04. november 2002 - 12:09 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

hvad skal en Thinkpad 390 koste?

Hejsa, jeg har fundet mig et tilbud på en thinkpad 390 der bliver beskrevet sådan her: "400 MHz, 196 Mb ram, 2 Gb HD, TFT skærm, internt modem, Win, taske".

Mit spørgsmål til alle eksperterne bliver så:

HVAD KOSTER SÅDAN EN? - hvad synes i er en rimelig pris hvis jeg skal købe sådan en?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. november 2002 - 12:44 #1
1000kr. hvis skærmen er OK. Batterinerne er dog formentligt så dårlige at den ikke kan bruges uden laderen. Men Hvis den ikke har pixel fejl i skærmen så er det en god maskine til 1000kr.
04. november 2002 - 12:50 #2
he he...  hvor kan du finde en 390 til bare i nærheden af 1000 kr? (jeg vil gi' dig personlig findeløn hvis jeg kan spare nogle tusinde der ;-)

Skærm og batt. er helt ok. Dog skal der lige findes en ny hd da 2gd jo ikke batter noget som helst... men det kan klares for 900kr
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. november 2002 - 12:56 #3
390'eren er da 4-5 år gammel! Så jo jeg ville have den ned i den pris, eller købe noget andet. Det er ikke sikkert at BIOS på maskinen kan håndtere en størrere disk!
04. november 2002 - 13:04 #4
ja, men jeg mener realistisk - hvis du ser på hvad der bliver betalt rundt omkring for den type maskinger www.dba.dk, www.qxl.dk og så videre. Jeg er enig i at hvis man skulle se på hvor meget computeren man egentlig får for pengene, så er det dyrt.

Jeg har set andre maskiner med større diske i end 2bg, tror godt det kan lade sig gøre ...

Gutten forlanger 3800 for den - er det helt urealistisk. begrundelse evt?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. november 2002 - 13:09 #5
Ja på grund af maskinens alder er det urealistisk, med mindre batterierne er nye, så er de sikkert meget ringe. Skærmen er forholdsvis lille (i forhold til i dag) Maskinen er langsom. Garanti er en by i Rusland. Harddisken kan formentligt ikke replaces på grund af BIOS.
04. november 2002 - 13:19 #6
Han skriver: "den er vel ca. 3 år gammel og det er det orginale batteri som hedder LI-ION , der gives ingen garanti udover at den selvfølgelig ikke stjålet."

Hvis man har brugt den med laderen tilsluttet hele tiden, så forlænges batt's levetid vel? Men giver dig også ret her, det kan ikke være i super stand efter 3 år...
Avatar billede ctacta Nybegynder
04. november 2002 - 13:26 #7
3800 er urealistisk. Du kan købe en helt ny X21 for under 10.000 og med 3 års garanti. En X22 fåes for knap 12.000,- hos http://www.laptops.dk
Jeg vil mene at den skal koste 2.500,- forudsat at batteriet fungere optimalt. Et nyt batteri koster ca. 1.200,- som reservedel hos http://www.ibm.com/dk

Et batteri holder ca. til 350 fulde op- og afladninger. Derefter dør det rimelig hurtigt. Du kan se under properties på IBm sw hvormange gange batteriet har været opladt, der er en "tæller" i batteriet som ikke kan nulstilles.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. november 2002 - 13:27 #8
Den er nok nærmere 4 år gammel!
Et LI-ION batteri er det bedste i en bærbar, men det er ikke ens betydende med at det stadig er godt. Levetiden er cirka en time, så prøv den dog af. (et nyt batteri er meget dyrt)
At være tilsluttet laderen hele tiden kan også ødelægge batteriet.
04. november 2002 - 13:35 #9
IBM sw ...  hvad er det lige for noget ?
Avatar billede ctacta Nybegynder
04. november 2002 - 13:37 #10
sw = software, IBM præinstallere altid en masse godt, bla. udvidet statud til batteriet!
04. november 2002 - 13:41 #11
ah, ok...  men bliver det ikke fjernet hvis han har geninstalleret hele svineriet?
Avatar billede ctacta Nybegynder
04. november 2002 - 13:45 #12
Jo da hvis ikke han bruger den cd der fulgte med dyret. Alternativt kan alt downloades gratis hos IBM, man indtaster blot model og typenr.
Men helt ærligt, er vi ikke helt ude i de små detaljer nu???
Var dit spørgsmål ikke hvad en rimelig pris for maskinen ville være?
Jeg har selv købt en IBM X22, da jeg var træt af en bærbar med cd-rom, kæmpe skærm m.m. som sluger strøm. Min X22 holder ca. 4 timer pr. batteri og det er pænt for en PIII Ultra Mobile på 800Mhz og 256MB ram og en 30GB hd.
04. november 2002 - 13:50 #13
jo, enig...  Er det tid til at lukke og slukke?  Hvordan skal pointene fordeles? 50/50 til hver ... det er jo storre tal vi snakker om her ;-)
Avatar billede ctacta Nybegynder
04. november 2002 - 13:54 #14
Det afgør du helt og holdent selv ;-)
04. november 2002 - 13:55 #15
de er givet ud til folket...  tak for hjælpen drenge og hygge jer på denne kolde mandag!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. november 2002 - 13:55 #16
Det er muligt at "kendere" ikke vil betale ret meget for sådan en bærbar. Men prisen er såmen ikke helt urealistisk i den virkelige verden. Jeg vil ikke betegne mig selv som en supersælger, men jeg ville til enhver tid kunne sælge en sådan maskine til 3000-3500.
04. november 2002 - 14:34 #17
så er han nede i 3500 ... men det er jo stadig en ordentlig slump for så lidt computer ...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. november 2002 - 14:36 #18
ja... men specielt bærbare står i ret høj kurs... og det bliver værre her op til jul...