Avatar billede tagechr Nybegynder
19. december 2002 - 13:28 Der er 9 kommentarer

bios genkender ikke harddiske

Jeg sidder med en 450 mhz P3 med Award Bios 4.52PG. Jeg skal installere en harddsik mere i maskinen. Der sidder i forvejen en Fujitsu harddisk og der skal en WD 60 Gb disk i.
Mit problem er at bios nu ikke vil genkende nogen af harddiskene. Der sidder som slaver på "båndene" henholdsvis cd-rom og cd-brænder. Disse genkender bios uden problemer.
Jeg har selvfølgelig flyttet rundt på jumpere o.s.v.
Der er bare ingen reaktion fra bios.

Tage
Avatar billede jensendk Nybegynder
19. december 2002 - 13:30 #1
Prøv at sætte kun den nye harddisk på den en  kanal, og se om bios'en vil genkende den
Avatar billede rygter Nybegynder
19. december 2002 - 13:32 #2
Hvis din bios genkender små diske men ikke diske over en hvis størrelse, kan du med stor sansynlighed løse problemet ved at flashe din bios. Undersøg det på bundkortproducentens hjemmeside.
Avatar billede mufoxe Nybegynder
19. december 2002 - 13:33 #3
Prøv at sætte din nye harddisk i alene. Ind i mellem oplever man, at forskellige IDE enheder bare ikke vil sammen.
Avatar billede halifax Nybegynder
19. december 2002 - 13:45 #4
rygter - Såmæmd godt nok det, du skriver. Men det er jo  først et problemet i anden omgang. I første omgang drejer det sig om, at kunne se diskene, også selv om størrrelse af den ny 60GB ikke vises korrekt.

mufoxe - Hvad gavn skulle det gøre kun at sætte en ny, tom disk i? Hvis styresystem og andre programmer er på den gamle?. IDE standarderne, PIO, ATA, UDMA sov, er kompatible.
Avatar billede sthen Nybegynder
19. december 2002 - 13:46 #5
Hvilken af harddiskene har du sat som master og hvilken som slave
Avatar billede tagechr Nybegynder
19. december 2002 - 13:47 #6
Jeg har harddiskene på hver sin ide. Har prøvet med kun en harddisk uden resultat.
Avatar billede mufoxe Nybegynder
19. december 2002 - 13:48 #7
Asso, det hjælper hvis der er en konflikt mellem enhederne, som jeg skriver.
Avatar billede halifax Nybegynder
19. december 2002 - 14:22 #8
Har din BIOS et punkt i retning af "Autodetect IDE devices" eller lign. Prøv det, Save & Exit BIOS.
Avatar billede tagechr Nybegynder
19. december 2002 - 17:17 #9
For at der ikke skal være nogen tvivl, så har jeg prøvet alt det der er foreslået her og en hel masse mere, med undtagen af bios-opdatering. Det er jeg lidt nervøs overfor, da ikke har prøvet det før og det jo ikke er min egen maskine.