Avatar billede -2000haj Nybegynder
15. maj 2002 - 23:40 Der er 15 kommentarer

DNS roubin

Jeg har 2 webservere. De står på hver sit net.

De har følgende adresser (fiktive)

Web1 10.0.1.5
web2 192.0.1.5

Lad os nu sige at begge adresser er WAN adresser på internettet.

jeg har et domæne der hedder fx, buster.dk

Buster.dk køre sin webside på web1.

Fra dns kommer buster.dk hen på web1 som en host og www.buster.dk som et alias til buster.dk alså web1.

web1 svaqre både på buster.dk og www.buster.dk

Men hvis nu at jeg ville sætte det opsådan at web2 tog over hvis der kommer problemer med web1.

Da dette lade sig gøre i DNS ligesom at det kan med e-mail md MX entryes som man bare giver en metric

Jamess
Avatar billede oz2kas Nybegynder
16. maj 2002 - 00:13 #1
heartbeat?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
16. maj 2002 - 00:15 #2
Avatar billede goulduck Nybegynder
16. maj 2002 - 06:47 #3
Nej, du kan ikke gøre det ønskede!

Hvis man kan, så lytter jeg med glæde med... men man kan ikke.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
16. maj 2002 - 08:34 #4
ok. så se endelig bort fra mit indslag :)
Avatar billede goulduck Nybegynder
16. maj 2002 - 08:47 #5
Det vil jeg så gøre... :)

Jeg har nu forsøgt at læse det igennem nogle gange (teorien), men fatter ikke helt hvad de mener. Det som jeg ser som problem er at de andre DNS servere på nettet, har cache, så backup maskinen bliver først 'fundet', når cachen er løbet ud på diverse DNS servere rundt omkring i verden.

"IP aliasing" er nok svaret - og er det som jeg læser om lige nu.
Avatar billede goulduck Nybegynder
16. maj 2002 - 08:53 #6
Hehe .. jeg skal lige finde noget information om det først! :)
Avatar billede beaviz Nybegynder
27. maj 2002 - 02:00 #7
Umidderbart kan du ikke, men...
En ide ville være at sætte zonen op med meget lav TTL, under 5 sekunder (Dette er dog i sig selv dumt) og så lade fx "mon" tjekke hvilken (om nogen) server der svarede netop nu, og så opdate zonen derefter (evt. remote)
- og så bare load balancere imellem dem når de begge kører ...

Den bedste løsning ville dog være hardware/software specielt til formålet.
Avatar billede beaviz Nybegynder
27. maj 2002 - 02:02 #8
- iøvrigt så _er_ det round robin bind laver...
Avatar billede goulduck Nybegynder
27. maj 2002 - 06:36 #9
Ja, jeg kan kun give beaviz ret. Jeg kan kun se at oz2kas løsning kan virke, hvis serverne står på samme lokal netværk.
Avatar billede -2000haj Nybegynder
27. maj 2002 - 16:43 #10
Ja men hvis nu de 2 servere står hver sit sted på internettet som de jo egentlig gør når de begge har en WAN adresse
Avatar billede dank Nybegynder
24. november 2002 - 01:11 #11
Gøres med at sætte flere A-records, som f.eks. Yahoo gør:

# dig www.yahoo.com

[..cut]

www.yahoo.com.          1439    IN      CNAME  www.yahoo.akadns.net.
www.yahoo.akadns.net.  215    IN      A      64.58.76.223
www.yahoo.akadns.net.  215    IN      A      64.58.76.227
www.yahoo.akadns.net.  215    IN      A      64.58.76.228
www.yahoo.akadns.net.  215    IN      A      64.58.76.230
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2003 - 21:17 #12
Vil det kunne lade sig gøre via dank´s metode? så hvis web1 går ned så tager web2 over?
Avatar billede dank Nybegynder
02. oktober 2003 - 21:21 #13
nej.. jeg misforstod spørgsmålet i sin tid.. min metoder er hvis du skal have flere servere til at svare på samme navn..
Avatar billede oz2kas Nybegynder
02. oktober 2003 - 22:59 #14
jeg er stadig ikke meget inde i dette, men jeg ville mene at hvis dine 2 webservere står på to forskellige forbindelser, så tror jeg ikke at du bare sådan kan få den ene til at overtage den andens ip.
routen skal laves om, og det er vist ikke noget du bare kan gøre.
Avatar billede dank Nybegynder
02. oktober 2003 - 23:04 #15
nej det vil ikke virke pga dns.. dns er ikke bygget til failover. dns kan bruges til simple round robins, dvs hvis du har flere maskiner der skal vise det samme. men hvis den ene maskinene går død så er der ikke meget at gøre..

man skal bygge noget clustering med failover -> google + heartbeat f.eks.

eller søgeord: high availeble cluster

o.s.v.