Avatar billede boandersen Nybegynder
02. maj 2002 - 14:11 Der er 39 kommentarer

Nyt MB vil ikke genkende chipsæt.

Hej,

Jeg har idag købt et nyt MB:

Model: InnoBoard BD-7300D
      Via KT266-A

Det hele er gået smertefrit på nær to ting:

1. Den vil ikke genkende chipsættet (Unknown chipset)

2. Den vil kun køre på mit onboard lydkort(VIA AC97)  istedet for mit Soundblaster Live!

På forhånd, tak!
Avatar billede boandersen Nybegynder
02. maj 2002 - 14:13 #1
Ups....den viser også en konlikt under other devices, og jeg kan ikke finde mit MB i Device manager.
Avatar billede moebius Nybegynder
02. maj 2002 - 14:14 #2
Det ku´ godt være at du skal lave en lille reinstallation! Det lyder som en stor fejl i Windows!
Avatar billede boandersen Nybegynder
02. maj 2002 - 14:14 #3
Jeg har installeret de medfølgende drivere til MB.
Avatar billede boandersen Nybegynder
02. maj 2002 - 14:15 #4
OK...jeg prøver at reinstallere!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. maj 2002 - 14:15 #5
start med at Installer dit chipset!

har du brugt den CD der fulgte med MB'et?

ellers kan du hente VIA 4in1 her!
http://www.viaarena.com/?PageID=2

Hvilket styresystem?

husk at disable ONBOARD lydkort i BIOS!
Avatar billede moebius Nybegynder
02. maj 2002 - 14:15 #6
Klogt!
Avatar billede mlj Nybegynder
02. maj 2002 - 14:16 #7
Dit AC 97 lydkort skal slås fra i Bios.

Har du installeret de chipsæt-drivere, der ligger på cden der fulgte med bundkortet?
Avatar billede moebius Nybegynder
02. maj 2002 - 14:17 #8
Man kan godt have to lydkort kørende samtidigt! Man skal bare vælge hvilket kort windows skal bruge til at afspille lyde med!
Hvis man så skal bruge det andet lydkort til spil, skal man i spillet kunne vælge hvilket kort man vil bruge!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. maj 2002 - 14:20 #9
det er jo sikket det som konfilgter med Other device
Avatar billede moebius Nybegynder
02. maj 2002 - 14:21 #10
Så skal man bare ændre IRQen i BIOSen! Det skal man kunne på PCI lydkortet!
Avatar billede boandersen Nybegynder
02. maj 2002 - 14:28 #11
Hej,

Jeg har lige slået onboard kortet fra i BIOS. Jeg har stadig konflikt under Other Devices.

Jeg har installeret VIA 4in1 driverne, som hørte med MB.
Avatar billede boandersen Nybegynder
02. maj 2002 - 14:28 #12
Men Soundlaster Live! virker nu, tak!
Avatar billede boandersen Nybegynder
02. maj 2002 - 14:31 #13
BTW, den siger også at det ikke er et ASUS MB jeg har. (Mit gamle var ASUS)
Avatar billede moebius Nybegynder
02. maj 2002 - 14:32 #14
Det er da klart at dit soundblaster live! virker nu. Windows kan jo ikke finde noget andet lydkort!

Problemet er at Windows bruger det først installeret lydkort som standard. Når man så installerer et nyt vil Windows ikke bruge det fordi der allerede er et! Det vil sige at man skal ind i kontrolpanellet og vælge multimedia og vælge hvilken device man vil bruge!!!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. maj 2002 - 14:32 #15
hvis den ikke siger at det er en ASUS så er det jo korrekt ik'?

hvilket styresystem?
Avatar billede moebius Nybegynder
02. maj 2002 - 14:33 #16
Hvorfor fanden bruger du samme install af Windows til et nyt bundkort???
Avatar billede mcfrede Nybegynder
02. maj 2002 - 14:34 #17
Du skal vist geninstallere windows, det lader til at du har rester af gamle drivere til at ligge og lave rod i systemet.
Mht din irq-konflikt kan du måske afhjælpe problemet ved at flytte dit lydkort til en anden PCI-slot.
Avatar billede boandersen Nybegynder
02. maj 2002 - 14:36 #18
Hey gutter! Tak for jeres hurtige svar. Undskyld hvis mine spørgsmål virker dumme :=)

OS: WINXP PRO
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. maj 2002 - 14:37 #19
mine erfaringer med Windows 2000 og Windows Xp er at de IKKE kan lide man skifter bundkort, med samme installation..

en RIGTIG god ide var at tage Backup og lave en REN installation Af XP
Avatar billede moebius Nybegynder
02. maj 2002 - 14:38 #20
Forslag: Lad være med at bruge WinXP! Der er så mange fejl i XP så man tror det er løgn! Brug heller Win2K!
Avatar billede cpu-seth Nybegynder
02. maj 2002 - 14:38 #21
jeg køre med to lydkort!!
et onboard
og et i PCI porten og har igen problemer!!
køre med Windows 2000 Pro.
har disablet mit onboard lydkort men havde ikke noget problem da begge var aktive..
brugte/bruger kun mit PCI lydkort.
Avatar billede boandersen Nybegynder
02. maj 2002 - 14:38 #22
Bør jeg lave backup af noget før jeg geninstallerer..fx. E-mail kartotek osv?
Avatar billede moebius Nybegynder
02. maj 2002 - 14:39 #23
Bo-> Det må du selv om. Jeg plejer at sige, er du i tvivl, så gemt det!
Avatar billede moebius Nybegynder
02. maj 2002 - 14:40 #24
Se lige bort fra det T der har sneget sig ind!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. maj 2002 - 14:40 #25
boandersen => ja.. tage BACKUP af ALT der skal gemmes..

hvis du laver en REN installation vil ALT det du har liggende blive slettet!
Avatar billede boandersen Nybegynder
02. maj 2002 - 14:41 #26
Ok gutter, jeg vender tilbage efter installation.
Avatar billede moebius Nybegynder
02. maj 2002 - 14:41 #27
Fint...
Avatar billede boandersen Nybegynder
02. maj 2002 - 15:27 #28
Hej igen,

Jeg har nu installeret WINXP PRO. Nu kommer der ikke nogle underlige beskeder mere, men der er stadig en konflikt under Other Devices. Derudover bad den om følgende fil under installation af Devices:

The file "VIA AGP1.-SYS" on VIA AGP Filter Driver Disk is needed

Bortset fra det, ser det ud som om alt virker fint. Det iriterrer mig bare at den konflikt er der og, at den bad om ovenstående fil.
Avatar billede boandersen Nybegynder
02. maj 2002 - 15:40 #29
Hmmm den virker meget sløv når jeg scroller og flytter rund på et vindue.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. maj 2002 - 16:40 #30
og du har installeret Via 4in1 ikke?
Avatar billede boandersen Nybegynder
02. maj 2002 - 17:16 #31
Jo, jeg har installeret 4in1. Men konflikten er der stadig.
Avatar billede moebius Nybegynder
03. maj 2002 - 07:58 #32
Hvilke enheder er der konflikt mellem?
(Ved godt der er under other devices, men du burde vide hvilken hardware du har)
Avatar billede moebius Nybegynder
03. maj 2002 - 08:06 #33
Skal lige have hak ved E-Mail...
Avatar billede moebius Nybegynder
03. maj 2002 - 08:08 #34
Det virkede ikke...
Avatar billede boandersen Nybegynder
03. maj 2002 - 15:26 #35
Hvem ska' ha point?
Avatar billede mlj Nybegynder
03. maj 2002 - 17:53 #36
Du skal ikke dele point ud før du har fået løst problemet.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. maj 2002 - 11:36 #37
boandersen =< har du fået klaret problemet?
Avatar billede boandersen Nybegynder
06. maj 2002 - 18:30 #38
Nej, jeg har stadig en konflikt.
Avatar billede boandersen Nybegynder
06. maj 2002 - 18:37 #39
Jeg har følgende dele i mine PCI slots:

Soundblaster Live!
Netkort (Sandberg)