Avatar billede colabund Nybegynder
12. juni 2002 - 21:32 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Strømforsyning til stationær PC i bil

  Jeg har en bil med plads nok, og kunne godt tænke mig en pc i bilen. Jeg kunne selvf. købe en 12v->230v konverter, men jeg vil hellere undgå pc´ens egen psu.
  Jeg tror der er mange skjulte "fælder" i dette projekt, fx er bilens 12v nok ikke stabil nok til pc´ens 12v osv.
  Points er kun for kommentarer(svar)/links, men jeg forhøjer gerne for egentlig hjælp/deltagelse
Avatar billede colabund Nybegynder
12. juni 2002 - 21:35 #1
UPS, fejl, 15 p for svar, jeg prøver om jeg kan rette det...
Avatar billede s.b.a Nybegynder
12. juni 2002 - 21:38 #2
du afsætter flere points ved at rulle den menu ned der hedder Funktioner (hvis du ikke allerrede har det) og klikker på afsæt flere point :)

Suran
Avatar billede scb Praktikant
12. juni 2002 - 21:43 #3
Den billigste og mest stabile løsning er 12v til 230 v konverter.
Der kan dog fåes PC strømforsyninger direkte til 12 V som også er stabile, (har en kørende i en bus) men de koster en hel del mere end en konverter.
-SCB
Avatar billede djeclemen Nybegynder
12. juni 2002 - 21:44 #4
du kan nok ikke undgå den med 12v -> 230v, for at få det til at køre ordenligt...

MEN HUSK - at de 12v -> 230v transformere der findes kun kan klare 150watt... så pcen må ikke være for stor så den æder for meget strøm
Avatar billede scb Praktikant
12. juni 2002 - 21:46 #5
djeclemen> Du kan få kovertere til flere 1000 watt
-SCB
Avatar billede djeclemen Nybegynder
12. juni 2002 - 21:47 #6
hmm ik til et 12volts bil bat da..
Avatar billede scb Praktikant
12. juni 2002 - 21:59 #7
Garanteret jeg finder lige et link...
Men ved 1000 w er forbruget så også over 100 Ampere
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
12. juni 2002 - 22:01 #8
Avatar billede scb Praktikant
12. juni 2002 - 22:01 #9
UPS der var en der blandede sig i det link der kommer lige et rigtigt
Avatar billede scb Praktikant
12. juni 2002 - 22:02 #10
Avatar billede scb Praktikant
12. juni 2002 - 22:04 #11
Der er vist ged i den her pc, det er 1000 w som max, de 3000 w er 230 v til 110 v
Avatar billede djeclemen Nybegynder
12. juni 2002 - 22:15 #12
12 volt * 75 A =300 watt

så kan det aldrig blive 230v * ? = 1000Watt

det er bare sælgergeil!!!!!

ellers sidder der en generator i..! og der er noget induktion med i spillet!
Avatar billede colabund Nybegynder
12. juni 2002 - 22:16 #13
Som skrevet vil jeg gerne - men egentlig kun for sjovs skyld - undgå pc´ens egen psu. I mine unge dage byggede jeg såmænd selv en 12v->220v(detheddetdengang) konverter. Jeg havde forestillet mig nogle mere kreative løsninger (det er vel ikke xperten, jeg er på?), gerne med div. byggesæt fra Brinck eller andre, evt lidt diskussion om elektrisk støj, operativsystemets start/stop-problemer, osv., evt kommentarer fra nogle der har rodet med noget lignende.
  For hvis jeg gad, kunne jeg tage min 20Kw dieselgenerator på "krogen" efter min Transit, det kunne man da kalde "casemodding"...
Avatar billede djeclemen Nybegynder
12. juni 2002 - 22:18 #14
de får et prob med de 12volt, da der ikke er ret mange amp i de 12v til compen, hvor der er 75a i nogle bil bat..
Avatar billede scb Praktikant
12. juni 2002 - 22:22 #15
djeclemen> 12 volt * 75 A = 900 W
Det er jo sådan at du får ikke energi ud af ingenting.
Så skal du kunne levere 230 v og 1000 W så skal du også bruge 1000 w + tab.
Og 1000 w ved 12 V = 83 Ampere hertil kommer så tab.
Er dytten nu startet så der er 13,6 V som er lade spændingen, så er forbruget 73 Ampere + tab.
Det er også derfor det er livsfarligt for konverteren at køre med underspænding, strømmen stiger volsomt.
-SCB
Avatar billede djeclemen Nybegynder
12. juni 2002 - 22:28 #16
jeg tror bare ikke ¨på at den kan levere 1000w det kan kun være sælgergeil.. køber den sku nok for at teste lortet
Avatar billede colabund Nybegynder
12. juni 2002 - 22:29 #17
>djeclemen: Undskyld, men du får da et prob, hvis du skal til eks. i fysik, jeg tror faktisk jeg kan trække op til ca. 1100A (kortvarigt) ved 12v i min bil..  Men tak for deltagelsen, hæng endelig på.
Avatar billede scb Praktikant
12. juni 2002 - 22:31 #18
Vær opmærksom på at de fleste konvertere giver et firkant signal på udgangen, hvilket kan give mange støjproblemer, jeg vil foreslå følgende:
Køb en 300 w sinus til 1600 Kr hos Helmholt elektronik, så undgår du alle problemer med støj, og det kan ikke gøres billigere også selv om du kan finde et diagram og så selv bygge.
Jeg har også i mine unge dage, bygget mange konvertere for (og forstærkere) for folk der deltog i Hi-Fi træf for biler, og havde indbygget hele deres normale stereoanlæg på bagsædet.
-SCB
Avatar billede djeclemen Nybegynder
12. juni 2002 - 22:32 #19
hmm har lige været oppe i induktion.. fik 11.. såe nej det fik jeg ikke..
Avatar billede scb Praktikant
12. juni 2002 - 22:34 #20
djeclemen> f,eks en 50 A timers akku som er meget normal i en alm. bil, der kan du trække ca. 100 A i ½ time.
-SCB
Avatar billede djeclemen Nybegynder
12. juni 2002 - 22:35 #21
ja på 12v. men du kan ikke trække ret meget på 230v
Avatar billede colabund Nybegynder
12. juni 2002 - 22:37 #22
>scb: Lyder som om du kender en del til de konvertere, har du mere erfaring med (nogle) af dem??. Underspænding er vel ikke livsfarligt, hvis strømmen stiger vil sikringen vel bare springe?
Avatar billede colabund Nybegynder
12. juni 2002 - 22:41 #23
>djeclemen: sejt nok, tillykke!, induktion er sg ikke for begyndere, men uddyb så lige din komm. 22:18:03, som jeg læser den er der noget, du har fundamentalt misforstået..
Avatar billede scb Praktikant
12. juni 2002 - 22:41 #24
djeclemen> Ved en 1000 w konverter vil du kunne trække 1000 / 230 = 4,3 Ampere på 230 v siden. ( og hvis du gør det så bruger du min. 83 A på 12 V siden)
colabund> de fleste konvertere i dag er både sikret med alm og termosikring så der er det ikke noget problem, men en del diagrammer over hjemmebyg tager ikke højde for underspænding, og ofte så brænder udgangstrinnet af inden sikringen springer.
konverterne fra Helmholt har jeg kun god erfaring med.
-SCB
Avatar billede perj Nybegynder
12. juni 2002 - 22:49 #25
Fundet denne side: http://wwwportal.dk/inverter/
Avatar billede colabund Nybegynder
12. juni 2002 - 23:25 #26
>perj: godt nok, selv om det ikke er det jeg vil. Men er den nævnte effekt P.in eller P.out, det snakkes der næsten aldrig om...
    Forøvrigt, 150W gennem cigartænderstikket i en bil, ville du gøre det? Jeg vil ikke...
  >scb: Har du en kommm. til dette sidste link? Jeg tror næsten, det er unødvendigt, vi er vist alligevel et par stykker med praktisk erfaring (sv.brev).
Avatar billede colabund Nybegynder
12. juni 2002 - 23:39 #27
>scb: Er det din erfaring: jeg skal ikke prøve at være kreativ, men for et godt resultat skal jeg købe en ordentlig sinusgenerator i passende størrelse, og så slut?
      Det gør det selvf. oxo nemmere med skærm, ungernes mobiler, discmen, opl. batt., en boremask i ny og næ, video osv...
Avatar billede perj Nybegynder
12. juni 2002 - 23:40 #28
>> colabund. Det var kun et link - har ikke studeret det nærmere, og kender ikke firmaet, men nej 150W i cigartænderen, så skal det sgu være en stor cigar ;-)
Avatar billede perj Nybegynder
12. juni 2002 - 23:47 #29
Må lige nævne, at jeg tidligere har været med til at levere telefax til montering i biler. Så vidt jeg husker brugte vi MASCOT invertere, og de kørte fint, men jeg husker ikke hvor mange watt de brugte. Blev for øvrigt monteret på bilens batteri.
Avatar billede colabund Nybegynder
13. juni 2002 - 00:18 #30
>>perj: jeg napper selv en god cigar i ny og næ (faktisk lige nu..), de fleste cigartændere i biler har en sikring på 10A, så det virker lidt Userøst at sælge "dimser" på 150W til mont. i cig.tænderstikket, men dit link er ikke det eneste, man ser det mange steder...
  Samt at "dimsen" kan bruges til boremaskiner o.l., jeg har sg aldrig set en 230v boremaskine på 150W... useriøst
    IKKE! ment som en kritik af din indsats..., blot til alm. oplysning.
Avatar billede scb Praktikant
13. juni 2002 - 07:56 #31
Hvis du har lyst til at være kreativ, så kan der da gå mange timer med at rode med sin egen konverter, og der findes da også fornuftige diagrammer, men når det er oppe i de effekter som kan trække en PC, skal der ikke meget til før man har brugt en hel del kr på at få erfaringer, med den slags kredsløb (Stelstrømme, køling osv).
Så skal det bare virke så køb en færdig.
Med hensyn til cigartænderstikket, ja så er det ofte 10 A et sådant er sikret med, grunden til at der er konvertere med større effekt som alligevel kan tilkobles, er ofte at disse bliver brugt til boremaskiner ol. hvor der kun bruges stor effekt når boremaskinen bliver belastet, men er belastningen konstant skal man direkte på batteriet, (Husk en sikring)
-SCB
Avatar billede colabund Nybegynder
13. juni 2002 - 18:50 #32
Måske står det "for skjult mellem linierne" i mit spørgsmål, men det jeg søger er en "strømforsyning", der direkte fra bilens 12-14v kan levere stabil strøm/spænding til en pc uden psu.
  Mig bekendt bruger en pc -12v, -5v, +5v og +12v, og ikke ret mange mA ved de to første spændinger, så det kan vel klares med en inverter fra fx Brinck, de 5v er heller ikke noget prob., men hvad gør jeg med de +12v??
  Hvis pc´en kræver STABIL
Avatar billede colabund Nybegynder
13. juni 2002 - 18:54 #33
(tastefejl??) Hvis pc´en kræver STABIL 12v, bliver jeg vel nødt til at konvertere bilens 12-14v lidt op, og derefter lave en "god, gammeldags strømforsyning" på 12v?
  Og hvad med start/stop af pc´ens OS??
Avatar billede scb Praktikant
13. juni 2002 - 19:01 #34
Hvis du selv vil lave en strømforsyning med de forskellige spændinger, er du nødt til at lave +5 V og +12 V som swich-mode strømforsyninger, da du ellers vil få et mega tab på 5 V, hvis forbruget f.eks er 10 A på +5 v vil du med en traditionel strømforsyning (serieregulator) få et tab på 13,6 - 5 V * 10 A = 86 Watt !
De 12 V er du nødt til at "transformere op" via en sw-mode strømforsyning og så stabilisere bagefter.

Men som sagt fåes der færdige Pc strømforsyninger der i stedet for 230 V har 12 V tilslutning.
-SCB
Avatar billede colabund Nybegynder
13. juni 2002 - 19:45 #35
>>scb: Det har du naturligvis ret i, men bruger en "standard" pc virkelig op til 10A på 5v-siden?? Jeg troede, det var noget mindre..
Avatar billede scb Praktikant
13. juni 2002 - 19:55 #36
Tja... De fleste PC strømforsyninger kan give 20-30 A på 5 V, men det afhænger jo nok både af hvilken CPU og hvor mange diskdrev der er i, jeg vil tro at MB + CPU bruger min. 5 A = 25 w, hertil kommer så HD og grafik.
så 10 A er nok ikke helt forkert, men det kan være der er nogen der har målt det.
-SCB
Avatar billede colabund Nybegynder
13. juni 2002 - 20:30 #37
Okay, så er der vist ingen vej uden om switch-mode. Jeg ved ikke ret meget om switc-mode, men har hørt "ude i byen" at du er god til links, hvis du lægger nogle link til div. "switch-mode for dummies"-sider, så har du sg fortjent pointsene.
Avatar billede scb Praktikant
13. juni 2002 - 20:36 #38
http://www.jarcom.com/inmotion/power.htm

Så kan det vist ikke være nemmere !
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
13. juni 2002 - 20:37 #39
Og her er så det helt store udvalg:
http://www.epanorama.net/links/psu.html#computer
-SCB
Avatar billede colabund Nybegynder
13. juni 2002 - 20:40 #40
nemmere??? var det uden held, erfaring eller google?  :)
Avatar billede scb Praktikant
13. juni 2002 - 20:54 #41
Det var ikke med google ;-)
Det kommer vist ind under erfaring, da det var et link jeg havde liggende.
-SCB
Avatar billede colabund Nybegynder
14. juni 2002 - 19:51 #42
>>scb: efter at have kigget på dit første link, kan din kommentar "nemmere" vist forstås på mere end een måde...
  a) Jeg kan bruge al min fritid resten af året, adskillige hundrede kr, være utilnærmelig for familien, og alligevel risikere at ende med noget, som ikke virker ordentligt alligevel.
  b) Brug en lørdag på sort arbejde, køb en ordentlig! konverter, og vær glad resten af livet.
  Bare fandens også, at jeg aldrig kan springe over, hvor gærdet er lavest..
Avatar billede colabund Nybegynder
14. juni 2002 - 20:02 #43
Jeg kunne selvf. oxo bare finde en bærbar med def. skærm, selv lave et strømkabel, og så¨oprette et nyt spørgsmål om tilslutning af en touch-skærm.....
Avatar billede scb Praktikant
14. juni 2002 - 20:11 #44
Ja er det ikke dejligt med valgmuligheder, men der er nu ikke noget som det man selv har bygget, selv om den model man kan købe har 50 % større virkningsgrad, og fylder 50 % mindre.
God fornøjelse.
-SCB
Avatar billede colabund Nybegynder
14. juni 2002 - 22:49 #45
"selvgjort er velgjort" - forhåbentlig - og så ender man med det, man vil have, og ikke det, som andre har påduttet een! :)