Avatar billede cool-wil Nybegynder
25. marts 2002 - 14:36 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

server?

Jeg skal snart ud og købe en server..
Har omkring 8000 til at købe for...hvad kan der anbefales, som koster ca. de penge?
HELST MANGE ram:-)

wil/
p.s
Jeg skal køre et stort site på denne server, med ret mange daglige hits...

Avatar billede dmcn Praktikant
25. marts 2002 - 15:27 #1
Ey wil - kom lige på ICQ. :)
Avatar billede trille Nybegynder
25. marts 2002 - 16:16 #2
Jamen 8.000 er bare ikke nok

til en server som skal køre mange sites og have høj tilgængelighed anbefales:

SCSI harddiske - sat op i minimum RAID1 (spejling) med en RAID-controller

ECC RAM - når du har en maskine som er online 24 timer i døgnet er det et must med Error Checking and Correcting RAM

Kan ikke udtale mig om RAM-mængden da du ikke skriver noget om hvilke sites du vil drifte (ASP, PHP, HTML...?)

Hvis du vælger en billig maskine fra eksmpelvis DELL kan du nok komme til at slippe med fra 12.000 og op excl. moms

Venligst,
Claus
Avatar billede trille Nybegynder
25. marts 2002 - 16:16 #3
Det er naturligvis et svar!
Avatar billede thomasledet Nybegynder
25. marts 2002 - 16:42 #4
er enig med trille... vent et par måneder til du har sparet resten af pengene op... det kan betale sig i længden...
Avatar billede danscape Nybegynder
25. marts 2002 - 16:46 #5
8.000 kr. er rigeligt!!!

Gå ind på edbpriser.dk og find dig en færdig samlet maskine til 5.000 kr. og tjek at den kan spise en masse ram og så fylder du ellers bare i den!!

Sådan gjorde jeg og jeg fandt en nice server ;D
Avatar billede trille Nybegynder
25. marts 2002 - 17:07 #6
Hej Kasper

Der er en verden til forskel fra at køre et lille personligt site og til at køre et stort site med rigtig mange hits om dagen. Hvis du skal til at købe løsdele sparer du faktisk ikke en dyt: laver lige et eksempel her:

RAID Controller ca. 5.000
RAM 133 ECC 128 MB ca. 1.000
CPU + Bundkort kan du med lidt held fremskaffe for 2.000
et par SCSI harddiske 4.000

allerede her er du oppe på 12.000 - og du har ikke noget kabinet, netkort eller serviceaftale... Hvis lortet står af er det dig som hænger med røven i vanskorpen. Køber du en entrylevel-server hos, IBM, CPQ, DELL eller HP får du selv ved de billigste modeller en rimelig service-aftale. Dvs. at der eksempelvis er 4 timers tilkalde service i tidsrummet 8-16

No fuss - no muss!

;o) Claus
Avatar billede cool-wil Nybegynder
25. marts 2002 - 17:13 #7
mm den vil jeg så lige svare på:
Jeg skal køre linux ( ved ikke hvilke endnu), med php/mysql/mail/ftp osv
daglige hits kan jeg ikke svare på endnu, men det bliver rigtig mange, måske over 100.000+ pr dag, kommer an på hvor populær den bliver:-)
desuden skal alle mine andre hjemmesider med her på, så der kommer jo ret mange ind pr dag aligevel..

Ang ram, skal jeg have så mange som muligt, så jeg er sikker på at det hele kører som det skal...

trille: kunne man i teorien ikke bare bruge en alm computer, med en god fan/flere fans, en god røvfuld ram osv?

eller er dette ikke holdbart i længden?
p.t har jeg en:
766 mhz p3
1024 mb ram
80 * 2 alm. ide harddiske..

kunne den ikke nemt køre stabilt, men den rette konfiguration?
Avatar billede trille Nybegynder
25. marts 2002 - 18:04 #8
Med 100.000 daglige hits forpligter du også dig til at have en seriøs tilgængelighed. Desuden har du brug for et disk-system som har det fint med masser af load og simultane transaktioner. Sidst men ikke mindst vil en ordentlig røvfuld ram ikke være sådan at kimse af, som du også selv siger. (jo flere samtidige brugere - jo mere RAM)

Du kan ikke bruge en gammel maskine - og her er grunden:

RAM er ikke ECC - informationer i RAM skal kostant opdateres - nogle gange sker der fejl - fejl som i en server der er tændt i flere måneder i træk vil få fatale følger - derfor skal du have et bundkort + RAM som understøtter ECC.

Disksystemet - IDE performer ganske godt i et single-user environment. Når det kommer til et multi-user miljø som eksempelvis en webserver snubler de mange transaktioner over hinanden hvilket vil give en meget dårlig disk-I/O performance.

Mit råd er derfor - en seriøs server - køb en mærkevare maskine. Besparelsen ved en hjemmebygget er ualmindelig lille med de forskellige kampagner som de seriøse spillere har været nødsaget til at køre efter 11. september.

Hvis det var en kick-ass desktop maskine eller bare en test-webserver du ville bygge, havde mit svar været helt anderledes. Men det er det ikke - og en seriøs server koster penge.

Du kan jo give mig et pip, hvis du har flere spm omkring konfiguration etc. Men som udgangspunkt:

512 - 1024 MB RAM ECC
20 GB Raid 1 (afhængigt af den samlede datamændge)
SCSI 160 MB/s hardware RAID-controller 1 kanal
Pentium III - 1 GHz

Fremtidig opgradering:
* mere RAM
* Dual CPU
* RAID 1+0 til (mindst 4 diske - stiping & mirror)

Venligst,
Claus
Avatar billede cool-wil Nybegynder
25. marts 2002 - 19:10 #9
oki, mange tak for hjælpen
så fik jeg svar på det:-)
Løsningen bliver at jeg kører på min alm workstation, ombygger den med flere forskellige og bedre ting, og starter min side op på denne, når jeg så har tjent de omkring 12 k hjem fra mine sites osv, køber jeg en rigtig server, som jeg så kan bruge, når siden bliver lidt størrere..

wil/

i begge får points.