Avatar billede prime Nybegynder
15. oktober 2002 - 22:21 Der er 7 kommentarer

Ang iptables problem

jeg har patchet min kerne med iptables version 1.27a og forsøger og kører følgende script :

#!/bin/bash

## Disable routing inden regler påføres
echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

## Regler flushes og policies sættes
/sbin/iptables -t nat -F POSTROUTING
/sbin/iptables -t nat -F PREROUTING
/sbin/iptables -F
/sbin/iptables -P FORWARD ACCEPT
/sbin/iptables -P OUTPUT ACCEPT
/sbin/iptables -P INPUT ACCEPT
/sbin/iptables -N INSPECT 2> /dev/null
/sbin/iptables -N INSDROP 2> /dev/null
/sbin/iptables -N INSWARNDROP 2> /dev/null

## Logging af nye pakker skal startes
/sbin/iptables -A FORWARD -m state --state NEW -j LOG --log-prefix IPTABLE_NEW --log-level 4

## Statistik startes.
/sbin/iptables -A FORWARD

##
## Folk med forkerte iper som ikke ville skifte
## Bannes også på mac
/sbin/iptables -A FORWARD -p all -s 172.16.1.105 -j DROP
/sbin/iptables -A FORWARD -p all -s 172.16.1.25 -j DROP
/sbin/iptables -A FORWARD -p all -s 172.16.1.78 -j DROP
/sbin/iptables -A FORWARD -p all -s 172.16.1.146 -j DROP
/sbin/iptables -A FORWARD -p all -s 172.16.1.147 -j DROP
/sbin/iptables -A FORWARD -p all -s 172.16.1.79 -j DROP
/sbin/iptables -A FORWARD -p all -m mac --mac-source 00:08:02:49:C3:93 -j DROP

## På grund af problemer med forkert opsatte maskiner der router LAN trafik igennem
## firewall'en pga. forkert subnetmasker er denne linie tilføjet 26-08-2001 af AZK
/sbin/iptables -A FORWARD -s 172.16.0.0/16 -d 172.0.0.0/8 -j DROP
/sbin/iptables -A FORWARD -s 192.168.1.0/24 -j DROP

## Source NAT alle LAN connections til vores externe IP, hvis
## trafikken fra disse ikke er til en af vores LAN IP net.
/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -s 172.16.1.0/24 -d ! 172.16.0.0/16 -j SNAT --to ´externip'
/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -s 172.16.12.0/24 -d ! 172.16.0.0/16 -j SNAT --to øexternipø
/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -s 172.16.13.0/24 -d ! 172.16.0.0/16 -j SNAT --to extern ip
/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -s 172.16.14.0/24 -d ! 172.16.0.0/16 -j SNAT --to extern ip
/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -s 172.16.22.0/24 -d ! 172.16.0.0/16 -j SNAT --to extern ip
/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -s 172.16.23.0/24 -d ! 172.16.0.0/16 -j SNAT --to extern ip
/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -s 172.16.24.0/24 -d ! 172.16.0.0/16 -j SNAT --to extern ip
/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -s 172.16.32.0/24 -d ! 172.16.0.0/16 -j SNAT --to 195.41.207.2
/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -s 172.16.33.0/24 -d ! 172.16.0.0/16 -j SNAT --to 195.41.207.2
/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -s 172.16.34.0/24 -d ! 172.16.0.0/16 -j SNAT --to 195.41.207.2

# New connections are set at 0
/sbin/iptables -A FORWARD -m state --state NEW -j CONNMARK --set-mark 0
# Already been through 6 packets in the connection... just pass.
/sbin/iptables -A FORWARD -m connmark --mark 6 -j ACCEPT
# Drop anything set to be dropped.
/sbin/iptables -A FORWARD -m connmark --mark 15 -j DROP
# Log and Drop anything set to be logged and dropped.
/sbin/iptables -A FORWARD -m connmark --mark 13 -j INSWARNDROP
# Static filters.
/sbin/iptables -A FORWARD -p UDP --dport 41170 -j INSDROP
/sbin/iptables -A FORWARD -p TCP --dport 4661,4662 -j INSDROP
/sbin/iptables -A FORWARD -p UDP --dport 4665 -j DROP
/sbin/iptables -A FORWARD -p TCP --dport 1080 -j INSDROP
/sbin/iptables -A FORWARD -p UDP --dport 1080 -j INSDROP
/sbin/iptables -A FORWARD -s 172.16.0.0/16 -d 212.112.132.151 -j DROP # Jubii Stream
/sbin/iptables -A FORWARD -s 172.16.0.0/16 -d news.tele.dk -j DROP # TeleDK's news server
/sbin/iptables -A FORWARD -s 172.16.0.0/16 -d 140.95.15.143 -j DROP # music city.com
/sbin/iptables -A FORWARD -d 212.249.10.247 -p all -j DROP # share reactor
/sbin/iptables -A FORWARD -d 63.217.29.252 -p all -j DROP # mp3sound.com
# Begraenser NEWS til en TCP forbindelse
/sbin/iptables -A FORWARD -p tcp --syn --dport nntp -m iplimit --iplimit-above 1 -j DROP
/sbin/iptables -A FORWARD -p tcp --dport 21 -m iplimit --iplimit-above 1 -j DROP
/sbin/iptables -A FORWARD -p tcp --dport 20 -m iplimit --iplimit-above 1 -j DROP
# Inspect these types of traffic.
/sbin/iptables -A FORWARD -p ICMP -j INSPECT
/sbin/iptables -A FORWARD -p UDP -j INSPECT
/sbin/iptables -A FORWARD -p TCP -m connmark --mark 5 -j INSPECT
/sbin/iptables -A FORWARD -p TCP -m connmark --mark 4 -j INSPECT
/sbin/iptables -A FORWARD -p TCP -m connmark --mark 3 -j INSPECT
# Incrememnt the packet counters.
/sbin/iptables -A FORWARD -m connmark --mark 5 -j CONNMARK --set-mark 6
/sbin/iptables -A FORWARD -m connmark --mark 4 -j CONNMARK --set-mark 5
/sbin/iptables -A FORWARD -m connmark --mark 3 -j CONNMARK --set-mark 4
/sbin/iptables -A FORWARD -m connmark --mark 2 -j CONNMARK --set-mark 3
/sbin/iptables -A FORWARD -m connmark --mark 1 -j CONNMARK --set-mark 2
/sbin/iptables -A FORWARD -m connmark --mark 0 -j CONNMARK --set-mark 1
/sbin/iptables -A FORWARD -j ACCEPT

#Build INSPECT
#Gnutella
/sbin/iptables -A INSPECT -p TCP -m string --string "GNUTELLA CONNECT/0.6" -j INSDROP
#/sbin/iptables -A INSPECT -p TCP -m string --string "GNUTELLA/0.6" -j INSDROP
#FastTrack (KaZaA, Grokster)
/sbin/iptables -A INSPECT -p TCP -m string --string "X-Kazaa-Username:" -j INSDROP
/sbin/iptables -A INSPECT -p TCP -m string --string "X-Kazaa-Network:" -j INSDROP
/sbin/iptables -A INSPECT -p TCP -m string --string "X-Kazaa-SupernodeIP:" -j INSDROP
#DirectConnect
/sbin/iptables -A INSPECT -p TCP -m string --string "\$ValidateNick " -j INSDROP
/sbin/iptables -A INSPECT -p TCP -m string --string "\$HubName " -j INSDROP
#IMesh
/sbin/iptables -A INSPECT -p UDP -m string --string "fileshare" -j INSDROP
#Swaptor/FileNavigator
/sbin/iptables -A INSPECT -p TCP -m string --string "2000 Server ready" -j INSDROP

#Build INSDROP
/sbin/iptables -A INSDROP -j CONNMARK --set-mark 15
/sbin/iptables -A INSDROP -j DROP

#Build INSWARNDROP
/sbin/iptables -A INSWARNDROP -j CONNMARK --set-mark 13
/sbin/iptables -A INSWARNDROP -j LOG --log-level 0 --log-ip-options --log-prefix "INS Warning"
/sbin/iptables -A INSWARNDROP -j DROP

#
# Forwarding startes.
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

denne fejl ender jeg med :
og jeg har valgt de brugte moduler med i kernen
: bad interpreter: No such file or directory

er der nogen som lige kan komme med en forklaring

og jeg kan afsætte flere points hvis det er :)
Avatar billede langbein Nybegynder
16. oktober 2002 - 00:08 #1
Scriptet over ser ut til å inneholde en del feil med mindre iptables syntaks har blitt lagt en del om i det siste.

Hvor kommer det fra er det skrevet for hånd eller er det generert ut fra en eller annen firewall generator ?

Hva får du som resultat dersom du i all enkelhet kjører følgende kommandoer:

iptables -L

og

iptables -t nat -L

(Har ikke Linux her, håper ikke jeg husker feil mht store og små bokstaver.)
Avatar billede dank Nybegynder
16. oktober 2002 - 00:53 #2
#!/bin/bash ----> #!/bin/sh

???
Avatar billede prime Nybegynder
16. oktober 2002 - 07:04 #3
mm scriptet har jeg skam selv lavet gennem længere tid , og hbva det angår resetting af mine chains virker det altså fint nok :o)
og dank desværre ikke det du skrev , for det har jeg selv prøvet, men underlig nok skulle jeg åbne scriptet i en brwoser og cp det ned i en ny fil og chmod +x <fil> så virkede det
Avatar billede dank Nybegynder
16. oktober 2002 - 11:11 #4
sikkert fordi der har stået et eller andet mærkeligt (usynligt) tegn eller lign i første linie.. Den har i alle tilfælde ikke kunne finde ud stien til bin/bash - derfor mente jeg at bin/sh kunne være et alternativ...

Men fejlen du fik er derfor... Prøv f.eks. at skrive /bin/bash1 og du vil sikkert få samme fejl..

Mvh Dank
Avatar billede dank Nybegynder
17. oktober 2002 - 02:51 #5
luk spørgsmål så :o)
Avatar billede langbein Nybegynder
17. oktober 2002 - 11:52 #6
Eller står det fortsatt noe tilbake ??
Avatar billede xess Nybegynder
10. april 2003 - 18:11 #7
Du har givetvis rätt dank, och här kommer förklaringen:

Problemet har slet ikke noget med iptables at göre... hvis du kiker på det error meddelande du får så säger den...

: bad interpreter: No such file or directory

...dvs. problemet ligger i vilken interpreter (shell) du pröver att köra dit script med. I ditt fall är det att systemet inte kan finna /bin/bash (första raden säger "#!/bin/bash"). Och om jag har rätt (vilket jag har ;-) så är ligger problemet i hur du har överfört scriptet till ditt Linux system. Jag antar att ditt iptables script har varit och vänt under Windows (yikes), måske för att editeras? När du sen ftp'ade över skriptet till Linux igen så gjorde du detta i binary mode.

Kör kommandot:

prompt$ od -bc ditt_script.sh

så ser du att alla rader avslutas med \r \n... och det är här ditt problem ligger. Du försöker köra ditt script med /bin/bash\r, vilket givetvis inte finns. Problemet är lätt åtgärdat med kommandot dos2unix...

Elementärt min käre Watson,
/xEss