Avatar billede nmouse Nybegynder
07. juli 2002 - 14:56 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

DNS MX og CNAME - ser rigtigt ud via dk-hostmaster men virker ikk

Hej
Jeg har fået flere servere i mit domæne og har ændret vores WEB server til ny, og vores email har også fået ny mailserver, de 2 er ikke den samme.
Jeg har kikket på de filer (lidt gammel version af BIND til NT4) og det har virket, lige indtil jeg har ændret i filerne, jeg SKAL jo ændre, da web-serveren er ændret til anden IP/server og lige ledes mail serveren anden IP/Server.
Hvis du sender en mail til mig, på chk@uv.tsr.dk så får du den tilbage igen, og det er noget snavs :-)
Er der nogle der kan se hvad der evt er galt.
se linket her.
http://www.dk-hostmaster.dk/perl/Resolve.pl?ip=&host=tsr.dk&ns=194.182.30.2&verbose=on&axfr=on&lang=da

Mailen skal lande på : sif.uv.tsr.dk 30.14
www skal lande på freja.uv.tsr.dk 30.5
og det gør den også, ser det ud til, men der er altså et eller andet galt.

Håber du kender noget mere til DNS end jeg gør.

Er online nu ICQ#13433557

Mvh Chris Kjølbo

Avatar billede goulduck Nybegynder
07. juli 2002 - 15:06 #1
Giv lige DNS serverne rundt omkring lidt tid til at opdatere deres DNS chache!
Avatar billede thomasledet Nybegynder
07. juli 2002 - 15:20 #2
det tager som regel op til 24 timer, før alle dns-servere har opdateret deres cache... giv det lidt tid....
Avatar billede goulduck Nybegynder
07. juli 2002 - 15:21 #3
Desuden så jeg også lige nede i bunden:
"Found 3 duplicate hosts within tsr.dk"

Ved ikke lige om det har noget afgøre med dit subdomæne, men hvis det har, kan det jo være der problemet ligger. :)
Avatar billede czar Nybegynder
07. juli 2002 - 16:04 #4
uv.tsr.dk.              86400    IN    MX    10 sif.uv.tsr.dk.
!!! uv.tsr.dk MX host sif.uv.tsr.dk does not exist

kort sagt, du mangler en a record for sif.uv.tsr.dk ... (en a record med mailserver ip'en..)

"duplicate hosts" er flere a records for samme ip, ganske ufarligt..
Avatar billede nmouse Nybegynder
07. juli 2002 - 16:19 #5
Czar/ hvor ser du dette :
!!! uv.tsr.dk MX host sif.uv.tsr.dk does not exist

Jeg har set det før, og har rettet noget i DNS'sn, men det er "længe" siden...
hvis jeg forespørger på dk-host... lige nu, får jeg ikke denne "... does not exist"
Avatar billede czar Nybegynder
07. juli 2002 - 16:29 #6
dkhostmaster...

anyways, hvad har du gemt bag 194.182.30.2 den giver IKKE samme resultat hele tiden..
Avatar billede czar Nybegynder
07. juli 2002 - 16:30 #7
%dig @194.182.30.2 uv.tsr.dk MX

; <<>> DiG 8.3 <<>> @194.182.30.2 uv.tsr.dk MX
; (1 server found)
;; res options: init recurs defnam dnsrch
;; got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 4
;; flags: qr aa rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 3, AUTHORITY: 2, ADDITIONAL: 2
;; QUERY SECTION:
;;      uv.tsr.dk, type = MX, class = IN

;; ANSWER SECTION:
uv.tsr.dk.              1D IN CNAME    sif.tsr.dk.
sif.tsr.dk.            1D IN CNAME    sif.tsr.dk.

;; AUTHORITY SECTION:
tsr.dk.                1D IN NS        tcring.ringsts.dk.
tsr.dk.                1D IN NS        mimer.snet.uvm.dk.

;; ADDITIONAL SECTION:
tcring.ringsts.dk.      1D IN A        194.182.30.2
mimer.snet.uvm.dk.      59m38s IN A    193.162.240.5

;; Total query time: 31 msec
;; FROM: nbhg28.samsoe.nu to SERVER: 194.182.30.2  194.182.30.2
;; WHEN: Sun Jul  7 16:28:42 2002
;; MSG SIZE  sent: 27  rcvd: 169
Avatar billede czar Nybegynder
07. juli 2002 - 16:30 #8
%dig @194.182.30.2 uv.tsr.dk MX

; <<>> DiG 8.3 <<>> @194.182.30.2 uv.tsr.dk MX
; (1 server found)
;; res options: init recurs defnam dnsrch
;; got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 4
;; flags: qr aa rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 4, AUTHORITY: 2, ADDITIONAL: 2
;; QUERY SECTION:
;;      uv.tsr.dk, type = MX, class = IN

;; ANSWER SECTION:
uv.tsr.dk.              1D IN MX        10 sif.uv.tsr.dk.
uv.tsr.dk.              1D IN CNAME    sif.tsr.dk.
sif.tsr.dk.            1D IN CNAME    sif.tsr.dk.

;; AUTHORITY SECTION:
tsr.dk.                1D IN NS        tcring.ringsts.dk.
tsr.dk.                1D IN NS        mimer.snet.uvm.dk.

;; ADDITIONAL SECTION:
sif.uv.tsr.dk.          1D IN A        194.182.30.14
tcring.ringsts.dk.      1D IN A        194.182.30.2

;; Total query time: 32 msec
;; FROM: nbhg28.samsoe.nu to SERVER: 194.182.30.2  194.182.30.2
;; WHEN: Sun Jul  7 16:30:16 2002
;; MSG SIZE  sent: 27  rcvd: 189
Avatar billede czar Nybegynder
07. juli 2002 - 16:31 #9
som du kan se, så svares der ikke ens... (på den ene er mx recorder der, den anden er den ikke..)
Avatar billede czar Nybegynder
07. juli 2002 - 16:34 #10
det er det som er dit problem..
%dig @194.182.30.2 sif.uv.tsr.dk A

; <<>> DiG 8.3 <<>> @194.182.30.2 sif.uv.tsr.dk A
; (1 server found)
;; res options: init recurs defnam dnsrch
;; got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 4
;; flags: qr aa rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 2, ADDITIONAL: 2
;; QUERY SECTION:
;;      sif.uv.tsr.dk, type = A, class = IN

;; ANSWER SECTION:
sif.uv.tsr.dk.          1D IN A        194.182.30.14

;; AUTHORITY SECTION:
tsr.dk.                1D IN NS        tcring.ringsts.dk.
tsr.dk.                1D IN NS        mimer.snet.uvm.dk.

;; ADDITIONAL SECTION:
tcring.ringsts.dk.      1D IN A        194.182.30.2
mimer.snet.uvm.dk.      54m3s IN A      193.162.240.5

;; Total query time: 32 msec
;; FROM: nbhg28.samsoe.nu to SERVER: 194.182.30.2  194.182.30.2
;; WHEN: Sun Jul  7 16:34:17 2002
;; MSG SIZE  sent: 31  rcvd: 143

svarer korrekt nok..
Avatar billede czar Nybegynder
07. juli 2002 - 16:39 #11
... har du husket at forhøje serial number.... ?
Avatar billede nmouse Nybegynder
07. juli 2002 - 16:41 #12
Kommentar til Czar nr:16:34:30
Jeg kan ikke se nogle steder at :%dig @194.182.30.2 sif.uv.tsr.dk A
Og jeg re ret sikker på at grunden til at den ikke har samme svar er, at jeg roder i min DNS lige NU, og prøver at ændre noget, især til dit svar fra før, hvor jeg manglede en : sif.uv.tsr.dk A 194.182.30.14 - den er der nu, men det er (vist) også det eneste jeg har rettet..
Avatar billede nmouse Nybegynder
07. juli 2002 - 16:43 #13
Serienummer ja, når jeg mener den er bedre and de andre jeg har lavet.
DK-hostmaster.dk kikker alligevel i den DNS der er authoritative(svært ord) underordnet serienummer, men jeg ved godt at SN skal ændres når jeg er SIKKER på den er go:-)
Avatar billede czar Nybegynder
07. juli 2002 - 16:48 #14
A recorden er på plads...

Dine mx records blinker... derfor virker din mail ikke.. hver andet opslag jeg laver giver forkert svar..

serial skal altid opdateres, og altid højere end nuværende, ellers vil en cache dns altid bruge gammel information.
Avatar billede czar Nybegynder
07. juli 2002 - 16:50 #15
med andre ord, e-mails har en 5-10 % chance for at komme frem..
Avatar billede czar Nybegynder
07. juli 2002 - 16:53 #16
Hi. This is the qmail-send program at main.mxhotel.dk.
I'm afraid I wasn't able to deliver your message to the following addresses.
This is a permanent error; I've given up. Sorry it didn't work out.

<chk@uv.tsr.dk>:
194.182.30.14 does not like recipient.
Remote host said: 550 5.7.1 Unable to relay for chk@sif.tsr.dk
Giving up on 194.182.30.14.

husk også at sætte din mailserver op til at modtage post.. :D
Avatar billede nmouse Nybegynder
07. juli 2002 - 17:00 #17
Ja det er lige det, men fra fx Ofir, tiscali kan jeg godt modtage mail. men ikke fra yahooo.com og fra min egen (webhotel) andersenit.dk virker det ikke.
Hvorfor skriver den chk@sif.tsr.dk den hedder da sif.uv.tsr.dk
men IP er korrekt .. 30.14
Det jeg tænkte på var.
Hvis -som du lidt siger, yahoo's DNS har slået op for fx. 3 dage siden, så slår den ikke op igen, og det samme med andersenit.dk.
Og hvad med den TTL, den er sat til 1 dag (86400)
Og hvis andre mailservere, benytter DNS Cache, så er det måske klart at den ikke kører, selv om den burde...
Avatar billede nmouse Nybegynder
07. juli 2002 - 17:02 #18
Jeg prøver lige at ændre SN og så lader jeg det være (hvis jeg kan :-))
Avatar billede goulduck Nybegynder
07. juli 2002 - 18:05 #19
czar> "duplicate hosts" er flere a records for samme ip, ganske ufarligt..

Jeg troede at det var omvendt. Altså at det var flere ip adresser for samme host. Det kan netop godt give problemer, hvis man kun lige har rettet den ene IP adresse. Så det ville i dette tilfælde give 1/3-del chance for at ramme rigtigt.
Avatar billede czar Nybegynder
07. juli 2002 - 19:05 #20
jeg beklager, jeg har ret...

Flere a records for samme ip...:
http://www.dk-hostmaster.dk/perl/Resolve.pl?ip=&host=czar.dk&ns=ns1.gratisdns.dk&verbose=on&axfr=on&lang=da

(det er de.czar.dk og dd.czar.dk som er "dublicate"...)

at den så ikke tæller "czar.dk" a recorden med som "host", og tæller den med i duplicate, er vist mere spidsfindighed end reelt (man kan diskuter om en host kan holde et helt domæne, end at host'en altid har et navn og derfor altid hedder <etnavn>.domain.dk ...)..

Det du tænker på, at en host har flere ip adresser, det er faktisk heller ikke en fejl, men hedder "round robin", en primitiv loadsharing.. men det kan da være et problem hvis man ikke ønsker det.. :D
Avatar billede goulduck Nybegynder
07. juli 2002 - 19:58 #21
Jeg ved godt at det ikke er en fejl... men det kunne det havde været med round robin. :)