Avatar billede moebius Nybegynder
22. januar 2003 - 13:48 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Samba og win2k?

Hvordan får man samba til at samarbejde med win2k server?
Jeg har forstået at manb kan få det til at virke på sådan måde, at man kan oprette en samba bruger, som osse er en bruger i windows.
Hvordan for man det til at virke?
Avatar billede random_act Nybegynder
22. januar 2003 - 13:52 #1
Du starter samba serveren på linuxen. Du laver et smb share. Du laver en normal bruger. Du laver en smb bruger med samme navn. Du kan nu logge på smb sharet fra en windows.
Avatar billede moebius Nybegynder
22. januar 2003 - 13:54 #2
Det er altså ikke sådan at når man opretter en samba bruger så er det osse en bruger i windows? en winbruger ligesom en man laver lokalt på win maskinen?
Avatar billede mfalck Praktikant
22. januar 2003 - 14:01 #3
Jeg tror at det du tænker på er at man kan oprette brugere under domæner i windows-servere. Dette kan Samba for så vidt godt klare. Dog er problemet at MS har ændret i deres implementering af smb fra win2k (NT5). Et af problemerne er bla at de har ændret porten fra 137-139 til 443 - men dette kan overkommes ret simplet.

Samba-serveren identificerer sig selv som en NT 4.5 som domæne-server og er ret bøvlet at få til at virke. Jeg vil anbefale dig at kigge på Samba-tng (http://www.samba-tng.org/status.html) som er en modificeret samba.
Avatar billede moebius Nybegynder
22. januar 2003 - 14:05 #4
Det kigger jeg lige på....
Point uddeles senere...
Avatar billede simonvalter Praktikant
22. januar 2003 - 16:55 #5
Avatar billede moebius Nybegynder
23. januar 2003 - 09:02 #6
Hmm... Den laver fejl under compiling...
Har prøvet med den anviste compiler, men kan ikke få det til at virke...

Andre forslag?
Avatar billede moebius Nybegynder
23. januar 2003 - 09:21 #7
Hmm... Det skal være omvendt.
Man skal kunne oprette en bruger i win2k og så bruge den i samba... Sorry...
Avatar billede mfalck Praktikant
23. januar 2003 - 09:35 #8
hm - ok den var også lige smuttet for mig. Så vidt jeg ved så skal du sætte din win2k op til at være primær domæne-server; men om det er strengt nødvendigt ved jeg ikke (er ikke inde i windows netværksopsætning).

Du kan evt prøve at sætte din windows netbios navn ind i din smb.conf i
[global] er der en parameter som hedder:
password server = <navn>

Måske hjælper det :-)
Avatar billede moebius Nybegynder
23. januar 2003 - 09:57 #9
Hmm... Jeg har fundet dette:
http://docs.bsdaemon.be/docs/system/samba.txt

Det er meget godt. Har prøvet det der står på side 7, men kan ikke få det til at virke...
Avatar billede mfalck Praktikant
23. januar 2003 - 10:03 #10
det er lidt svært at se hvad side 7 er på skærmen, så du må lige præcisere det lidt mere :-)
Avatar billede eritas Nybegynder
23. januar 2003 - 10:05 #11
Avatar billede moebius Nybegynder
23. januar 2003 - 10:43 #12
Det er det rigtige, men osse det samme som det jeg fandt, bare på dansk.
Nu skal jeg bare have det til at virke...
Det er lidt tricky...
Avatar billede moebius Nybegynder
23. januar 2003 - 10:44 #13
mfalck-> Du kan vælge at se udskrift. Så kan du vælge side nummer...
Avatar billede moebius Nybegynder
23. januar 2003 - 11:16 #14
Jeg har skrevet det hele ind i smb.conf så det passer med de rigtige IPer osv.
Men det virker ikke...
Sambaen vil gerne på domainet nu, men der sker ingenting når jeg opretter en bruger i win2k. Hvad mangler jeg?

min smb.conf:

[global]
workgroup        =    e307grp3
server string        =    samba server

printcap name        =    /etc/printcap
load printers        =    yes
printing        =    lprng

name resolve order    =    wins lmhosts bcast
wins support        =    no
wins server        =    192.168.3.124
wins proxy        =    yes
log file        =    /var/log/samba/%m.log
max log size        =    0
security        =    domain
password server        =    PDC
password level        =    8
username level        =    8
encrypt passwords    =    yes

smb passwd file        =    /etc/samba/smbpasswd

socket options        =    TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

dns proxy        =    no

[homes]
comment            =    Home Directories
browseable        =    no
writable        =    yes
valid users         =    %S
create mode        =    0664
directory mode        =    0775

[test]
comment            =    Test Dir
path            =    /home/test
guest ok        =    no
browseable        =    yes
writable        =    no
create mode        =    0664
directory mode        =    0775

[printers]
comment            =    All Printers
path            =    /var/spool/samba
browseable        =    no
guest ok        =    no
writable        =    no
printable        =    yes

[DeskJet600]
comment            =    deskjet600
path            =    /usr/spool/samba
browseable        =    no
valid users        =    user
writable        =    no
printable        =    yes

[test1]
comment            =    Test1 share
path            =    /home/test1
valid user        =    test1
browseable        =    yes
writable        =    no
printable        =    yes

netbios name        =    e307grp3
hosts allow        =    192.168.3. 192.168.3.127
interfaces        =    192.168.3.1/24
Avatar billede mfalck Praktikant
23. januar 2003 - 11:30 #15
hedder din primære domain server PDC ?!!?

og hvad står der i logfilerne ??!
Avatar billede moebius Nybegynder
23. januar 2003 - 11:33 #16
Ja, den hedder PDC... Det er en Win2k adv. server. fuldt navn er pdc.e307grp3.datamek.dk. domainet er e307grp3.datamek.dk

Hmm... system loggen på win2k siger følgende:
" The session setup from the computer SAMBA failed because there is no trust account in the security database for this computer. The name of the account referenced in the security database is SAMBA$. "
Avatar billede moebius Nybegynder
23. januar 2003 - 11:42 #17
Nu har jeg prøvet at truste sambaen, men det gav intet brugbart resultat...
Avatar billede mfalck Praktikant
23. januar 2003 - 14:29 #18
hmm .. tja det er vel mere et windows 2000 problem end et samba problem så ?!?
Avatar billede mfalck Praktikant
23. januar 2003 - 14:29 #19
jeg mener siden windows2k serveren kan se sambaen forsøge at forbinde sig til domænet men ikke anerkender den som en valid konto.
Avatar billede moebius Nybegynder
24. januar 2003 - 08:16 #20
Hmm... Måske...
Bare mærkeligt, da sambaen bliver fundet som enden NT 4.0 eller 4.5...
Og en NT klient kan 2000 da ikke nægte adgang. Af sig selv...
Avatar billede moebius Nybegynder
24. januar 2003 - 09:48 #21
Hmm... Jeg tænkte at det måske kunne være den måde jeg vil logge ind på sambaen på, med linux klienten.
Jeg bruger denne:
smbclient '//samba/homes' -U smbtest
Avatar billede mfalck Praktikant
24. januar 2003 - 09:49 #22
prøv evt med

smbclient \\\\samba\\homes -U smbtest

eller evt bare
smbclient \\\\samba -L -U smbtest (viser de shares som er på maskinen "samba")
Avatar billede moebius Nybegynder
28. januar 2003 - 10:32 #23
Hmm... Det kan jeg ikke få til at virke....

Skal der står noget specielt i "hosts" og "lmhosts" filerne?
Avatar billede moebius Nybegynder
28. januar 2003 - 13:01 #24
Hmmm... Nu er der ikke mere tid. Mit projekt skal være færdigt....
I får point 50/50....

Tak for hjælpen!