Avatar billede kartolux Nybegynder
11. oktober 2002 - 00:10 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvor meget faldt dine aktier i dag? ;)

Er det ikke dejligt, når man ikke ejer aktier, at de falder i kurs hele tiden?
Avatar billede agony2 Nybegynder
11. oktober 2002 - 00:11 #1
jo, men måske er tiden inde til at købe aktier netop nu, hvem ved.
Avatar billede kartolux Nybegynder
11. oktober 2002 - 00:18 #2
Jo - men jeg fokuserer nu mere på alle de penge, folk taber. Hold da op hvor må det være træls at se sin formue skrumpe dag for dag...
Avatar billede madizone Nybegynder
11. oktober 2002 - 00:23 #3
Ja, der er sgu' fantastisk mange ting her i tilværelsen vi kan se os skadefroh over...
Avatar billede agony2 Nybegynder
11. oktober 2002 - 00:25 #4
det er jo ikke med sikkerhed tale om et tab med mindre man sælger ens aktiver til en lavere kurs end da man selv købte dem. Aktiver stiger og falder sådan er det og sådan vil det altid være. Dette ved mange aktiveejere også så de beholder deres aktiver indtil en bedre kurs opstår.
Avatar billede agony2 Nybegynder
11. oktober 2002 - 00:27 #5
kartolux << vi kan kun være glade for at der findes folk som er villige til at købe aktier, ellers fik mange virksomheder ikke tilført kapital og arbejdspladser vil som resultat gå tabt.
Avatar billede disky Nybegynder
11. oktober 2002 - 07:12 #6
kartolux:
Du har misforstået noget, man mister ikke penge hvis kurserne falder, man mister/tjener først noget hvis man sælger.
Avatar billede popsy Novice
11. oktober 2002 - 08:17 #7
Hmmm, jeg har slet ingen rigtige aktier, men i Eksperten aktiespillet, kan jeg osse se hvorfor det er en god ide at holde sig fra dem :D

Fra 250.000 til 200.000 i løbet af en uges tid:-(
Avatar billede kartolux Nybegynder
11. oktober 2002 - 09:44 #8
Jeg mener - egen success er bedst - men andres fiasko er ikke at foragte  ;0)
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
11. oktober 2002 - 15:57 #9
Hvis man har tillid til sine aktier og har investeret med lang tidshorizont, så er det ligegyldigt om aktiekursen falder... Det kan endda være positivt, idet man kan købe flere aktier end man normalt ville have mulighed for.
Avatar billede kartolux Nybegynder
11. oktober 2002 - 23:18 #10
aaa_2500 - det er da vist noget vrøvl. Hvis man bliver ved og ved med at købe aktier, der falder hele tiden, så bliver man jo fattigere og fattigere...

Simon Spies sgde engang: "Det er jo lige meget , hvor meget man tjener. Hvis man tjener en million kroner om året - og bruger en million kroner og én - så bliver man jo fattigere og fattigere". Sådan er det vist osse med aktiemarkedet lige nu...
Avatar billede ztyxx Nybegynder
11. oktober 2002 - 23:20 #11
og man skal alligevel beholde dem i tre år, hvis man ikke vil betale skat af et evt. overskud
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
12. oktober 2002 - 13:10 #12
>aaa_2500 - det er da vist noget vrøvl.

Nej, men måske skal du lige læse det et par gange til og tænke dig lidt om :)

>Hvis man bliver ved og ved med at
>købe aktier, der falder hele tiden, så bliver man jo fattigere og
>fattigere...

Jeg skrev udtrykkeligt "investeret med lang tidshorizont". Når jeg køber aktier er det med en tidshorisont på 5-15 år. Man bliver selvfølgelig ikke fattigere idet det som i sidste ende afgør selskabets værdi er dets aktiver, ikke aktiekursen.

Men det er klart at man som amatørinvestor med en horisont på 30 dage ikke skal handle på den måde.

En aktie afspejler ikke virksomhedens indre værdi, men markedets tillid til virksomhedens ledelse. I en tid som denne hvor kursfald næsten er en markedstrend, er makedets generelle tillid svag. Det betyder at aktier i sunde virksomheder også dykker. Der er rent faktisk sunde virksomheder hvis aktier er utroligt billige i forhold til værdien af selskabets aktiver fordelt pr. aktie.

Hvis jeg har tillid til en virksomhed, og forventer at virksomheden under næste 'boom' vil stige kraftigt i værdi, samt med stor sandsynlighed udlodde et pænt udbytte, så køber jeg flere aktier hvis kursen falder.
Avatar billede kartolux Nybegynder
12. oktober 2002 - 14:25 #13
Okay - jeg ved godt, hvad du mener  :0)  Nu er det bare sådan, at selv professionelle investorer har svært ved at finde de rigtige "billige" aktier lige nu. Sådan har det ikke været i de sidste år. I årene forud var det sådan, at alle kunne tjene store summer "i procenter" af deres investeringer. Den tid er forbi. Alle - som har beholdt deres aktier indenfor det sidste års tid - har tabt penge på dem.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
12. oktober 2002 - 18:15 #14
>Den tid er forbi. Alle - som har beholdt deres aktier indenfor det sidste
>års tid - har tabt penge på dem.

Hvis man har investeret i IT eller solgt i panik, så er det meget sandsynligt at man har tabt penge, men hvis man har investeret i sunde virksomheder og valgt at beholde aktierne, så er det et godt tidspunkt at konsolidere sin investering. Jeg har selv udvidet min aktieportfølje(Både traditionelle virksomheder og IT) og regner med et godt afkast under næste boom.
Avatar billede popsy Novice
24. november 2002 - 19:53 #15
Lukketid?
Avatar billede popsy Novice
06. marts 2003 - 11:28 #16
Lukketid!? :)
Avatar billede kartolux Nybegynder
06. marts 2003 - 21:58 #17
Lukker  :0)