Avatar billede jerrymouse Nybegynder
22. januar 2003 - 12:10 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

beregninger af indstruktioner per sekundt

er der nogen der kan forklare mig hvordan man beregner indstutioner per skeund på en fx 2,6 ghz maskine
Avatar billede soreno Praktikant
22. januar 2003 - 12:18 #1
Den udfører x antal instruktioner pr. clock tick.
Clock tick er 2.6GHz
Altså 2600000000 ticks pr. sekund.

Det er bare ikke hele sandheden - for det er nemlig muligt at parallelisere nogle instruktioner (jeg mener det hedder pipelines). Det betyder at der kan udføres flere instruktioner pr. clock tick.
Antallet af samtidige instruktioner er afhængig af i hvilken rækkefølge instruktionerne kommer. (nogle kan ikke udføres samtidig).
Avatar billede jerrymouse Nybegynder
22. januar 2003 - 12:32 #2
okey du for de 30 point vi du også kan fortælle mig om en side der kan forklare mig om hvad det er der trikker den enkelt clock ( jeg ved det er en lille krystal der svinger med en hz det fx 2,6 Mhz der af navnet men jeg skal bruge en side som bevise
Avatar billede soreno Praktikant
22. januar 2003 - 12:36 #3
Jeg har faktisk kun min info fra en bog (Structured Computer Organization - Tanenbaum) - så jeg kender ikke lige nogle links.

Måske du skulle kige på nogle af de der leksikons lign. sider ("how does it work" sider) - jeg kan bare ikke lige huske links..
Avatar billede jerrymouse Nybegynder
22. januar 2003 - 12:55 #4
ja det kunne jeg jo vis ikke det var fordi jeg allder har været rund på alle de sider jeg kender (eller ville jeg jo nok ikke bruge 30 points på at find dem )
Avatar billede soreno Praktikant
22. januar 2003 - 12:57 #5
Det var sådan noget i denne stil jeg snakkede om:
http://www.howstuffworks.com/microprocessor.htm