Avatar billede reklame Nybegynder
20. april 2002 - 01:27 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Hvad er en web-master.

Det er ikke fordi jeg ikke selv har en idé om, hvad en web-master er.
Men jeg har nu talt med forskellige personer og fået vildt mange forskellige bud.
Jeg tror at de fleste er 99% klar over, hvad en programmør eller en web-designer laver. Det er efter min opfattelse straks meget mere uklart, hvad en web-master laver.
Er der nogle der har erfaring med web-master opgaven eller andre der kan komme med et bud ?

På forhånd tak.
Avatar billede spe Nybegynder
20. april 2002 - 01:30 #1
En web-master har det overordnede ansvar for en hjemmeside. Laver den ikke nødvendigvis men svare vel meget godt til redaktør på en avis.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
20. april 2002 - 01:33 #2
fra www.webopedia.com:

An individual who manages a Web site. Depending on the size of the site, the Webmaster might be responsible for any of the following:

Making sure that the Web server hardware and software is running properly
Designing the Web site
Creating and updating Web pages
Replying to user feedback
Creating CGI scripts
Monitoring traffic through the site
The exponential growth of the World Wide Web has created an unprecedented demand for Webmasters.
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
20. april 2002 - 01:41 #3
Efter min menning er en webmaster det spe skriver i toppen altså holder styr på tropperne og sørger for at det køre.

På mindre websites er der jo ikke brug for en person der KUN tager sig af denne opgave derved kommer også opdatering af text. Hvis vi kun holder os til webmaster titlen mener jeg ikke at programmering og design kommer med derunder meeeen der er jo særtilfælde, hvis du ved hvad jeg mener ;) !

-Jonas
Avatar billede spe Nybegynder
20. april 2002 - 01:47 #4
På min egen hjemmeside er jeg webmaster, den der er ansvarlig for siden.
Da det blot er en lille site er jeg også web-designer, tekst-forfatter, programmør o.s.v.
Men på større sites må der nødvendigvis være flere involveret. Wweb-masteren er chefen og den juridsk ansvarlige for indholdet.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
20. april 2002 - 10:43 #5
Avatar billede reklame Nybegynder
20. april 2002 - 11:34 #6
Jeg faldt lige over et indlæg fra "prodic" et andet sted...
Hvad siger I til det ?

Webmasteren styrer den daglige drift af webtjenesten og sørger for at rapportere fejl, moderere indlæg og mange andre praktiske ting. Det er også webmasterens rolle at være kommunikationsansvarlig for webtjenesten. En webmaster kan også kaldes en webredaktør, en projektleder eller en siteansvarlig, og så kan opgaverne udvides med blandt andet visionær tænkning og strategisk udvikling.

Registrer alt om de besøgende lige fra browsertype til nationalitet. Meget kan klares pr. automatik og visse ting bliver man nødt til at spørge om. Gode statistikker og brugerinformationer skal understøtte salgsarbejdet, når der skal sælges annoncer.
Få brugerne til at tilmelde sig nyhedsbreve og anden direkte kommunikation. Databaser og e-mail adresser er webstedets guld.
Se til at webtjenesten er registreret på flest mulige søgemaskiner.
Vær hurtig og effektivt til at svare på brugerhenvendelser - ligegyldigt om de kommer via e-mail, telefon eller brev.
Opdater webtjenesten tit og ofte. Der skal helst nyt indhold på hver dag.
Undgå urelevante reklamer. Handler webtjenesten om fodbold, giver det et dårligt indtryk med reklamer for Tampax.
Er firmanavnet ikke direkte genkendeligt i domænenavnet, giver det et dårligt indtryk. Det samme gælder også, hvis webstedet ligget på tredieparts-servere som FortuneCity eller GeoCities.
Links, der ikke virker, trækker meget fra troværdigheden.
Stavefejl vidner om useriøsitet og ubearbejdet indhold. Undgå stavefejl som pesten.

sakset herfra:
http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=1785

Definitionen stemmer fint overens med mine ideer om en webmaster