt kører smertefrit i netscape.

Men tænker da klart på at siden ikke skal fremstå som ubrugelig i NN.

/r
Avatar billede limemedia Nybegynder
10. marts 2002 - 17:52 #5
Ja, selvfølgelig. Designer til dels til W3C (den har et par flaws men...) og verificerer kode i IE5.5, IE6.0, NS4.72, NS6.2.1 samt Opera6. Tilsammen dækker de hovedparten af browsere - har desværre ikke adgang til Mac.

Det er en selvfølgelighed at ordentlig kode er synlig på de gængse browsere - jeg bruger min egen log som verifikation og så længe jeg ser disse browsere optræde ofte er der grund for at kode til disse - af den simple grund at jeg ikke har råd til at "pisse på" en potentiel kunde.

/ LJ
Avatar billede hells Nybegynder
10. marts 2002 - 18:28 #6
Ja, jeg tester også i netscape, men kun netscape 6.2, ellers tester jeg i IE 5.5, der er min primære browser.
Avatar billede jakoba Nybegynder
10. marts 2002 - 18:38 #7
Ja.
  Jeg udvikler altid primært i netscape, da den finder mange flere HTML fejl end IE.
  Og tester så også i Opera (men er villig til at give køb der hvis jeg ikke kan hitte ud af at få den med).

mvh JakobA
Avatar billede jelzin101 Praktikant
10. marts 2002 - 18:41 #8
før testede jeg ikke en flyvende sq. :O)

men nu er jeg begyndt at lave ting der overholder w3 og css... om det så ser fedt ud i div. eksotiske browsere kan kun være browserfabrikanternes skyld :=)
Avatar billede spe Nybegynder
10. marts 2002 - 18:47 #9
jelzin>> Ja eksotiske browsere som IE, der opfinder og understøtter koder, der ikke er korrekt html og gør hjemmesidedesigner sløset med koderne.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
10. marts 2002 - 19:06 #10
jep:)
Avatar billede =maddog= Nybegynder
10. marts 2002 - 19:29 #11
Ja. Jeg vil helst have at det også virker i NS4. Det kan indebære, at et cgi-script genererer seperate sider, da IFRAME ikke duer i NS4. Det kan evt. gøres med if(document.layers), der returnerer true for NS4 og false for IE og NS6. Som regel optimerer jeg til IE dog. Jeg synes også at det er svært at lave tables så de er 100% ens i NS og IE.
Avatar billede keysersoze Guru
10. marts 2002 - 20:10 #12
før man laver en hjemmeside finder man ud af hvad ens målgruppe bruger - der er ingen grund til at tilpasse noget til mac eller ns hvis ens målgruppe ikke bruger det.

derfor er det også forskelligt hvad jeg gør - helst vil jeg både overholde standarderne og få dem til at virke i alle browsere, men der er ingen grund til at gøre det hvis brugerne ikke kræver det.