Avatar billede user-online Nybegynder
29. oktober 2002 - 17:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

hvordan laver man strøm?

Vil gerne lige have afvide hvordan man laver strøm?

det er noget med elektromagnetisme og motorer mener jeg...

hjælp :)
vil gerne ha forklaret hvordan elselskaberne laver det...
Avatar billede soreno Praktikant
29. oktober 2002 - 18:00 #1
ved at opvarme vand. vandet bliver til damp. dampen presses igennem en turbine. turbinen er en generator. når turbinen drejer rundt produceres der strøm..
Avatar billede bramming Nybegynder
29. oktober 2002 - 18:02 #2
Avatar billede boris Juniormester
29. oktober 2002 - 18:08 #3
Kort forklaring:
1) Dynamoer - nærmest det modsatte af en elktromotor. Ved at bevæge elektriske viklinger i forhold til magnetfelter skabes der strøm i viklingerne. Dynamoerne kan hedde forskelligt og drives af vand, vind, benzinmotorer og meget andet.
2) Solenergi. Fremstilles i små celler sammensat af bestemte materialer, som udvikler spændingsforskel ved lyspåvirkning.
3) Kemisk. Eks batteri.
4) Gnidningselektricitet. Eksempel en kam i tørt hår eller elektricermaskine
Avatar billede user-online Nybegynder
29. oktober 2002 - 18:08 #4
Skal bare have en fuld beskrivelse af det med elektromagnetisme... takker gutter
Avatar billede bramming Nybegynder
29. oktober 2002 - 18:13 #5
Avatar billede user-online Nybegynder
29. oktober 2002 - 18:21 #6
hvordan laver man strøm med elektromagnetisme.. DET
Avatar billede bramming Nybegynder
29. oktober 2002 - 18:23 #7
Øjeblik...
Avatar billede bramming Nybegynder
29. oktober 2002 - 18:26 #8
Måske denne her:

http://www.sydskolennet.dk/magnetisme/aarsopgave/2_elektro.htm
Kan d bruges.?

>> Bramming
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. oktober 2002 - 18:52 #9
Du kan gøre det ved magneter og motore (noget der drejer magneterne rundt)
Du kan gøre det ved kemi (f.eks. i et batteri eller i en fuelcelle)
Du kan gøre det ved lys (og alle andre tilgængelige former for magnetisk stråling
Du kan gøre det med temperaturforskelle
Avatar billede boris Juniormester
29. oktober 2002 - 19:19 #10
I den allermest enkle form har du en stump ledning viklet som en spole.  Når du påvirker den med skiftende magnetfelt, induceres der strøm i spolen. Hvis du f.eks. roterer en stangmagnet i forhold til spolen, vil der opstå en spænding i ledningen. Laver du det godt nok, kan du få en lille pære til at blafre. Hvis alt er optimalt og spolen er viklet på en jernkerne, kan du bruge den i et elkraftværk.
I virkeligheden vil alle ledninger samle en ganske lille smule strøm op, fordi der overalt er elektromagnetiske felter fra radiobølger. Dvs at selv den mindste stump ledning virker som antenne og samler strøm.