Avatar billede peter_ost Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:13 Der er 21 kommentarer

BLodtype!!

En af mine venner hævder at man skifter blodtype en gang hver syvende år... det passer da ikke, gør det?
Er der nogle der har nogle links til hjemmesider der kan fortælle sandheden:-)?
Avatar billede angel_seraphiel Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:14 #1
Jeg har sgu aldrig skiftet blodtype.. :D
Avatar billede themustangman Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:15 #2
Han må være en tosse.
Man skifter skuda ikke blodtype
Avatar billede peter_ost Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:18 #3
ja, han er lidt af en tosse...
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:18 #4
Man ville da dø indefra hvis man skiftede blodtype hele tiden. :)
Avatar billede hub Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:19 #5
Jeg tror han mener, at efter 7 år er næsten alle celler regenereret i hele kroppen
Avatar billede peter_ost Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:19 #6
mente heller ikke at man kunne..
Avatar billede peter_ost Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:19 #7
ja, måske..!
Avatar billede esoulman Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:21 #8
LOL!!
Avatar billede finger Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:22 #9
nej det er ikke sandt :-). se her:

http://www.bloddonor.dk/Dit_blod.pdf

//finger
Avatar billede finger Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:22 #10
svar:

nej det er ikke sandt :-). se her:

http://www.bloddonor.dk/Dit_blod.pdf

//finger
Avatar billede lord-klaus Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:52 #11
nej, det vil svare til man skifter hjerne!!!!!

ens blodtype ligger fast!!! men for taget en blod prøve ved føslen hvor man finder blod typen! og man skal jo ikke ind hver 7 år, og havde fundet en ny!

fx hvis du er på skade stuen skal de vide hvilen blod type du har..!!!
mener der er o blod typen der er mest af i dk.
Avatar billede lord-klaus Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:52 #12
der = det
Avatar billede lord-klaus Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:56 #13
fx hvis du er på skade stuen skal de vide hvilen blod type du har..!!! for at gi dig den samme type igen....."vil svare til du fylder disel på en benzin moter-----"
Avatar billede annikadk Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:59 #14
dog ændrer vores blod sig (man siger iløbet af 7år) - derfor også nogle oplever at myg pludselig elsker/hader en, stik modsat tidligere.
Avatar billede spacey Nybegynder
30. oktober 2002 - 17:56 #15
Naturligvis kan man ikke skifte blodtype, men ved en blodtransfusion (eller organtransplantion for den sags skyld) er det afgørende at der også er forlig på det man kalder irregulære antistoffer, og normal præcedens på sygehuse er at man regner med at en test af disse (en såkaldt BAS test (Blodtype-Antistof-Screentest)) kun gælder i 3 dage - og derved skal man screenes hvis det er mere end 3 dage siden man sidst fik gjort dette, hvis man skal have en blodtransfusion.

Der er desuden (så vidt jeg husker) nogle få klinisk velbeskrevne tilfælde om mennesker som har skiftet rhesus type i forbindelse med transplantioner af knoglemarv, men dette tror jeg ikke er så relevant for de fleste i praksis.

Mvh.
Jens
Avatar billede anarchy Nybegynder
30. oktober 2002 - 18:37 #16
Nej kroppen skifter ikke bare sådan blodtype, vile f*ck'e dit imunsystem up ret slemt. Det er dog muligt at skifte blodtype af kunstig vej, læste for noget tid siden i et eller andet blad om denne her amerikanske knægt der var født med seglcelle anæmi, en ret nasty sygdom, ved hjæl af stamceller fra hans egen navlestreng kunne lægerne kurrere(sp?) denne sygdom, og som 'bonus' skiftede drengen også blodtype.
Avatar billede spacey Nybegynder
30. oktober 2002 - 19:25 #17
anarchy> Uden at være 100% sikker vil jeg altså påstå at det kun er rhesus typen han har skiftet, og ikke selve blodtypen efter AB0 systemet, da det andet, såvidt jeg ved, slet ikke kan lade sig gøre.
Avatar billede anarchy Nybegynder
30. oktober 2002 - 19:37 #18
Der kan vi sikkert nok blive enig, sagen er jeg er fysiker ikke biolog, ok så jeg er stadig HTX studerende men lad mig nu ha' illusioner om storhed, og artiklen var i et eller ander populær videnskabligt blad, de over skyller ikke ligefrem en med detaljer, jeg ved kun hvad jeg læste.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
30. oktober 2002 - 20:08 #19
annikadk> Hvor i alverden har du hentet den skrøne fra, tror du at annikadk>
Mener du at myggene har en slags blodradar og ser sig om efter hvilken blodtype de nu bedst kan lide.
Du kan have ret i at myggene pludselig ikke bider dig som de gjorde sidste år, men det er bestemt ikke pga. dit blod.
Myg går efter Lugt og varme, intet andet.
Avatar billede peter_ost Nybegynder
17. april 2003 - 16:16 #20
.
Avatar billede lrd Nybegynder
17. april 2003 - 16:28 #21
skal love for du får spist dine egne point selv. Og så selvom folk har forsøgt at hjælpe dig gennem dine problemer. Ikke pænt