Avatar billede fabian Nybegynder
26. april 2002 - 23:41 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvad hedder "Dag" på vb

I et vb baseret ASP skal jeg vise navnet på dagen, hvordan skriver jeg det. Hvad hedder det?

                              Se her - |||| - under
dtmDato = FormatDateTime(dtm,vbLong---  Day?  ---) & " " & FormatDateTime(dtm,vbLongDate) & " kl. " & FormatDateTime(dtmDato,vbLongTime)

vbLongDate og vbLongTime fungerer fint.
26. april 2002 - 23:43 #1
Dim Ugedag As String
Dim Dato As String

Dato = Format(Date)
Ugedag = Format(Expression:=Dato, Format:="dddd")
Label1.Caption = Ugedag

(tidligere svar)
http://www.eksperten.dk/spm/203377
Avatar billede fjed Nybegynder
26. april 2002 - 23:44 #2
Prøv at kig her:

http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion4.asp

Kan det hjælpe?
Avatar billede fabian Nybegynder
27. april 2002 - 00:41 #3
Det lignede noget der stod beskrevet i linket til html.dk, men der stod jo bare at netop vbLongDate og vb LongTime var de eneste gyldige parametre, altså nærmest at det ikke kunne lade sig gøre.
Jeg skal ikke bruge ugedagen idag, jeg skal bruge den dag hvor en bruer indtaster sine data, den skal så lægges i en database, hvor den skal kunne vises fra.
Avatar billede fjed Nybegynder
27. april 2002 - 00:48 #4
altså du skal have af vide hvilken dag brugeren taster sine ting..

altså f.eks. et output med værdien monday f.eks.??
Avatar billede fabian Nybegynder
27. april 2002 - 00:58 #5
Ja, præcis :-)
Avatar billede fjed Nybegynder
27. april 2002 - 01:04 #6
Weekday(Now,VbMonday)

så får du et tal hvor mandag så er starten på ugen..

altså vil du få hvis det var i dag.. (lørdag er den 6. dag i ugen)..

og så bagefter kan du bare lave noget som replacer 1,2,3,4,5,6,7 med mandag, tir, ons, tors, fre, lør, søn...

til at forstår?
Avatar billede fjed Nybegynder
27. april 2002 - 01:12 #7
<%

Dim arrDage

arrMaaneder = Array(,"mandag","tirsdag","onsdag","torsdag","fredag","lørdag","søndag")

Response.Write arrDage(Weekday(Now,VbMonday))

%>
Avatar billede fjed Nybegynder
27. april 2002 - 01:14 #8
Håber du forstår svaret og kan bruge det..
Avatar billede fjed Nybegynder
27. april 2002 - 01:15 #9
argh.. lavede en fejl...

<%

Dim arrDage

arrDage = Array(,"mandag","tirsdag","onsdag","torsdag","fredag","lørdag","søndag")

Response.Write arrDage(Weekday(Now,VbMonday))

%>
Avatar billede fjed Nybegynder
27. april 2002 - 01:17 #10
Undskyld min heftige postning... men det skulle virke nu.. du kan altid ændrer i arrayet hvis du heller vile have engelske ugedage..

husk også , til at starte med da der ikke er nogen ugedag med 0..
Avatar billede sjh Nybegynder
27. april 2002 - 11:08 #11
Hvis det skal virke i asp ser det alså sådan ud. ;-)

<%

Dim arrDage

arrDage = Array("søndag","mandag","tirsdag","onsdag","torsdag","fredag","lørdag")

Response.Write arrDage(Weekday(Now,VbMonday))

%>
Avatar billede sjh Nybegynder
27. april 2002 - 11:46 #12
Nej fjed har rat, men som default er Søndag nummer 1

<%
Dim arrDage
arrDage = Array("søndag", "mandag", "tirsdag", "onsdag", "torsdag", "fredag", "lørdag")
Response.Write arrDage(WeekDay(Now) - 1)
%>
Avatar billede sjh Nybegynder
27. april 2002 - 13:55 #13
Prøv:

<!-- Dato.asp -->
<%
Function MyDate(dtm)
Dim arrWeek, arrMonth
  arrWeek = Array("Søndag", "Mandag", "Tirsdag", "Onsdag", "Torsdag", "Fredag", "Lørdag")
  arrMonth = Array("Januar", "Februar", "Marts", "April", "Maj", "Juni", "Juli", "August", "September", "Oktober", "November", "December")
MyDate = arrWeek(WeekDay(dtm) - 1) & " " & Day(dtm) & ". " & arrMonth(Month(dtm) - 1) & " " & Year(dtm) & " Kl. " & FormatDateTime(dtm, 3)
End Function
%>

<html>
<head>
  <title>MyDate</title>
</head>
<body>

<font size="6" face="Arial Black"> <%= MyDate(Now) %> </font>

</body>
</html>
<!-- Dato.asp -->
Avatar billede fabian Nybegynder
29. april 2002 - 20:51 #14
Tak til fjed og sjh. Håber det er i orden at jeg deler pointene lige mellem jer ;-)
Avatar billede fjed Nybegynder
29. april 2002 - 21:34 #15
i orden med mig... ;)
Avatar billede sjh Nybegynder
30. april 2002 - 14:04 #16
også i orden med mig :-)