Avatar billede laje3 Nybegynder
09. december 2002 - 20:15 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Ny PC'er går konstant ned

Hej Eksperter!

Jeg har for nylig købt (og samlet) en helt ny PC. Indtil for nylig virkede den fint. Men nu går den ned 4-5 gange på en aften. Jeg har sendt fejlrapport til MS og for at vide at det er en installeret device-driver.

Det sker hver eneste gang, den skal ”tænke” meget. F.eks. når jeg spiller Red Alert, og der er voldsomt mange aktiviteter i gang i spillet, eller når jeg har mange programmer kørende samtidig og så starter Photoshop op.

Én gang, frøs den i det samme, den skrev fejlmeddelelsen:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Stop: 0X0000000A (0X00000163, 0X000000145, 0X00000001, 0X8060AB04)

Jeg har en AMD processor 1900, som i BIOS’en ikke kan stilles til 1900, men enten 1600 eller 2000. Den vil ikke acceptere 2000. Det er ikke muligt at sætter den i jumperfree mode, for at justere hastigheden.

Hvad kan der være galt og hvad kan jeg gøre?

OS = XP + installeret alle servicepacks og updates.

Helst undgå et svar som ”prøv at installere Windows igen”.

Mvh

Laje
Avatar billede -simon- Nybegynder
09. december 2002 - 20:20 #1
Byt om på pci kortene, de deler samme irq måske.
Avatar billede xax Nybegynder
09. december 2002 - 20:21 #2
kan godt være en indstilling i biosen. Prøv at kikke under funktionen "Halt on"
Hvis den står på "all erros" eller andet, slå det fra. Det kan være det. Min computer gik ned på grund af det
Avatar billede sekam Nybegynder
09. december 2002 - 20:22 #3
Hvilket bundkort? Og har du den nyeste bios til det?
Ellers så kan du prøv en af følgende ting.

Lav en 'Load Setup Defaults' i din bios.
Start - Kør > SFC /Scannow
Check driverne. Start - Kør > Sigverif

Se efter fejl i Logbogen.
Tryk Start - Indstillinger - Kontrolpanel > Administration > Logbog
Se efter Røde krydser under Program og System.
Find dem der passer med tidspunktet, hvor den crasher.

Nulstil din Pagefile.
Start - Kør > Regedit.
Gå ned til 'HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management'
Ret 'ClearPageFileAtShutdown' til 1 (Dword:00000001)
Genstart bagefter.

Se efter i enhedshåndtering, om der er fejl på nogle enheder.
Avatar billede cdc Novice
09. december 2002 - 20:23 #4
Hvad med varmen på cpu'ern?
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2002 - 20:32 #5
er det ram`ne ;så  hvis du har flere ramblokke i så tag en af dem ud byt om på "den","dem"
løn nogle af en ven
nå man taler om at den går ned kan det osse siges fryser,hvis f.eks grafikkortet bliver for varmt! er det det der sker!
Avatar billede nesdunk Nybegynder
09. december 2002 - 23:43 #6
Havde det samme problem da jeg lige havde købt min pc'er. jeg sendte min pc'er til rep. der hvor jeg havde købt den, og de satte nyt bundkort og ny ramblok i, da de var helt smadret ..... konklusion: Fejlen liger højst sandsynligt i bundkortet og rammen, prøv eventuelt at teste med andre ram hvis du har mulighed for det, eller få testet dine ram et andet sted.
Avatar billede halifax Nybegynder
10. december 2002 - 03:04 #7
Følger lige med her...  Tak. Og løsninger er??
Avatar billede halifax Nybegynder
10. december 2002 - 03:13 #8
Prøv at søg på denne side, MS Knowledgebase
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=fh;EN-US;kbhowto&sd=GN&ln=EN-US&FR=0

Søgestring: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Avatar billede laje3 Nybegynder
10. december 2002 - 08:27 #9
Jeg er lige igang med at teste de forskellige forslag, og skal nok vende tilbage med resultater og kommentarer. Det bliver først onsdag, håber at I fortsat vil hjælpe.

Er der et program, som kan give en form for helbredstjek, om bundkortet er ok, ram o.s.v.?

mvh

Laje
Avatar billede kenp Novice
10. december 2002 - 11:42 #10
Du skal jo lige huske på at en AMD 1900 ikke køre som en 1900 mhz, men omkring 1600 så det kan jo være fordi at den ikke vil køre så hurtigt
Avatar billede sekam Nybegynder
03. januar 2003 - 21:04 #11
Har du fundet en løsning?
Avatar billede laje3 Nybegynder
03. januar 2003 - 21:12 #12
Nej egentlig ikke. Jeg har prøvet at formatere min HD og bytte om på nogle af kortene og trække alt USB hardware ud. Siden hen har jeg noteret mig yderligere fejlmeddelelser
USBUHCI.SYS
Adress F8808702 Base Ar F8805000 DateStump 3C5896F2
P FN-LIST-CORRUPT
Kernel_Data_Inpage_error
Avatar billede sekam Nybegynder
04. januar 2003 - 16:42 #13
Får du nogle fejl i logbogen?
Prøv også at deaktivere USB, LPT og COM portene i din bios.

Hvad hedder dit bundkort? (Mærke og model)
Avatar billede laje3 Nybegynder
04. januar 2003 - 18:15 #14
=> Sekam, gider du lige tjekke disse 2?

http://www.friserverplads.dk/cool-l/sigverify.doc
http://www.friserverplads.dk/cool-l/log%20bog.doc

Mit bundkort er et ASUS A7V333, VIA KT333.

Jeg har ikke opdateret driver (ved ikke hvordan man gør)

SCF /Scan kører bare, og derefter forsvinder den igen.
Se link for Sigverif

Jeg har yderligere noteret nogle flere fejlmeddelelser:

FW.SYS Adress F8146EC0 base at F8085000, datestam 3bd58160
Page_fault_in_nonpaged.area
NTFS.SYS Adress F8445CE6 base at F83EA00, Datestamp 3587990

Jeg tror at du kan finde ud af noget ved at se på linket fra logbogen. Det må være et eller andet med mit grafikkort??

mvh

Laje

Jeg forhøjer meget gerne point for at få dette løst.
Avatar billede sekam Nybegynder
04. januar 2003 - 19:49 #15
Har du Firewall installeret? Og har du prøvet at afinstallere denne?
Hvad med Antivirus, bruger du et sådanne?

Driveren til bundkortet skal være Via 4in1
Du kan hente den nyeste på http://www.tweakup.dk/HTML/download/chipset.htm
Avatar billede sekam Nybegynder
04. januar 2003 - 19:50 #16
Hov, jeg kan ikke åbne de dokumenter.
Avatar billede laje3 Nybegynder
04. januar 2003 - 19:54 #17
Firewall: ZoneAlarm
Antivirus: Norton 2003

Forsøger at installere ny driver.

Kan jeg maile eller sende dokumenterne via messenger istedet?
Avatar billede sekam Nybegynder
04. januar 2003 - 20:02 #18
Messenger har jeg ikke installeret. :) Bruger du Wordpad? Ellers så lige det.

Lav også en søgning efter filen FW.SYS H-klik på filen - Egenskaber. Hvilket program hører filen til?

Prøv også at afinstallere/opdatere Norton 2003, da den kan skabe problemer på visse systemer.
Avatar billede laje3 Nybegynder
05. januar 2003 - 09:58 #19
FRA LOGBOG "SYSTEM"
FW1: FwGetShortAdapterName: can't retrieve DrvInst fo-->

FW1: -->r {85D70A24-719A-4B95-BB73-12D3AEE40B39}!
FW1: FwAddAdapterContext: failed to get adapter's ali-->
FW1: -->as!!!
FW1: Attached to UNKNOWN
Tjenesten nVidia WDM Video Capture (universal) kunne ikke starte pga. følgende fejl:
Den angivne tjeneste kan ikke startes, fordi den er deaktiveret eller fordi den ikke har nogen aktiverede enheder tilknyttet.

Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

FW1: FW1: Build 2195 is required! FW1:
FW1: Running on Build 2600 is not supported!

FRA LOGBOG "PROGRAMMER"

Sessionsstatus for gældende politikindstilling kunne ikke logføres. Et forsøg på at oprette forbindelse til WMI mislykkedes. Logføring for gældende politikindstilling udføres ikke længere for denne politiks program.

Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Sessionsstatus for gældende politikindstilling kunne ikke logføres. Et forsøg på at oprette forbindelse til WMI mislykkedes. Logføring for gældende politikindstilling udføres ikke længere for denne politiks program.

Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Beskrivelsen for hændelses-id ( 1 ) i kilden ( True Vector Engine ) blev ikke fundet. Den lokale computer har muligvis ikke de nødvendige oplysninger i registreringsdatabasen eller DLL-meddelelsesfiler til at vise meddelelser fra en fjerncomputer. Du kan muligvis bruge flaget /AUXSOURCE= til at vise denne beskrivelse. Se i Hjælp og support for at få flere oplysninger. Følgende oplysninger er en del af hændelsen: .

Hvorfor kan mit bundkort ikke køre 8X AGP når nu mit grafikkort kan? Har dte noget med det at gøre?
Hvad er det her WMI halløj?
Avatar billede sekam Nybegynder
05. januar 2003 - 10:19 #20
Det ser ud til, at du har 2 firewalls kørende. ZoneAlarm og Checkpoint Firewall 1
Prøv at afinstallere en af dem. True Vector fejlen hører til Zone Alarm.
FW1 fejlen kan du læse om på http://www.firewall-1.org/2002-03/msg00133.html

Hvilket grafikkort har du?
Avatar billede laje3 Nybegynder
05. januar 2003 - 12:48 #21
Jeg har fjernet fluebenet fra WIN XP firewall'en (sådan har jeg altid haft det).

Mit grafikkort = Pixelview Geforce 4 MX440 AGP 8X.

Checkpoint secure-remote er det program som giver VPN-tunlen til  mit arbejde, når jeg logger på hjemmefra. Jeg har fjernet exe filen fra regedit, så den kun starter på når jeg aktivere den. Har det noget med den at gøre?
Avatar billede sekam Nybegynder
06. januar 2003 - 22:54 #22
Dit bundkorts chipset understøtter ikke AGP8x. Så derfor kan det ikke køre AGP8x. :)

Har du prøvet at deaktivere alle baggrundsprogrammer? Altså ZoneAlarm, virus scanner osv.

Hvad med 'Load Setup Defaults' i din bios. Fik du afprøvet den?
Og hvilken bios version kører du men?

Du efterlyser også et program til at lave et "helbredstjek".
Prøv Sisoft Sandra. Link: http://www.tweakup.dk/HTML/download/benchmark.htm

Sidste mulighed, er at lave en Repair af de system.
Dette vil ikke slette dine data, men kun genoprette alle systemfiler mm.
Repair forløbet kan du f.eks. læse om på http://www.eksperten.dk/spm/300335
Avatar billede laje3 Nybegynder
10. januar 2003 - 18:14 #23
Hej Sekam! Jeg har forsøgt med SiSoft Sandra - intet kritisk. Jeg har også kørt en repair.

Endnu har jeg ikke deaktiveret, men det vil jeg forsøge, ligesom jeg prøver at loade setup defaults.

I bios'en har jeg ændret indstillingerne for rammen fra "Turbo" til "optimal". Siden jeg gjorde det, er den ikke gået ned!

Jeg tester lidt mere, og hvis den går ned så forsøger jeg med ovenstående. Jeg skal nok melde tilbage.

mvh

Laje
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
10. januar 2003 - 18:21 #24
Jeg har også en KT3-baseret Athlon computer, som går ned på irriterende tidspunkter. Hvad du finder ud af vil have stor interesse for mig.
Avatar billede kenp Novice
14. januar 2003 - 14:37 #25
husk at lukke spørgsmålet igen!!
Avatar billede laje3 Nybegynder
16. marts 2003 - 11:11 #26
Lukker spørgsmål. Det rigtige svar var det med rammen, som jeg selv har skrevet. Tak for hjælpen alle.

Mvh

Laje