Avatar billede sbhansen Nybegynder
24. september 2002 - 11:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Classpath og packages for 117. gang, men alligevel

Jeg har kigget og kigget i alle de andre spm. hvor classpath er nævnt - men uanset hvad jeg prøver, så kan jeg ikke få min kode til at virke. Computeren er ny, m. Win XP, og har netop installeret java i c:\jdk1.3.1 - og jeg får 44 fejl ved compile...

Min kode ved jeg har virket helt som den står nu, for det er et gammelt projekt, der kørte fint sidste år, hvor også min menneskelige hukommelse fungerede :-)

Men hvordan skal jeg sætte min classpath i Win XP miljøvar, så den fatter mine packages?

min kode er organiseret i mapper,
c:\gruppe1
c:\gruppe1\util
c:\gruppe1\test

alle java-filer i c:\gruppe1 har package gruppe1
alle java-filer i c:\gruppe1\util har package gruppe1.util osv

min classpath er sat som:
c:\gruppe1\;c:\gruppe1\test\;c:\gruppe1\util\;C:\jdk1.3.1\;C:\jdk1.3.1\bin\;.

Og path peger på jdk1.3.1+lib
men ved compile i JEDPlus får jeg 44 FEJL, når jeg fx. prøver at compile alle filer i mappen gruppe1/util  !

her er det øverste af fejlene:
-------

-Called Compiler C:\JDK13~1.1\bin\javac.exe-
-Target File: C:\gruppe1\util\*.java-
C:\gruppe1\util\ConfigDatabase.java:4: package gruppe1 does not exist
import gruppe1.*;
^
C:\gruppe1\util\ConfigDatabase.java:70: cannot resolve symbol
symbol  : class Knudepunkt
location: class gruppe1.util.ConfigDatabase
    public Knudepunkt[] loadKnudepunkter(){
              ^
C:\gruppe1\util\ConfigDatabase.java:117: cannot resolve symbol
symbol  : class Knudepunkt
location: class gruppe1.util.ConfigDatabase
    public Knudepunkt[] loadForbindelser(Knudepunkt[] knudepunkter){
                                            ^
C:\gruppe1\util\ConfigDatabase.java:117: cannot resolve symbol
symbol  : class Knudepunkt
location: class gruppe1.util.ConfigDatabase
    public Knudepunkt[] loadForbindelser(Knudepunkt[] knudepunkter){
              ^
C:\gruppe1\util\ConfigDatabase.java:184: cannot resolve symbol
symbol  : class Vogntype
location: class gruppe1.util.ConfigDatabase
    public Vogntype[] loadVogntyper(){
              ^
C:\gruppe1\util\ConfigDatabase.java:241: cannot resolve symbol
symbol  : class Vogntype
location: class gruppe1.util.ConfigDatabase
    public Vogn[] loadVogne(Vogntype[] vogntyper, Chauffør[] chauffører){
                                ^
C:\gruppe1\util\ConfigDatabase.java:241: cannot resolve symbol
symbol  : class Chauffør
location: class gruppe1.util.ConfigDatabase
    public Vogn[] loadVogne(Vogntype[] vogntyper, Chauffør[] chauffører){
                                                      ^
C:\gruppe1\util\ConfigDatabase.java:241: cannot resolve symbol
symbol  : class Vogn

spørg endelig efter flere detaljer!

Når jeg har fået det til at virke i JEDPlus, vil jeg også rigtig gerne have det til at køre som project i udv.værktøjet Eclipse, da jeg kraftigt blev anbefalet at bruge dette. Men dér går det da helt galt med packages, når jeg forsøger at sætte preferences op til samme kode.

Men, altså: Hvordan skal min classpath skrives, så jeg kan compile koden i mapperne
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. september 2002 - 12:01 #1
min classpath er sat som:
c:\gruppe1\;c:\gruppe1\test\;c:\gruppe1\util\;C:\jdk1.3.1\;C:\jdk1.3.1\bin\;.

skal være:
min classpath er sat som:
c:\;C:\jdk1.3.1\;C:\jdk1.3.1\bin\;.

mappestrukturen efter c:\ skriver du jo i din import sætning.

mvh JakobA
Avatar billede sbhansen Nybegynder
24. september 2002 - 13:26 #2
ja, det var jo egentlig meget nemt... og jeg har bagefter selv fundet ud af at få eclipse til at godtage de samme packages. Dér drejede det sig blot om, at oprette et tomt projekt, og bagefter importere packages, særskilkt. Ikke som jeg havde gjort det - samtidigt.

Tak for hjælpen, jakoba!
Avatar billede sbhansen Nybegynder
24. september 2002 - 13:30 #3
jakoba - jeg ved godt dette er uden for selve spm, men jeg kan se på dit CV, at du har været omkring stort set alt indenfor programmering. Samt at du har studeret distributed computing...

Har du erfaring med JXTA? - lad blot stå ubesvaret, hvis du ikke ønsker dialogen.

Jeg skriver hovedopgave på Cand.Merc.DAT, om et distributed netværk baseret på JXTA, men mangler en case, der kan fortælle ganske kort om designmæssige tanker i denne form for applikationsudvikling.

På forhånd tak - og igen´, undskylde for det indskudte spm. her... :-)
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. september 2002 - 13:46 #4
Desværre  JXTA  kender jeg ikke.

Generelt kan jeg nok forklare lidt, men mon ikke det allerede står i din JTXA bog.
Helt generelt er det ikke andet end objektorienting med en dalayfaktor lagt på nogle interfaces.
Avatar billede sbhansen Nybegynder
24. september 2002 - 14:31 #5
tjoe - altså der står masser i de 2 bøger jeg foreløbig har læst om JXTA som koncept - samt diverse whitepapers fra jxta.org, men ikke om det bagvedliggende design af de applicationer der fremtidigt kan baseres derpå. Jeg vil gerne lave proof-of-concept på et system/netværk jeg selv har designet uden faste metodemæssige rammer, og som jeg mener kan løses med JXTA. Jeg ønsker nu at se, hvorvidt mit design kan tåle at blive konfronteret med en form for "anvendelighedsmodel". Klassisk tilgang vil (mener jeg) være at lave en vandfaldsmodel m. requirements, design, implementation. Men fx. har jeg ikke fundet nogen model, der giver retningslinjer for mængden af kommunikation mellem involverede noder samt en masse andre forhold omkring latency, synkronisering - for slet ikke at nævne datafølsomhed/sikkerhed.

Nå, skidt. Det kan jo være jeg er først til mølle, og så må jeg jo hellere få bygget skidtet. Nu har jeg jo fået mine packages til at virke - så er der vel ikke langt til et distribueret system med kommunikation på tværs af heterogene noder, der arbejder sammen om ruteplanlægninger, simulationer og meget mere, som jeg udvikler som services...

Tak for din hjælp Jakoba!

Men skidt - jeg så blot at dit cv var meget omfattende, og måske havde du kendskab til et projekt undervejs, hvor jxta blev brugt. Jeg har forsøgt at lægge et tilsvarende spm. i news:comp.distributed, hvor jeg efterlyste danskere der havde prøvet at arbejde med dette - men min henvendelse var uden held