Avatar billede runeevers Nybegynder
30. maj 2002 - 16:33 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Vitaminer i fødevarer

Er det i Danmark tilladt at tilsætte vitaminer i fødevarer?

Angiv venligst kilde.

/r
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. maj 2002 - 16:35 #1
Salt er tilsat jod (oven i købet ved lov - Jo ved godt det er mineraler) og jeg synes at huske andre produkter. Prøver lige at finde ud af det.
Avatar billede seraphiel Nybegynder
30. maj 2002 - 16:35 #2
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. maj 2002 - 16:37 #3
Æv to slow. Det fande jeg næsten også...

http://www.fi.dk/presse/nyhedsbrev/260302/2/
Avatar billede jelzin101 Praktikant
30. maj 2002 - 16:37 #4
I Danmark er der et generelt forbud mod at berige fødevarer med vitaminer
  og mineraler. I andre EU- lande er der frit slag for berigelse og har været
  det i årevis. Nu er EU-kommissionen på vej med et direktiv som vil
  åbne for liberale regler for berigelse i hele EU. Det vækker tilfredshed
  i den hjemlige fødevareindustri og bekymring blandt danske eksperter,
  forbrugerorganisationer og myndigheder.

kilde : http://www.tekno.dk/statisk/tema/berigetmad/facts.php
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. maj 2002 - 16:38 #5
Det lyder jo også som en rigtigt god idé at tilsætte ting og sager...

Vitamin B3 - Niacin - ADT: 19 milligram. UL 35 mg.
Har haft ubehagelige bivirkninger, når tilførslen kommer fra kosttilskud, tilsætningsstof eller lægemiddel - men ikke når det stammer fra madens naturlige indhold.

Vitamin B6 - ADT: 2 milligram. UL: 25 mg/dag.
Har forårsaget nervebetændelse med smerter og gangforstyrrelser hos visse personer, der har taget vitaminet som tilskud.

*LOL*
Avatar billede runeevers Nybegynder
30. maj 2002 - 16:40 #6
Ehh, skidegodt.. Skal jeg være forvirret eller slå mig selv med en våd fiskefilet?

Forbrugerinformationen siger ja - Teknologirådets siger nej :/
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
30. maj 2002 - 16:42 #7
FI´s oplysninger er dateret marts i år - Teknologirådets sidste år....
Avatar billede runeevers Nybegynder
30. maj 2002 - 16:43 #8
Tjah, så satser vi sq på det du :o)
Avatar billede seraphiel Nybegynder
30. maj 2002 - 16:44 #9
Jeg takker for point .. :)
Avatar billede djeclemen Nybegynder
30. maj 2002 - 16:44 #10
Testen viser desuden, at otte af energidrikkene er ulovlige. Seks indeholder enten koffein i for store mængder eller kosttilskud som vitaminer eller ginseng, som det er forbudt at tilsætte mad og drikke.

fra www.taenkogtest.dk en test de lavede om energi drikke
Avatar billede jelzin101 Praktikant
30. maj 2002 - 16:46 #11
takker for pts ;)