Avatar billede annikadk Nybegynder
05. juli 2002 - 19:36 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Lokalt netværk, fonte, download mm.

Vil høre om der mon ikke er en eller flere der skulle kunne være behjælpelig på dag 1 med nyeste mandrake-version.

Første problem er:
Hvordan får jeg forbindelse til en windows pcs delte drev?
Netværkets navn er "Hugo"
En af PCernes IP er "192.168.1.3"
Har set på Netconf, men kan ikke lige gennemskue hvor og hvordan.

Vedr. fonte, kan jeg ikke se Verdana (eller en der ligner).
Er det muligt??

I Windows er mit favoritprogram, som jeg ikke kan undvære "windows commander" - findes sådan en i mere wincmd-stilen end i Norton Commander-looket??

Er der som basis et "windows-simulerings-program" eller kan I anbefale et til de ting jeg ikke kan undvære???

Og til sidst men ikke mindst:
Hvilke sider er der med download som I virkelig kan anbefale??

Har set lidt på linux.dk - men er helt død i hovedet af at tænke, så link til(især eng.) opsætnings-sider er ikke favoritten lige nu :\
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2002 - 20:43 #1
wincmd stil - kig her http://krusader.sourceforge.net/

windows-simulerings-program - kig her http://wine.codeweavers.com/

Vedr. fonte, kan jeg ikke se Verdana - Dem skal du hente hos microsoft. Hvordan du installere dem kan jeg ikke svare på. Men i debian kan hente et script via apt som så henter fontene fra microsofts server og installere dem
Avatar billede swiff Nybegynder
06. juli 2002 - 14:21 #2
1. Du skal bruge samba til at få forbindelse til en windows computer - du skal tilføje "hugo" til /etc/hosts - det kan du gøre med "vi /etc/hosts" - eller din favorit-editor. Så skal du tilføje et mount-point på din computer - "mkdir /windowsshare". Så kan du endelig mounte dit delte windows-share: "smbmount \\\\hugo\\share /windowsshare".

2. Aner det ikke

3. Du kan finde Midnight Commander (MC) på en af mandrake cd'erne - den hedder mc-4*. Du kan mounte cd'en og derefter bruge "rpm -ivh mc-4*".

4. Brug wine - www.winehq.com

5. Hent hvad du skal bruge af bøger på www.sslug.dk/linuxbog (danske), og så kan du hente RPM'er på www.rpmfind.net - husk at finde en der passer til Mandrake - ellers kan du risikere at komme ud i en længere process :-)
Avatar billede kroger Nybegynder
06. juli 2002 - 14:40 #3
Angående fontene i mandrake, kan du hvis du også har windows liggende gå ind i mandrake controle center, og herfra importere dem (kan ikke huske hvor...) Ellers gå til http://www.mandrakeuser.org/index.php    der er rigtig meget hjælp at hente med mandrake...
Avatar billede annikadk Nybegynder
06. juli 2002 - 15:02 #4
sorry kroger  -  havde ikke fået reloadet :\
Well....
Flippede ud igår aftes, og afinstallerede det igen (knoklede med at få det tilbage til fat)

Selvom jeg ikke havde rettet noget poppede den op med diverse fejlmeldinger *skod*

Tror jeg vil tale med manden om evt. at beslaglægge min gamle blærbare og installere der indtil jeg er tryg med den.

Fik set på Krusader, Midnight Commander og installeret Wine (ikke set på den)

Tjekker ud med den gamle, så jeg har min windows "i god behold" indtil jeg er tryg :)

*Gemme da der er et par gode link*
Avatar billede swiff Nybegynder
06. juli 2002 - 15:04 #5
tak for point :)
Avatar billede annikadk Nybegynder
06. juli 2002 - 15:23 #6
kort proces - starter på den gamle nu, så håber der er nogle senere ;)