Avatar billede clemen Nybegynder
03. oktober 2002 - 08:22 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hvis en vis værdi så farv rød

Hej

Jeg har en celle hvor jeg gerne vil have teksten rød hvis værdien i en anden celle er "before". Kan det lade sig gøre og hvordan?

På forhånd tak

Peter
Avatar billede b_hansen Novice
03. oktober 2002 - 08:30 #1
ja, det kan. Du skal kigge på betinget formatering
Avatar billede lasseo Nybegynder
03. oktober 2002 - 08:31 #2
Du skal bruger, Formater, Betinget formatering

Sæt betingelsen = before
uden tegn omkring
og under format vælge farven rød
Avatar billede clemen Nybegynder
03. oktober 2002 - 08:38 #3
OK, men det er en anden celle der skal være rød og ikke before
Avatar billede clemen Nybegynder
03. oktober 2002 - 08:46 #4
Jeg kender godt til betinget formatering, men problemet er at teksten i en anden celle skal være rød, hvis værdien i cellen er before.
03. oktober 2002 - 08:46 #5
du skal lave en formel i cellen der skal være rød. den kan f.eks være
=hvis(A1="before";1;0)
nu er cele værdien 1 hvis der står before ellers 0.
Nu kan den betingede formattering farve cellen ud fra de værdier. hvis der ikke må stå noget i cellen, skal du blot farve teksten det samme som bagrunden
Avatar billede clemen Nybegynder
03. oktober 2002 - 08:51 #6
Jeg vil nødig ændre værdien til 1 og 0, da der i forvejen står et tidspunkt i cellen
Avatar billede b_hansen Novice
03. oktober 2002 - 08:52 #7
du behøver ikke ændre celleværdien. I stedet skal du lave din betingede celleformatering på baggrund af en formel
Avatar billede b_hansen Novice
03. oktober 2002 - 08:53 #8
du skal derfor rette betingelse 1 fra "celleværdien er" til "formlen er"
Avatar billede clemen Nybegynder
03. oktober 2002 - 08:58 #9
Jeg har rettet betingelsen til formel er, men teksten bliver ikke rød

=hvis(B10="før")
Avatar billede b_hansen Novice
03. oktober 2002 - 08:59 #10
du skal ikke skrive =hvis(b10="før")... du kan nøjes med b10="før"

Men du skal sikre dig, at der er skrevet med små bogstaver i b10. Ellers bliver betingelsen ikke opfyldt.
Avatar billede b_hansen Novice
03. oktober 2002 - 09:01 #11
som en sikring kan du skrive:
=SMÅ.BOGSTAVER(b10)="før"
Avatar billede clemen Nybegynder
03. oktober 2002 - 09:05 #12
takker mange gange

det virker
Avatar billede b_hansen Novice
03. oktober 2002 - 09:08 #13
velbekomme
03. oktober 2002 - 09:10 #14
Takker for point :-)