Avatar billede sand Nybegynder
27. marts 2002 - 17:53 Der er 21 kommentarer

Episk!???

hvad betyder ordet Episk!????

//sand
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
27. marts 2002 - 17:55 #1
storslået/grandiøst
Avatar billede paaskeland Nybegynder
27. marts 2002 - 17:55 #2
fortællende -> romaner og noveller er episk digtning, modsat lyrisk og dramatisk digtning

/Paaskeland.dk
Avatar billede echsphilee Nybegynder
27. marts 2002 - 17:55 #3
afledt af epoke, et stort antal år. ordet bruges som regel til at beskrive begivenheder, der virkelig sætter præg, f.eks 11.sept.
Avatar billede dp-boy Nybegynder
27. marts 2002 - 17:56 #4
Det er et ord man meget bruger når man taler digte!! Lyrisk er når det bare rimer. Men når det er episk er det mere fortællende...
Avatar billede rfogh Nybegynder
27. marts 2002 - 17:56 #5
E-pisk er betegnelsen for s/m over nettet ;)

Arj... Det betyder at det er en længere, fortalt historie. altså ikke på vers som et digt (lyrik).
Avatar billede prodic Mester
27. marts 2002 - 17:56 #6
episk [ZeOpisk] adj. - , -e 1. = FORTÆLLENDE c LYRISK, DRAMATISK· episk digtning fortællende digtning som romaner og noveller = EPIK
Avatar billede echsphilee Nybegynder
27. marts 2002 - 17:59 #7
lyder som om der er et eller andet jeg har fået helt galt i. kan det passe?
Avatar billede rfogh Nybegynder
27. marts 2002 - 18:00 #8
ja :) også metal_hansen
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
27. marts 2002 - 18:00 #9
echsphilee >> VI har ret :0)
Avatar billede echsphilee Nybegynder
27. marts 2002 - 18:01 #10
jamen...hvad med en sætning som: hændelsen var af episke dimensioner...?
Avatar billede echsphilee Nybegynder
27. marts 2002 - 18:02 #11
metal hansen>>tror altså også vi har ret...
Avatar billede paaskeland Nybegynder
27. marts 2002 - 18:02 #12
Min Politikens retskrivnings- og betydningsordbog 3. udgave, siger det som jeg har skrevet
Avatar billede rfogh Nybegynder
27. marts 2002 - 18:02 #13
echsphilee>> Måske henad "ligesom i eventyrerne" eller den hyppigere, mere moderne "Det var ligesom på TV!" :)
Avatar billede rfogh Nybegynder
27. marts 2002 - 18:04 #14
jeg har mit fra Gyldendals Nudansk ordbog :)
Samt adskillige dansk og old-timer, hvor vi har fået tudet ørene fulde :)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
27. marts 2002 - 18:05 #15
jeg har lige ledt lidt på nettet:

Aristoteles definerer drama som en fortælling fortalt via "handlende personers handlinger" i modsætning til den "episke fortælling", som berettes af en sanger eller en historiefortæller. Fra Aristoteles har vi også begreberne "vendepunkt" og "krise". Ovenpå Aristoteles har man i klassisk forstand en europæisk tradition, der er bygget op om teserne om "tiden", stedets og handlingens enhed". I moderne tid er denne klassiske tradition forladt og erstattet med "den amerikanske berettermodel", som er grundlaget for langt de fleste film og fjernsynsserier. I moderne tid har først og fremmest Brecht sat spørgsmålstegn ved dogmet om, at en teaterforestilling skal være "dramatisk" opbygget: Han kaldte sin dramaturgi for "episk". Andre dramatikere har skabt værker, hvis dramaturgi kan kaldes "simultan", eller værker med en "cirkulær dramaturgi". Performanceteatret betjener sig ofte af det, man kunne kalde for en "ligestillet dramaturgi". Denne går i korte træk ud på at sidestille de forskellige udtryksparametre som lyd, lys, handling og tekst med hinanden.

Folk følte sig snydt og der var meget ballade, men når støvet har lagt sig og man kigger på Final Fantasy VIII som et enkeltstående spil, er det slet ikke dårligt.
Historien, der strækker sig over 4 CD'er og 100+ timer er naturligvis episk i omfang. Du spiller Squall Lionhart (eller hvad du vælger at kalde din helt, alle karakterer kan ændre navne i spillet), som er nyuddannet SeeD-kadet. SeeD er en slags lejesoldater, der modtager speciel træning og deltager i missioner verden over. Squall og et par venner bliver hyret til en forholdsvis simpel mission, men inden længe er de rodet ind i et politisk komplet og kæmper for befrielsen af et helt land fra den Galbadiske hær med en vederstyggelig troldkvinde i spidsen. Fra tid til anden dejser Squall om, og spilleren overtager kontrollen af en lille gruppe Galbadiske soldater og ser situationen fra den anden side. Squall møder naturligvis også en dejlig pige, og SeeD er naturligvis ikke bare et lejesoldattrænerfirma. Den slags kommer næppe bag på dem, der har set lidt anime

det må være de to betydninger der findes... så vi har alle ret..
Avatar billede echsphilee Nybegynder
27. marts 2002 - 18:06 #16
kan ikke kæmpe mod Politikens retskrivnings- og betydningsordbog, og da slet ikke 3.udgave...men i mit stille sind ved jeg at jeg har ret...:-)
Avatar billede paaskeland Nybegynder
27. marts 2002 - 18:14 #17
echsphilee -> jeg tror nu mere på min Politikens ordbog ;)
Avatar billede echsphilee Nybegynder
27. marts 2002 - 18:17 #18
det er fordi du ikke kender mig :-)

men alvorligt talt. metal hansens forklaring lyder fornufig ( i mine ører i hvert fald)
Avatar billede echsphilee Nybegynder
27. marts 2002 - 18:22 #19
fornufig? prøv lige at slå det op, en eller anden.
Avatar billede echsphilee Nybegynder
17. april 2002 - 07:09 #20
har du fået svar?
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. marts 2003 - 03:11 #21
lukketid?!