Avatar billede martinmmn Nybegynder
23. august 2002 - 09:54 Der er 9 kommentarer

Problemer med linieskift på text output

Hej,

Jeg forsøger at konvertere en xml-fil til text. Men i resultatet er der linie skift ved hver xsl-tag. Jeg vil gerne have, at der kun skiftes linie for hvert "hoved"-element. Eksempelvis:
XML fil:
<?xml version="1.0"?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="konverter_til_text.xsl"?>
<productList>
    <product>
        <ID>a</ID>
        <text>her er en cd</text>
        <extendedText>med lang tekst</extendedText>
        <price>14,45</price>
        <support>A</support>
        <category1>1</category1>
        <supplier>Sony</supplier>
    </product>
    <product>
        <ID>b</ID>
        <text>her er en cd mere </text>
        <extendedText>med endnu længere tekst</extendedText>
        <price>15,50</price>
        <support>B</support>
        <category1>2</category1>
        <supplier>Sony</supplier>
    </product>
</productList>

Her XSL som den ser ud nu:
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<xsl:stylesheet xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" version="1.0">
    <xsl:output method="text" encoding="ISO-8859-1"/>
    <xsl:template match="/">
        <xsl:apply-templates/>
    </xsl:template>
    <xsl:template match="productList">
        <xsl:text>Beskrivelse (lang);Pris enhed;Leveringstid;Lev varenr;Beskrivelse (kort);Klassificeringsnummer;Selskab &#xa;</xsl:text>
        <xsl:apply-templates select="product"/>
    </xsl:template>
    <xsl:template match="product">
                    <xsl:value-of select="concat(extendedText,';',price,';')"/>
        <xsl:choose>
            <xsl:when test="self::node()[support='A']">10;</xsl:when>
            <xsl:when test="self::node()[support='B']">21;</xsl:when>
            <xsl:otherwise>NA;</xsl:otherwise>
        </xsl:choose>
        <xsl:value-of select="concat(ID,';',text,';')"/>
        <xsl:choose>
            <xsl:when test="self::node()[category1='1']">111111111;</xsl:when>
            <xsl:when test="self::node()[category1='2']">222222222;</xsl:when>
            <xsl:otherwise>NA;</xsl:otherwise>
        </xsl:choose>
        <xsl:value-of select="supplier"/>
    </xsl:template>
</xsl:stylesheet>

Her er reslutatet:
Beskrivelse (lang);Pris enhed;Leveringstid;Lev varenr;Beskrivelse (kort);Klassificeringsnummer;Selskab
med lang tekst;14,45;10;a;her er en cd;111111111;Sonymed endnu længere tekst;15,50;21;b;her er en cd mere ;222222222;Sony

Og her eksmpel på, hvordan jeg ønsker den:
Beskrivelse (lang);Pris enhed;Leveringstid;Lev varenr;Beskrivelse (kort);Klassificeringsnummer;Selskab

med lang tekst;14,45;10;a;her er en cd;111111111;Sony

med endnu længere tekst;15,50;21;b;her er en cd mere ;222222222;Sony

Håber der er nogen der kan hjælpe til, hvordan jeg skal forme min XSL
Avatar billede janegil Nybegynder
23. august 2002 - 11:06 #1
http://www.w3.org/TR/xslt#section-Text-Output-Method

Ettersom det er tekst du skal generere, burde det være en god idé å spesifisere text output method. Jeg vet ikke om det hjelper, men det virker fornuftig at HTML og XML output lager whitespace som gjør koden mer lettlest for et menneske - whitespace har jo likevel ingen semantisk betydning i XML/HTML.
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2002 - 14:29 #2
Æææh janegil >>> Er det ikke det han gør :-) ?
Avatar billede janegil Nybegynder
23. august 2002 - 14:35 #3
Ja, selvfølgelig! Jeg må ha lest starten av XMLen, og trodd det var XSL? (eller jeg er bare dum og doven...)

Så er det kanskje på tide å forske i hvilken software det er som kjører transformasjonen? Prøve IE6, Mozilla, Sablotron...
Avatar billede martinmmn Nybegynder
26. august 2002 - 14:17 #4
Jeg bruger IE6. Jeg har også prøvet XTrans og der er det bare en lang streng (???)
Hvis ikke jeg bruger concat i <xsl:value-of select/> med laver en <xsl:value-of select/> for hvert "select", ekspempelvis <xsl:value-of select="ID"/>;<xsl:value-of select="text"/>;
foretages der linieskift således:
ID
;
text
;

Er der ingen der kender en slags "concat" på et "højere niveau" så den ikke gennemtvinger linieskift ved hver <xsl:choose>?
Avatar billede janegil Nybegynder
27. august 2002 - 09:23 #5
Hvis du ellers kan leve med XTrans, så synes jeg det med én lang streng lyder lovende. For så skal du vel legge inn CR og/eller LF som character entities der du vil ha dem? Er det ikke &#x0A; for line feed og &#x0D; for carriage return?
Avatar billede martinmmn Nybegynder
27. august 2002 - 16:30 #6
Hej janegil,
Jeg ville meget gerne at det virker i IE6, men ellers tak ;-)
Avatar billede janegil Nybegynder
28. august 2002 - 13:01 #7
Hva med <strip-space elements="product"/> ?

http://www.w3.org/TR/xslt#strip - har ikke lest den selv, Færøyene er nokså off-line i dag, CANTAT er nede.
Avatar billede wiscalico Nybegynder
26. september 2002 - 16:13 #8
Jeg har haft det samme problem (så vidt jeg har forstået) og fandt svaret i et tidligere spørgsmål her på Eksperten.
Jeg løste det på følgende måde (Lidt slam agtig syntes jeg men det virkede i det mindste :-) )
        ....
        <xsl:value-of select="supplier"/><xsl:text disable-output-escaping="yes">
</xsl:text>
    </xsl:template>
    ....

Håber det kan bruges det hjalp mig i hvert tilfælde.
Avatar billede wiscalico Nybegynder
26. september 2002 - 16:14 #9
Bemærk linieskiftet:
<xsl:text disable-output-escaping="yes"> <-- LINIESKIFT HER
</xsl:text>