Avatar billede janborup Praktikant
01. november 2002 - 09:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Synkronisering i MS SQL Server 2000 eller 3'de part.

Jeg sidder og arbejder på et lidt større projekt som er udviklet i Access 2002 ADP (Access Data Project) som er en Form/Report/VBA frontend til SQL Serveren.

Projektet består i korte træk af 2 ordre kartoteker, 1 artikkel kartotek, og 25-30 støtte kartoteker.

Projektet skal kunne køre både online på en central SQL 2000 server og off-line på en MSDE 2000 på forskellige laptops (80% / 20%) .

Der skal ske en hel eller halv automatisk synkronisering af databasen imellem den centrale SQL og MSDE’erne.  Jeg har derfor prøvet at bruge SQL’s egen måde, med publishing database, og at lave Pull/Push subscription på MSDE’erne, men i udvikings øjemed er det ret svært, fordi man ”låser” databasen så man ikke kan lave/ændre i database definitionerne når den først kører som publishing database.  Jeg synes også det er svært at lave bruger defineret konflikt håntering på denne måde.

1) Er der nogen der har god erfaring med en god måde at løse dette i SQL server eller er der nogen der kender et rigtigt godt ”Brugervenligt” 3’de parts produkt som kan løse dette problem.

2) En løsning kunne være halv automatisk, altså at kopierere databasen fra den centrale server ned på laptoppen, og bruge XML til database ændringer fra offline computere, så ordrer og nye artikler blev lagt i en XML fil, men også her mangler jeg måske en program en noget VBA kode som kunne håndtere dette lidt mere elegant.

Jeg ved godt der faktisk er 2 elementer i dette spørgsmål:
-    Database definitions replikering
-    Data replikering
...men formoder at der kan findes en løsning på begge dele.

Jeg er ikke så god til DTS, men jeg ved at det måske var en løsning til data replikeringen.

Jeg kunne godt sætte mig ned de næste 3 måneder og kode alt dette manuelt i VBA, men var der nu et klogt hoved derude som har nogle glimrende løsnings forslag, var det jo meget bedre.

Nu er dette mit første spørgsmål I dette forum, så jeg har ikke helt fundet ud af hvad det der point halløj er for noget, men det finder jeg vel ud af.

Med venlig hilsen
Jan Borup Coyle
Avatar billede terry Ekspert
01. november 2002 - 20:52 #1
If I were you then I would concider using MS SQL built in replication. I have VERY little experience with this but I am sure time used in learning about it will be well rewarded. And I dont think it will take three months. I DO have some experience with DTS and its going to take just as ling learning that. Replication IS designed for this purpose so why not use it?
Avatar billede terry Ekspert
01. november 2002 - 20:58 #2
ling  = long
Avatar billede janborup Praktikant
01. november 2002 - 21:13 #3
Jeg synes ikke jeg er nået meget tættere på med dette - Terry.

Som jeg skriver har jeg opvejet fordele/ulemper ved SQL Server replikation, og jeg mener nu er det alt for U-brugervenligt (Not user friendly) til at komme bruges i et drift miljø.  Jeg kan ikke bede brugere om at lige tage stilliger til log-filer, hvis der er nogen replikations konflikter, og som udvikler føler jeg mig MEGET begrænset af låsningen af miljøet.

Jeg forlanger ikke en Static Peer-To-Peer replikering, men der burde findes programmer som kan løse sådanne replikations problemstillinger lidt mere elegant - Ellers er det sku' på høje tide at lave sådan et program.
Avatar billede terry Ekspert
02. november 2002 - 17:41 #4
jan, Well looking at your comment "men der burde findes programmer som kan løse sådanne replikations problemstillinger lidt mere elegant", well once you have found the solution then I am sure Bill will be interedted in knowing about it :o)

Replicating data isnt JUST a case of throwing every thing from all PC's into a bucket and then distributing it all back onto the PC's again. There are MANY conciderations which need looking at and I'm sorry to say somoeone MAY at times need to make decisions as to what data is the correct. This would also be the case IF you tries doing it in DTS.

The built in repliction is designed to make MOST of these decisions for you and in some cases not even Bill can make the right ones and it is then left up to you to make them.

But if you think its not good enough then do it in DTS.

mvh
Terry
Avatar billede janborup Praktikant
03. november 2002 - 16:51 #5
Okay.... Sorry.. Terry... But I don't think i'm getting a answer nor a solution on the problem.

I agree with you that "Replicating data isnt JUST a case of throwing every thing from all PC's into a bucket.." - But it could be with the right userfiendly program.

With your answer I'm still convinced that I have to code the replikation model by my self, because the SQL Replication is to rock-static, and DTS is to low level for a normal user to handle conficts.

I will still be happy - if some body had the sorcerers stone to this issue.

Best regards
Jan.
Avatar billede terry Ekspert
03. november 2002 - 18:55 #6
Jan, I know of NO program which can do what your asking! The reason
WHY it is sometimes necessary to make decisions IS because it cant be done automatically without causing conflicts. Where is the logic in having a system which will allow data conflicts? You may just as well have a bucket and throw it all in!

If your prepared to accept conflicts then define your rules and make it in DTS.
Jan I know you dont have an answer which you can use, but I 'm sorry to say that it isnt always possible to give answers which keep the customer happy.
Avatar billede terry Ekspert
05. november 2002 - 08:30 #7
ja, if you rae finsihed with this question, then can you close it please? This removes it from the list of active questions!
Avatar billede janborup Praktikant
05. november 2002 - 09:02 #8
Terry, I don't think the question is closed, so hope that another wise guy have an better answer to this Issue.

Actully I've found two programs DB SynchroComp 2.0 and SQL Matcher right now I trying to use, and maybe theese programs can help with data scheme.

I've also trying to geting deeper into DTS, but I think it's a very hard to maintenance.  Do you know any walk-trough studies on DTS?
Avatar billede terry Ekspert
05. november 2002 - 09:05 #9
There is LOTS of help on DTS in Books Online.