Avatar billede otsen Nybegynder
04. juni 2002 - 13:57 Der er 17 kommentarer

Hvor ligger fejlen ?

Hejsa
Nu prøver jeg lige om der er nogen her der kan svare, for jeg har store tvivl.
Ja har opgraderet min pc, og købt nyt bundkort, processor, ram og kabinet.
Bundkort: ECS K7S5A
Processor: AMD Athlon XP 1900+ Boxed
Ram: 256 mb Performance memory pc2100
Kabinet: Logic 985A Fullsize (300 watt)

Jeg har ikke prøvet at samle mange pc'ere, men er så godt som sikker på at jeg har sat tingene rigtig sammen. Probelemet er at jeg ikke kan få systemet til at "køre" jeg kan starte, og diverse kølere går igang så der er strøm på, jeg får bare ikke noget på min skærm.
Det VAR bøvlet for mig at få sat den køler på processoren, og det KAN være jeg har ødelagt den, det ser imidertid ikke sådan ud, men det kan måske være svært for en uøvet som mig at vurdere.
Det kan også være bundkortet der har en fejl, men jeg ved det jo ikke, grafikkortet virker fint i min gamle pc, og jeg har også prøvet at inst. de gamle ram, uden nogen forskel.
Hvad er Jeres vurdering ?
Avatar billede dmdisco Nybegynder
04. juni 2002 - 13:59 #1
kan det være at du har sat køleren forkert, eller at den ikke køler nok
Avatar billede otsen Nybegynder
04. juni 2002 - 14:02 #2
Køleren bør sidde rigtigt, har også overvejet om jeg skulle prøve med en anden køler, men ville lige starte med en stanard køler, under alle omstændigheder pc'en da kunne starte og vise noget på skærmen, mener jeg ?
Avatar billede dmdisco Nybegynder
04. juni 2002 - 14:04 #3
en athlon 1900+ varmer så hurtig op så den ikke når igang
min ven har lige købt en i weekenden, og han fik samme fejl som dig.
og der var det køleren der var vendt forkert og kølepastaen der var fordelt forkert
Avatar billede otsen Nybegynder
04. juni 2002 - 14:09 #4
Tja jeg mener nu kun køleren kan vende på to måder, jeg har kigget nøje på anvisningen, hvis den sidder "modsat" rører den soklen - det gør min ikke så jeg kan ikke tro det er det
Avatar billede dmdisco Nybegynder
04. juni 2002 - 14:11 #5
den burde kun kunne side på en måde...
prøv at se om dit motherboard har en automatisk temp. kontrol, og se om du kan slå den fra
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. juni 2002 - 14:25 #6
Hvad med højttaleren.

Alle systmers POST (opstartsprocedure) slutter med en bipsekvens i højttaleren, når den har testet de interne moduler.

Normalt 1 bip for alt OK (Compaq = 2), og ellers en anden bipsekvens for fejl på diverse enheder.

Hvis slet ikke din kommer med noget, er der noget helt grundlæggende, der ikke er i orden (f.eks. CPU eller bundkort).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. juni 2002 - 14:26 #7
Avatar billede otsen Nybegynder
04. juni 2002 - 14:32 #8
Tja Ole det er jo også det jeg tror - der kommer end ikke et lille bip, men det er bare ikke til at sige om der er mobo eller cpu den er gal med, det lader til at den eneste måde jeg kan finde ud af det på er ved at sætte en anden cpu på mobo'et - må se om jeg kan låne en et sted
Avatar billede mcfrede Nybegynder
04. juni 2002 - 14:52 #9
Check at din clear CMOS jumper sidder rigtigt, det gjorde min ikke da jeg købte samme bundkort, og jeg fik samme fejl som dig!
Avatar billede mcfrede Nybegynder
04. juni 2002 - 14:53 #10
Du kan se hvor den sidder i din manual!
Avatar billede sluppi Nybegynder
04. juni 2002 - 16:19 #11
jeg har samme probs som dig lige her og nu - samme cpu, men et soltek sl75drv5-board

jeg har:
cleared cmos
updated bios
prøvet de fleste indstillinger mht. clock bus & multiplier
en større PSU (der sad en 300w i, den blev erstattet med en 340w)
startet med ikke andet end cpu, kølere og grafikkort.
defineret i bios hvor meget volt der skulle til cpu
jeg fik heller ingen "fejlbip" hverken med eller uden grafikkort i

og jeg er nu nået så langt at jeg kan sige at mit bundkort har en skjult fejl....så der er lidt at prøve
Avatar billede sluppi Nybegynder
04. juni 2002 - 16:19 #12
det skal lige tilføjes at jeg har slået absII fra på mit board eller slukker det for computeren efter 1½ sek.....det er lidt for hurtigt.
Avatar billede cykellapper Nybegynder
04. juni 2002 - 18:31 #13
Har du noget andet RAM, du kan prøve med?
Jeg har haft et lignende problem, og det skyldtes en defekt RAM-blok...
Avatar billede cykellapper Nybegynder
04. juni 2002 - 18:34 #14
ok - sorry; Den var prøvet.
Avatar billede nomad Nybegynder
04. juni 2002 - 20:43 #15
Jeg har også et K7S5A mother board og har også en ven med samme problem som dig han har dog en T-BIRD 1400MHz og han kan heller ikke se noget på sin skærm.

Det skal også siges at ECS har en stor fejlprocent på deres kort!!!

VH NOmad
Avatar billede otsen Nybegynder
05. juni 2002 - 00:01 #16
tjo jeg har skam tjekket den cmos jumber også, men der er ingen forskel. Og ja det tyder da meget på en fejl på det bundkort, havde ellers hørt meget godt om det, men også at det var en del med fejl på, må se om Midtdata vil have det retur og enten bytte det til et tilsvarende som virker eller en anden model. Får nok mulighed for at låne en processor sidst på ugen, så er jeg i hvert fald HELT siker - på noget !?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. juni 2002 - 10:12 #17
Tjo, sikker og sikker - på noget, ja ;-)

Men jeg ville personligt nok tænke mig om 2 gange, før jeg prøver en CPU i et måske defekt motherboard. Hvem ved - måske futter CPU´en også af...