Avatar billede delphidaner Nybegynder
21. april 2002 - 20:49 Der er 11 kommentarer

Ny harddisk i gammel computer

Hejsa eksperter!

En af mine veninder har en gammel computer, som hun bruger til at lave lektier på, o.l, men forleden stillede hendes harddisk træskoene, så jeg bestilte en ny, billig harddisk til hende.

Men ak! Jeg kan ikke få den til at fungere optimal. Hendes BIOS (en gammel AMI BIOS) skelner kun mellem LBA og ikke-LBA (går ud fra at det svarer til normal).

Hvis jeg slår LBA til, så fryser BIOS under harddisk init. Hvis jeg slår den fra, så kan jeg lave en partition på 504 MB.

Så satte jeg den i min egen. Efter at have prøvet mig frem med forskellige konfigurationer, fastslog jeg at når den sættes til LBA, kan man udnytte hele dens kapacitet, så den skal køre med LBA.

Mit spørgsmål er så: Hvad skal jeg gøre for at få den til at virke i min venindes PC?

Hilsen Claus
Avatar billede praetorian Nybegynder
21. april 2002 - 20:51 #1
Afhænger af hvor gammel den er. Hvis den er en gammel sven sp skal du nok ikke regne med at den bruge en hd større end enten 2 GB eller 8 GB på Bios Niveau.
Avatar billede trismegistos Nybegynder
21. april 2002 - 20:58 #2
Du kan prøve at hente et installationsværktøj på producentens hjemmeside.
Hvis du fortæller hvilken disk og computer det er kan jeg prøve at finde noget support.

/trismegistos
Avatar billede jefa Nybegynder
21. april 2002 - 21:33 #3
Disk Manager
Diskette versions: (download creates bootable diskette)
Download the diskette version of Disk Manager 2000 if you do not have Windows installed on your system or if you have a problem downloading the Windows systems version.  The diskette version creates a bootable diskette that includes Disk Manager.

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#diskmgr2k
Avatar billede chrede Nybegynder
22. april 2002 - 07:46 #4
Jeg vil nok bare sætte en nye IDE Controller i computeren (PCI), så er du sikker på at alle moderne HD er understøttet!
Avatar billede delphidaner Nybegynder
22. april 2002 - 14:45 #5
Jeg ved ikke hvor gammel PC'en er, men den er gammel, for det er en 486'er... ;-)

chrede >> En ny IDE controller? Er det selve IDE-kablet du mener?
Avatar billede trismegistos Nybegynder
22. april 2002 - 14:57 #6
Hvis det er en 486'er er jeg bange for at du ikke kan bruge disken i den computer , sorry.

Mvh./
Avatar billede chrede Nybegynder
22. april 2002 - 16:24 #7
Nej, det er Printkort som du sætte i maskinen, så den kan understøtte ALLE diske! Jeg mener prisen for sådan en ligger på omkring 400-500kr
Avatar billede delphidaner Nybegynder
22. april 2002 - 17:15 #8
Jeg tror ikke hun vil bruge flere penge på sin computer foreløbig, så kan den så ikke laves på en måde, så den ikke nødvendigvis udnytter hele harddisken, men bare en del af den (dog mere end de 504 MB jeg kan få den til)? Et par GB vil sikkert være nok, og så kan den ompartitioneres, når hun engang vil opgradere den yderligere.

Det skal lige nævnes at den forrige var på ca. 1 GB, så computeren KAN klare mere end 504 MB.
Avatar billede jefa Nybegynder
22. april 2002 - 18:23 #9
Brug Diskmanager, Der virker udemærket, som en billig løsning. Har en maskine som har kørt med det i 2 år uden problemmer.
Avatar billede delphidaner Nybegynder
22. april 2002 - 19:40 #10
jefa >> okay, jeg prøver at lave en bootdisk med den. Men jeg kan ikke helt se, hvad det er for et program. Er det et diagnosticeringsværktøj eller et konfigurationsværktøj, eller noget helt tredje?
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
03. november 2003 - 18:43 #11
lukketid?