Avatar billede red_eagle Nybegynder
21. juli 2002 - 12:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Investering i notebooks

Vi står og skal investere i 2-3 notebooks, med en pris på ca. 12.000,-
Til det vil jeg gerne have lidt hjælp, for det er ikke noget jeg ved forfærdeligt meget om.
Jeg vil gerne se links, benchmarks(?), gode råd, og hvad I ellers vil kalde relevant.

Krav til maskinerne:
Skærmen skal være til at holde ud at bruge mange timer om dagen, og skal have en god kontrast. Minimum 14,1” og 1024*768.

RAM'en er vigtigere end CPU'en, så en maskine med 1000Mhz processor og 256MB DDR-ram, er at foretrække frem for en 1600Mhz med 128MB PC-133 ram.

Grafikkortet skal som minimum være et ATI Mobility Radeon med 8-16MB RAM, men hurtigere (GF2go eller GF4go?) vil være dejligt.

Batterilevetid kender jeg ikke så meget til, men den skal vel være nogenlunde som markedsstandarden?

Jeg så Dell have en godt(?) tilbud for et par uger siden, men var simpelthen for langsom.
Avatar billede dsj Nybegynder
21. juli 2002 - 12:54 #1
Nu nævner du ikke noget om, hvad du skal bruge dine notebooks til, hvilket ellers har en del at sige mht. udstyr.

Generelt: Ram er en god ting, gå ikke efter mindre end 256 af slagsen, det burde kunne lade sig gøre for 12.000,-

Skærm: 14.1" har altid en mindsteopløsning på 1024*768, men det siger intet om hvor god skærmen er, se den altid i funktion før du køber noget. Du kan stort set måle en skærms kvalitet på, fra hvor stor en vinkel du kan se et fuldstændigt billede. Det er nemlig gerne sådan, at jo mere fra siden du kigger på skærmen, jo mindre vil du kunne se af billedet (der kommer sorte rammer) og jo dårligere bliver billedet generelt. Så jo mere du kan se fra siden, jo bedrer.

Harddisk: Du burde kunne få 20 GB, men ikke under 10 GB.

Grafikkort: Det bliver nok svært at få 3D-kort til pengene. VIGTIGT: Sørg for ALT I VERDEN for at du ikke køber en notebook med "shared RAM", som betyder at grafikkortet bruger dine RAM som grafik-ram. Det gør grafikkortet vanvittig langsomt. Notebooks med shared Ram kan ikke engang gennemføre en 3D-test, så langsomme er de.

Hvis du kun skal bruge dine notebooks til kontor-arbejde, behøver du ikke bekymre dig om GForce-grafikkort og kan nøjes med omtrent 600 MHz Celeron eller Duron. Skal du lave dtp, photoshop, hjemmesider osv. er det godt med en lidt hurtigere processer på 1000 MHz, helst PIII eller Athlon.

AMD's processorer Athlon (den hurtige) og Duron (discount-modellen) bruger efter sigende lidt mere strøm end Intels processorer, med kortere batterilevetid til følge, men jeg er ikke helt sikker hvordan det står idag. Generelt har AMD en bedre ydelse pr. MHz end Intel og er billigere.

Prøv desuden at finde et sted, som vil give dig lidt mængderabat..

dsj
Avatar billede dsj Nybegynder
21. juli 2002 - 12:59 #2
Nu nævner du Dell, som er et godt mærke - kendt for kvalitet. Til kontorbrug kan du godt nøjes med deres billigste model, men selv ville jeg nok sætte prisen til 15.000, som er det prisleje hvor man får mest for pengene. Asus, kan også nævnes som et udemærket mærke. Undgå privatbruger-modellerne fra Compaq, IBM osv., som du finder i Fona og Merlin. Det er udgåede modeller, som derfor er lidt billgere.

Tjek iøvrigt www.edbpriser.dk, der kan du finde frem til de billige steder samt læse folks erfaringer med bestemte varer.

dsj
Avatar billede red_eagle Nybegynder
23. juli 2002 - 14:35 #3
Tak for svaret.
Maskinerne skal, mildt sagt, bruges til lidt af hvert. Derfor er ydelsen alligevel rimelig vigtig. Hvor meget tror du der skal smides oven i for at få 3D?
Og skal man holde sig til de kendte mærker?
Avatar billede dsj Nybegynder
23. juli 2002 - 15:49 #4
Hvis du vil have 3D-kort, skal du nok op omkring 15.000 stykket. På dells side koster en notebook med GForce2 GO 100, lige knap 15.000,-

http://www.euro.dell.com/countries/dk/dan/dhs/products/series_inspn_notebooks.htm

En dell notebook er efter min mening en lækker sag. De er kendt for at levere en god skærm i deres notebooks.

Du kan også prøve at kigge nærmere på Vega. Et mærke jeg ikke kender noget til, men en del billigere. Vær opmærksom på, at det ikke er sikkert der sidder et rigtigt 3D-kort i, bare fordi der står "3D-graik". Der skal stå "Radeon 3D" eller "GForce Go" før vi snakker 3D-acceleratorkort.

Man behøver ikke nødvendigvis holde sig til de kendte mærker. Men Targa, Dell og Acer leverer altså kram.
Avatar billede dsj Nybegynder
23. juli 2002 - 15:51 #5
Husk i øvrigt at være opmærksom på, hvilket pegeredskab dine notebooks har. IBM kører f.eks. udelukkende med en gummidut midt mellem tasterne. Andre gør det også i nogle modeller.
De fleste (incl. moi) foretrækker den der pad på en 4x3 cm, hvor man kan køre fingeren rundt på - ja, kender ikke de rigtige navne :)