Avatar billede beldring Nybegynder
19. oktober 2002 - 22:16 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

quiz -sammentælning?

Hej.

Jeg er igang med at lave en quiz, som kan ses her:
http://www.musikviden.dk/test/undersider/quiz.php

- Jeg bruger php og en mysql-database.

I databasne har jeg de rigtige svar liggende, men jeg aner ikke hvordan jeg skal sætte den til at tælle dem op! ... jeg skal jo skrive hvor mange rigtige svar brugeren havde...

Her er lidt kode:
--------------------------------------------------------
</TR>
<?php
$db=mysql_connect("********","********","********");
mysql_select_db("musikvidendk",$db);
$foresp = mysql_query("SELECT id, q1, q2, q3, q4, q5, 1svar1, 1svar2, 1svar3, 2svar1, 2svar2, 2svar3, 3svar1, 3svar2, 3svar3, 4svar1, 4svar2, 4svar3, 5svar1, 5svar2, 5svar3 FROM quiz order by id desc limit 0,1");
while($data=mysql_fetch_array($foresp)){
?>
</table><BR><BR>
<table border="0" width="340" height="26" cellpadding="0" cellspacing="0">
<TR>
<td colspan="2"><font face="verdana" size="1"><B>1. <? echo $data[1]; ?></B></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<form action="quiz.php" method="post">
<input type="radio" name="quest1" value="nr1">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">a. <? echo $data[6]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest1" value="nr2">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">b. <? echo $data[7]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest1" value="nr3">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">c. <? echo $data[8]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td height="20" colspan="2"></td>
</tr>
<TR>
<td colspan="2"><font face="verdana" size="1"><B>2. <? echo $data[2]; ?></B></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest2" value="nr1">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">a. <? echo $data[9]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest2" value="nr2">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">b. <? echo $data[10]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest2" value="nr3">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">c. <? echo $data[11]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td height="20" colspan="2"></td>
</tr>
<TR>
<td colspan="2"><font face="verdana" size="1"><B>3. <? echo $data[3]; ?></B></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest3" value="nr1">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">a. <? echo $data[12]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest3" value="nr2">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">b. <? echo $data[13]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest3" value="nr3">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">c. <? echo $data[14]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td height="20" colspan="2"></td>
</tr>
<TR>
<td colspan="2"><font face="verdana" size="1"><B>4. <? echo $data[4]; ?></B></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest4" value="nr1">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">a. <? echo $data[15]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest4" value="nr2">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">b. <? echo $data[16]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest4" value="nr3">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">c. <? echo $data[17]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td height="20" colspan="2"></td>
</tr>
<TR>
<td colspan="2" width="340"><font face="verdana" size="1"><B>5. <? echo $data[5]; ?></B></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20" valign="middle">
<input type="radio" name="quest5" value="nr1" valign="middle">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">a. <? echo $data[18]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20" valign="middle">
<input type="radio" name="quest5" value="nr2" valign="middle">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">b. <? echo $data[19]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20" valign="middle">
<input type="radio" name="quest5" value="nr3">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">c. <? echo $data[20]; } ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td height="10" colspan="2"></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2"><input type="submit" class="email" value="Resultat"></td>
</form>
<TR>
<td height="10" colspan="2"></td>
</tr>
</table>
---------------------------------------------------
Er der nogen som har en idé til hvordan jeg tæller de rigtige svar???

På forhånd tak.

/Beldring

http://www.musikviden.dk

ps. = jeg havde tænkt på at de skulle være nogert i stil med
if  (question1==<? echo $data[18]; ?>) { antal + 1}
or if (question2==<? echo $data[19]; ?>) { antal + 1}

-Hvor echo'et er de rigtige svar ... men hvad siger i?
Avatar billede beldring Nybegynder
19. oktober 2002 - 22:47 #1
ingen??? ...
Avatar billede nemeier Nybegynder
20. oktober 2002 - 01:00 #2
Hvor ligger dine svar ? i tabellen ?

Jeg går udfra at du har en <FORM .... Method=POST></FORM> uden om !

if ($_POST['quest1'] = $data[18]) { $antal = $antal + 1; }
if ($_POST['quest2'] = $data[19]) { $antal = $antal + 1; }
if ($_POST['quest3'] = $data[20]) { $antal = $antal + 1; }
if ($_POST['quest4'] = $data[21]) { $antal = $antal + 1; }
if ($_POST['quest5'] = $data[22]) { $antal = $antal + 1; }

$_POST['quest1'] vil indeholde værdien 'nr1' 'nr2' eller 'nr3' det samme skal så stå i dit $data[18] felt.

Hvis du bruger POST method GET rettet du alle $_POST til $_GET.

Håber at det hjalp dig videre !

Jeg ville rette udfaldet til 1 2 og 3 og gemme svar værdien 1 2 eller 3 i tabellen.
Avatar billede beldring Nybegynder
20. oktober 2002 - 01:31 #3
mine svar ligger også i databasen, da det er meningen at man skal kunne opdatere quizzen direkte fra admin-siden...

-Men jeg har altid troet at hvis man har en if-sætning, så skal der også være en else-sætning, men der er åbenbart ikke tilfældet ... eller hvad???
Avatar billede beldring Nybegynder
20. oktober 2002 - 01:45 #4
Hvad er fejlen her: ???
---------------------------------------------------------------------------
<?php
$db=mysql_connect("******","******","******");
mysql_select_db("musikvidendk",$db);
$foresp = mysql_query("SELECT id, q1, q2, q3, q4, q5, 1svar1, 1svar2, 1svar3, 2svar1, 2svar2, 2svar3, 3svar1, 3svar2, 3svar3, 4svar1, 4svar2, 4svar3, 5svar1, 5svar2, 5svar3, svar1, svar2, svar3, svar4, svar5 FROM quiz order by id desc limit 0,1");
while($data=mysql_fetch_array($foresp)){
?>
<?php
$antal = 0;

if ($nyhed_input){

if ($_POST['quest1'] = $data[21]) { $antal = $antal + 1; }
if ($_POST['quest2'] = $data[22]) { $antal = $antal + 1; }
if ($_POST['quest3'] = $data[23]) { $antal = $antal + 1; }
if ($_POST['quest4'] = $data[24]) { $antal = $antal + 1; }
if ($_POST['quest5'] = $data[25] } ) { $antal = $antal + 1; }
echo "Du har $antal rigtige.";
} else { ?>

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">

<html>

<head>
<title>MUSIKVIDEN.DK  -DIN GUIDE TIL MUSIKKEN!</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="http://www.musikviden.dk/test/style.css">

<style type="text/css">body {

    background-image: URL(cell_head_bg.gif);

    background-repeat: no-repeat;

    background-attachment: fixed;

    background-position: bottom;

}

</style>

</head>

<body topmargin="0" leftmargin="0" marginwidth="0" marginheight="0" bgcolor="#F5FBFF" style="font-family: Verdana">

<table width="705" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center">

<tr>

      <td colspan="5" align="center"><?php include("http://www.musikviden.dk/test/top.php"); ?></td>

</tr>

<TR>

<td>

<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" background="http://www.musikviden.dk/test/billeder/main_celle_bg.gif">

<tr>

      <td width="10" border="0"></td>

      <td valign="top" width="131" border="0"><?php include("http://www.musikviden.dk/test/left.php"); ?></td>

      <td valign="top" width="423" topmargin="0" align="middle">
<BR>
<table border="0" width="358" height="26" cellpadding="0" cellspacing="0">
<TR>
  <td width="358" height="26" background="../billeder/overs_tile.jpg"><font face="tahoma" size="2"><B>&nbsp;&nbsp;Musikquizzen</B></font></td>
<TR>
</table>
<BR>
<table border="0" width="340" height="26" cellpadding="0" cellspacing="0">
<TR>
  <td width="340"><font face="verdana" size="1">
<B>Velkommen til musikquizzen.</B>
Her vil du have mulighed for at teste din musikviden omkring kendte musikere, de forskellige musikgenre, den musiske tidslinie, og meget mere. Du vil hver uge kunne finde en nye test, med forskellige temaer.</font></td>
</TR>
<?php
$db=mysql_connect("******","******","*******");
mysql_select_db("musikvidendk",$db);
$foresp = mysql_query("SELECT id, q1, q2, q3, q4, q5, 1svar1, 1svar2, 1svar3, 2svar1, 2svar2, 2svar3, 3svar1, 3svar2, 3svar3, 4svar1, 4svar2, 4svar3, 5svar1, 5svar2, 5svar3 FROM quiz order by id desc limit 0,1");
while($data=mysql_fetch_array($foresp)){
?>
</table><BR><BR>
<table border="0" width="340" height="26" cellpadding="0" cellspacing="0">
<TR>
<td colspan="2"><font face="verdana" size="1"><B>1. <? echo $data[1]; ?></B></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<form action="quiz.php" method="post">
<input type="radio" name="quest1" value="nr1">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">a. <? echo $data[6]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest1" value="nr2">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">b. <? echo $data[7]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest1" value="nr3">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">c. <? echo $data[8]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td height="20" colspan="2"></td>
</tr>
<TR>
<td colspan="2"><font face="verdana" size="1"><B>2. <? echo $data[2]; ?></B></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest2" value="nr1">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">a. <? echo $data[9]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest2" value="nr2">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">b. <? echo $data[10]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest2" value="nr3">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">c. <? echo $data[11]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td height="20" colspan="2"></td>
</tr>
<TR>
<td colspan="2"><font face="verdana" size="1"><B>3. <? echo $data[3]; ?></B></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest3" value="nr1">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">a. <? echo $data[12]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest3" value="nr2">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">b. <? echo $data[13]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest3" value="nr3">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">c. <? echo $data[14]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td height="20" colspan="2"></td>
</tr>
<TR>
<td colspan="2"><font face="verdana" size="1"><B>4. <? echo $data[4]; ?></B></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest4" value="nr1">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">a. <? echo $data[15]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest4" value="nr2">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">b. <? echo $data[16]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20">
<input type="radio" name="quest4" value="nr3">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">c. <? echo $data[17]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td height="20" colspan="2"></td>
</tr>
<TR>
<td colspan="2" width="340"><font face="verdana" size="1"><B>5. <? echo $data[5]; ?></B></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20" valign="middle">
<input type="radio" name="quest5" value="nr1" valign="middle">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">a. <? echo $data[18]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20" valign="middle">
<input type="radio" name="quest5" value="nr2" valign="middle">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">b. <? echo $data[19]; ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td width="20" height="20" valign="middle">
<input type="radio" name="quest5" value="nr3">
</td>
<td width="320" height="20"><font face="verdana" size="1">c. <? echo $data[20]; } ?></font></td>
</TR>
<TR>
<td height="10" colspan="2"></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2"><input type="submit" class="email" value="Resultat" name="quiz_input"></td>
</form>
<TR>
<td height="10" colspan="2"></td>
</tr>
</table>

      </td>

      <td valign="top" width="131" border="0"><?php include("http://www.musikviden.dk/test/right.php"); ?></td>

      <td width="10" border="0"></td>

</tr>

</table>

</td>

</tr>

<tr>

      <td colspan="5" align="center"><?php include("http://www.musikviden.dk/test/partnerbund.php"); ?></td>

</tr>

<tr>

      <td align="center"><?php include("http://www.musikviden.dk/test/bund.php"); ?></td>

</tr>

<tr>

<td height="20">

</td>

</tr>

</table>

</body>

</html>

<?php

}  ?>
Avatar billede nemeier Nybegynder
20. oktober 2002 - 01:52 #5
if ($_POST['quest4'] = $data[24]) { $antal = $antal + 1; }
if ($_POST['quest5'] = $data[25] } ) { $antal = $antal + 1; }

Du har en tuborg formeget

Burde være
if ($_POST['quest5'] = $data[25]) { $antal = $antal + 1; }

PS. du læser den samme record 2 gange.
Avatar billede nocs Nybegynder
20. oktober 2002 - 01:56 #6
Man kan godt lave if uden else :)
Avatar billede beldring Nybegynder
20. oktober 2002 - 02:22 #7
jeg kan ikke have en tuborg for meget,da jeg jo skal lukke query'et for svarene (fra databasen)...!!! ... jeg får en anden fejl hvis jeg sletter den! ... hvad mener du med at jeg læser samme record to gange?
Avatar billede nemeier Nybegynder
20. oktober 2002 - 10:00 #8
Flyt den

Her er starten af dit program:

<?php

if ($nyhed_input){

  $db=mysql_connect("******","******","******");
  mysql_select_db("musikvidendk",$db);
  $foresp = mysql_query("SELECT id, q1, q2, q3, q4, q5, 1svar1, 1svar2, 1svar3, 2svar1, 2svar2, 2svar3, 3svar1, 3svar2, 3svar3, 4svar1, 4svar2, 4svar3, 5svar1, 5svar2, 5svar3, svar1, svar2, svar3, svar4, svar5 FROM quiz order by id desc limit 0,1");

  $data=mysql_fetch_array($foresp));

  $antal = 0;

  if ($_POST['quest1'] = $data[21]) { $antal = $antal + 1; }
  if ($_POST['quest2'] = $data[22]) { $antal = $antal + 1; }
  if ($_POST['quest3'] = $data[23]) { $antal = $antal + 1; }
  if ($_POST['quest4'] = $data[24]) { $antal = $antal + 1; }
  if ($_POST['quest5'] = $data[25]) { $antal = $antal + 1; }
  echo "Du har $antal rigtige.";

} else {

?>

Nu brude det gå godt, hvorfor bruger du en while for at hente posten ?
Avatar billede beldring Nybegynder
20. oktober 2002 - 14:48 #9
Hvis jeg bruger det får jeg en parse-error på linie sytten, som er denne her:

  $data=mysql_fetch_array($foresp));
Avatar billede nemeier Nybegynder
20. oktober 2002 - 14:52 #10
Hvad siger den ? tag en kopi fra skærmen
Avatar billede nemeier Nybegynder
20. oktober 2002 - 14:54 #11
ret din forespørgsels linie til (fjern limit)

$foresp = mysql_query("SELECT id, q1, q2, q3, q4, q5, 1svar1, 1svar2, 1svar3, 2svar1, 2svar2, 2svar3, 3svar1, 3svar2, 3svar3, 4svar1, 4svar2, 4svar3, 5svar1, 5svar2, 5svar3, svar1, svar2, svar3, svar4, svar5 FROM quiz order by id desc");
Avatar billede nemeier Nybegynder
20. oktober 2002 - 14:56 #12
ups der er lidt form mange )))))))

ret den til:
$data=mysql_fetch_array($foresp);

PS. Fjern også limit fra din $forsp
Avatar billede beldring Nybegynder
20. oktober 2002 - 15:00 #13
Nu får jeg følgende fejl:

Parse error: parse error, expecting `T_STRING' or `T_VARIABLE' or `T_NUM_STRING' in /net/users/a36/208/musikvidendk/www/test/undersider/quiz.php on line 21

-Og linie 21 er  :
if ($_POST['quest1'] = $data[21]) { $antal = $antal + 1; }
Avatar billede beldring Nybegynder
20. oktober 2002 - 15:30 #14
Ved du ikke hvad den fejl kan betyde?
Avatar billede beldring Nybegynder
20. oktober 2002 - 15:34 #15
skal der ikke være to ='er?
Avatar billede nemeier Nybegynder
20. oktober 2002 - 15:57 #16
jeps, to for sammenligning
Avatar billede beldring Nybegynder
20. oktober 2002 - 16:07 #17
Men hvad betyder den her fejl:
Parse error: parse error, expecting `T_STRING' or `T_VARIABLE' or `T_NUM_STRING' in /net/users/a36/208/musikvidendk/www/test/undersider/quiz.php on line 21

-Linie 21 er :
  if ($_POST['quest1'] == $data[21]) { $antal = $antal + 1; }

-Det vil nok sige at den er i alle if-linierne! ...
Avatar billede nemeier Nybegynder
20. oktober 2002 - 16:49 #18
Fik du fjernet parantesen ?
Avatar billede nemeier Nybegynder
20. oktober 2002 - 16:51 #19
Gem lige din quiz.php som quiz.txt i samme område så kan jeg kikke direkte i den !
Avatar billede beldring Nybegynder
20. oktober 2002 - 17:51 #20
Er det ikke nemmere at gemme den som .phps  ??? så er der jo også farver osv. på...
Avatar billede beldring Nybegynder
20. oktober 2002 - 17:53 #21
Avatar billede nemeier Nybegynder
20. oktober 2002 - 18:07 #22
Forbidden
You don't have permission to access /test/undersider/quiz.txt on this server.

Prøv at omdøbe den til phps som han foreslår, måske er jeg mere heldig
Avatar billede beldring Nybegynder
20. oktober 2002 - 18:09 #23
her:
http://www.musikviden.dk/test/undersider/quiz.phps

-Men det var mig der foreslog det :O)
Avatar billede nocs Nybegynder
20. oktober 2002 - 18:09 #24
Eller sæt dette ind på siden:

  show_source(basename($PHP_SELF));
Avatar billede nemeier Nybegynder
20. oktober 2002 - 18:11 #25
Du mangler " efter desc

quiz order by id desc");
Avatar billede nemeier Nybegynder
20. oktober 2002 - 18:16 #26
ret lige din if i starten eller for du nok ikke såmeget ud af det

Oprindelig:
  if ($nyhed_input){

Ny
  if (isset($_POST['quiz_input'] and $_POST['quiz_input']) {
Avatar billede beldring Nybegynder
20. oktober 2002 - 18:22 #27
okay ... det kom frem da jeg satte " ind  (dum fejl) :) ..
men så hentede den ikke spørgsmålene og svarmulighederne ud af db'en, så jeg indsatte endnu et query, men nu får jeg følgende fejl:
Parse error: parse error in /net/users/a36/208/musikvidendk/www/test/undersider/quiz.php on line 316

-du kan se den nuværende kode her:
http://www.musikviden.dk/test/undersider/quiz4.phps

ps. linie 316 er den sidste linie, så det må være en fejl med en { eller } ...

PPS. Jeg har rettet if-sætningen (som du kan se).
Avatar billede beldring Nybegynder
20. oktober 2002 - 18:53 #28
nu har jeg rettet de fleste fejl, men du sagde at jeg skulle rette:
if ($nyhed_input){

til:
if (isset($_POST['quiz_input'] and $_POST['quiz_input']) {

-Men i netop den linie giver den nu følgende fejl:

Parse error: parse error, expecting `','' or `')'' in /net/users/a36/208/musikvidendk/www/test/undersider/quiz.php on line 11
Avatar billede nemeier Nybegynder
20. oktober 2002 - 19:09 #29
Før
if (isset($_POST['quiz_input'] and $_POST['quiz_input']) {

Efter rettelsen
if (isset($_POST['quiz_input']) and $_POST['quiz_input']) {

mangler en parantes, sådan går det når man er for hurtig
Avatar billede nemeier Nybegynder
20. oktober 2002 - 19:12 #30
Forresten kan jeg se at du har flyttet din select ud af din main view

Så du skal lige ha' flyttet søgningen af posten ud af if'en
Avatar billede beldring Nybegynder
20. oktober 2002 - 19:19 #31
Hvad siger du jeg skal flytte?? ...  jeg ha ikke gjort hvad du sagde til sidst, men jeg har sat ('en ind, nu virker den, men den bliver ved med at sige 0 rigtige ... hvad var det jeg skulle flytte?
Avatar billede nemeier Nybegynder
20. oktober 2002 - 19:21 #32
Gem lige koden en gang i *.phps
Avatar billede beldring Nybegynder
20. oktober 2002 - 19:24 #33
Avatar billede nemeier Nybegynder
20. oktober 2002 - 19:27 #34
$db=mysql_connect("******","******","******");
mysql_select_db("musikvidendk",$db);
$foresp = mysql_query("SELECT id, svar1, svar2, svar3, svar4, svar5 FROM quiz order by id desc");

$data=mysql_fetch_array($foresp);

if (isset($_POST['quiz_input']) and $_POST['quiz_input']) {

  $antal = 0;
Avatar billede beldring Nybegynder
20. oktober 2002 - 19:35 #35
Jamen hvborfor skal det ud af den?... den skal jo kun connecte hvis der er svaret!!! ... hvis der ikke er svaret connecter den jo længere nede!...
Avatar billede nemeier Nybegynder
20. oktober 2002 - 19:36 #36
Det var rigtig nok aligevel men du skal lige lave en ekstra lille rettelse

if (isset($_POST['quiz_input']) and $_POST['quiz_input']) {

  $db=mysql_connect("******","******","******");
  mysql_select_db("musikvidendk",$db);
  $foresp = mysql_query("SELECT id, svar1, svar2, svar3, svar4, svar5 FROM quiz order by id desc");

  $data=mysql_fetch_array($foresp);

  $antal = 0;

  if ($_POST['quest1'] == 'nr'.$data[1]) { $antal = $antal + 1; }
  if ($_POST['quest2'] == 'nr'.$data[2]) { $antal = $antal + 1; }
  if ($_POST['quest3'] == 'nr'.$data[3]) { $antal = $antal + 1; }
  if ($_POST['quest4'] == 'nr'.$data[4]) { $antal = $antal + 1; }
  if ($_POST['quest5'] == 'nr'.$data[5]) { $antal = $antal + 1; }
  echo "Du har $antal rigtige.";

dine svar hedder jo nr1 nr2 osv. i tabellen går jeg udfra at der står 1 2 osv.
Avatar billede beldring Nybegynder
20. oktober 2002 - 19:37 #37
nu har jeg rettet det, men den siger stadig 0 rigtige hver gang!
Avatar billede beldring Nybegynder
20. oktober 2002 - 19:44 #38
det var faktisk med nr i databasen  ... men jeg har rettet det til dit, og jeg fandt en lille fejl.. men nu virker det.  ... der er dog en enkelt ting mere!  :O)

- jeg vil gerne have den til at skrive resultatet lige nedenunder denne sætning:
---------------------------------------
Her vil du have mulighed for at teste din musikviden omkring kendte musikere, de forskellige musikgenre, den musiske tidslinie, og meget mere. Du vil hver uge kunne finde en nye test, med forskellige temaer.
DU FIK 4 RIGTIGE
----------------------------------------
Hvordan gør jeg det??? ... jeg kan vel ikke bare rykke koden derned vel?
Avatar billede nemeier Nybegynder
20. oktober 2002 - 20:29 #39
Jeg ville nok sætte det i toppen af siden, dvs. før visning af formen, nå tak for denne gang.

Næste gang du laver så mange udfald husk at tænke på hvad du skal checke op imod, kald udfaldene 1,2,3,4 når indholdet i databasen er 1,2,3,4.

Hvis du havde gemt spørgsmålene hvert for sig havde du mulighed for at have et variablet antal spørgsmål pr. uge, hvis du yderligere havde gem svarene hvert for sig kunne du ha' haft et variablet antal svar pr. opgave. Samlet ville det ha' krævet 3 tabeller, en overordnet, en for spørgsmål og en for mulige svar, svaret skulle gemmes sammen med spørgsmålet.
Herefter kunne man ha' lavet en side der dynamisk havde opbygget sig selv med antallet af spørgsmål og svar.
Tænk over det, en rigtig lille sjov opgave med alt den nye viden du har fået.
Avatar billede nemeier Nybegynder
20. oktober 2002 - 20:35 #40
Du kunne også skrive de korrekte svar når man har svaret.
Avatar billede beldring Nybegynder
20. oktober 2002 - 21:20 #41
jeps...
jamen jeg siger da selv tak for denne gang  :O)