Avatar billede clemen Nybegynder
03. oktober 2002 - 08:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Behandling af tabel data

Hej eksperter

Det er lidt svært at forklare men jeg prøver.

Forenklet tabel:
    før    efter
1  8:10    8:30
2  8:50    9:10
3  8:20    8:50

Så vil jeg gerne udfra disse data automatisk have en kolonne med alle tiderne i rækkefølge:

8:10  1  før
8:20  3  før
8:30  1  efter
8:50  2  før
8:50  3  efter
9:10  2  efter

De to andre kolonner skal også dannes automatisk. f.eks hvis tiden er 8:10 skal jeg have en funktion der kan aflæse værdien i første kolonne af tabellen og viser værdien "1", og en der aflæser værdien i første række af tabellen og giver værdien "før".

Jeg håber I forstår hvad jeg mener.
God arbejdslyst, venter spændt!

Peter
Avatar billede tida Juniormester
03. oktober 2002 - 09:01 #1
Er der altid kun 3 rækker eller er tabellen variabel ?
Avatar billede clemen Nybegynder
03. oktober 2002 - 09:06 #2
Det er en fast antal rækker og kolonner, men i eksemplet har jeg kortet det ned
Avatar billede tida Juniormester
03. oktober 2002 - 09:19 #3
Du kan evt. bruge et ark2 der henter data fra ark1 og stiller det op efter det system du ønsker at se data i. Du kopiere formlerne ned, dette kan lade sig gøre da datamængden altid er den samme. Ved "Før/efter" og "1,2,3" bruger du $ tegn i formlen så den henter korrekt. Bagefter sortere du data i ark 2 efter klokkeslet.
Avatar billede clemen Nybegynder
03. oktober 2002 - 09:23 #4
Tiderne kan variere så kolonne 1 vil vel ikke være i rækkefølge vis jeg ændre værdierne?
Avatar billede tida Juniormester
03. oktober 2002 - 09:42 #5
Jeg tror du bliver nød til at fortælle lidt mere om hvad det skal bruges til, er det en engangs sortering eller bliver der føjet nye data til og bliver eksisterende data ændret løbende i alle felter, hvor stort er arket ?
Avatar billede tida Juniormester
03. oktober 2002 - 09:52 #6
kolonne 1 vil være i rækkefølge når du har sorteret igen, hver gang du ændre data i ark 1 må du gensortere ark 2
Avatar billede clemen Nybegynder
03. oktober 2002 - 09:53 #7
Udfra en tabel (4x6) skal jeg ha lavet en tidsplan. Tiderne i tabellen bliver beregnet, og kan ændre sig fra gang til gang jeg skal bruge tidsplanen. første kolonne er f.eks barn1, barn2 og barn3 og første række kunne være skiftes, snue næse, osv. Tiderne er somsagt beregnet udfra nogle formler. Derfor for at få en tidsplan skal tider sorters og jeg skal ha af vide at foreksempel at klokken 11:00 skal barn1 skiftes, derefter 11.10 skal barn2 ha snuet næse.

Den første række og kolonne er noget jeg har fundet på, da jeg ikke kan skrive hvad de egentlig er.
Avatar billede tida Juniormester
03. oktober 2002 - 10:13 #8
Mit forslag holder stadigvæk. Du skal starte med at lave en skal i ark 2 der linker nummer med aktivitet d.v.s. celle a2 med b1 - a3 med b1 - a4 med b1 o.s.v. Disse felter vil altid hænge sammen, det er alene datafeltet klokkeslet der ændres. Når skallen er på plads kan du nøjes med at sortere hver gang.

Den helt helt rigtige løsning er en pivottabel, jeg ved ikke hvor ferm du er udi Excel og med pivot må du have hjælp et andet sted fra end mig.
Avatar billede clemen Nybegynder
03. oktober 2002 - 10:45 #9
Takker, jeg fandt ud af hvad du mente