06. januar 2003 - 19:45Der er
7 kommentarer og 2 løsninger
Fejlkode 4 i C5/XAL
Jeg har hos flere C5/XAL kunder(vist kun Windowskerne) oplevet at kernen går død med en fejlkode 4 (To many open files) i forbindelse med masseudskrift af f.eks. fakturaer.
Vi har prøvet at benytte opstartsparameter -G50 og -G90 men det hjælper ikke.
Jeg synes selv jeg er ret stiv i C5/XAL men det her kan jeg ikke greje. //Tommy
Fejlkode 4 er en fejl fra operativsystemet. Kører den på et netværk ligger problemet i netværkskonfigurationen. Dette kan kontrolleres ved at kopiere programmet over på en lokalharddisk og afvikle det herfra.
Der kan dog også være sket en beskadigelse af nogle filer. Prøv at slette alle temporære filer (filer der hedder noget med .$xx). Slet evt. alle filer i TEMP-biblioteket (se under Generelt/Tilpasning/Brugerkonfiguration/Applikation - nederst i skærmbilledet - hvor den gemmer temporære filer for C5).
Hjælper det ikke, så prøv at få fat på en "ren" C5util.sys (husk samme version og lav en multioversættelse). Er denne fil beskadiget kan denne fejl også opstå.
Fejlkoden kommer på databasen (c_data.dat), jeg kan jo prøve at generere en ny database i aften. Hos andre kunder har jeg set den komme på c5util.usr/c_util.usr, jeg har aldrig set fejlen i andre lag end usr-laget. Det sker altid i forb. med en masse rapporter der genereres efter hinanden, måske skulle man prøve at lave lidt pause mellem udskrifterne. Det virker som om kerne prøver at afvikle flere ting parallelt og knækker halsen ved det. /Tommy
Lav en export af alle data (Udviklingsmenu/Data/Export), opret tom datafil og importer alle data igen. Det er rigtigt. C5Data.dat kan også være beskadiget og fremprovokere denne fejl! Jo, jeg har også set det i SYS laget. Ændrer du en macro og laver en multioversættelse, ændres SYS-laget jo også og så kan fejlen opstå!
>DMA Du skriver at fejlen er i netværkskonfigurationen - hvad mener du mend det?
Jeg har prøvet ved en større kunde (>700MB) at genererer en ny database (Multi exp./Imp.) men de har lige meldt tilbage at det ikke virker. Fejlen opstår når de laver forsendelse og systemet skal genererer og udprinte labels/Følgesedler/Efterkravspapirer/Fakturaere. Hos en anden kunde (et Auktionshus) opstår fejlen når systemet udskriver en faktura i 2 kopier. Det mærkelige er at den ene kopi kommer ud men nr. 2 kommer ikke. C5 og XAL udkriver jo altid rapporter sætvis atså side 1-2-3 1-2-3 så det er kernen selv der pludselig hænger med en fejl 4. Jeg vil prøve kun at udskrive 1 kopi og så sende PCL kommandoen til printeren så den selv laver 2 kopier, det hjælper måske. /Tommy
Vi har hos en kunde kontrolleret hele systemet for at se hvad der sker. Systemet genererer tmp filer (intern spoolfiler) når man udskriver rapporter, og normalt sletter kernen selv tmp-filerne efter rapporten er udskrevet. Hvis man udskriver, f.eks i forb. med massefakturering eller andre udskrifter hvor der genereres en masse rapporter (og printermenuen er disablet), så lader det til at kernen ikke får slettet tmp-filerne igen, men bare lader tmp-filerne stå åbne. Ved tmp-fil nr. 44 kommer så fejl 4 og systemet går ned. /Tommy
Sorry boys - der er en kernefejl i Windows kernen - Nav. afviser men mine argumenter er slående!
//Tommy
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.