Avatar billede muddyw. Praktikant
24. januar 2003 - 03:18 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

NTFS og fat 32

Jeg har en harddisk med win xp (NFTS) og en harddisk hvor der skal installeres win 2000. Er det ikke en god ide at lade win 2000 drevet være fat 32 så jeg har begge dele eller hvad. (Jeg forstår ikke rigtig forskellen og hvad der er smartest) Eller skal hele disken hvor 2000 skal installeres også være NFTS.
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
24. januar 2003 - 03:40 #1
Der er da ikke nogen grund til at have to forskellige filsystemer. Det bedste under både Windows 2000 og Windows XP er NTFS med hensyn til datasikkerhed :) Eneste problem med NTFS er at det ikke kan læses fra Windows 98 hvis du laver dualboot, men det går jeg ikke ud fra du gør hvis du i forvejen både har Windows XP og Windows 2000 :) Forskellen på NTFS og FAT32 er at NTFS som sagt har større datasikkerhed samt at det NTFS understøtter størrer harddiske end FAT32. En FAT32 partition kan max være 32 GB stor (han dog hørt man kan få dem endnu højere op, men det er ikke meningen og derfor er det en meget dårlig ide at have FAT32 hvis du har en stor harddisk (og også hvis den er lille)).
Avatar billede riversen Nybegynder
24. januar 2003 - 08:38 #2
desuden giver ntfs mindre pladsspilde, bedre performance på store diske end fat32, scandisk er sjældendt nødvendigt ved nedbrud
Avatar billede hcars Novice
24. januar 2003 - 08:50 #3
Har det ikke været dyrt at købe licenser til hele to styresystemer?  ;-)
Avatar billede riversen Nybegynder
24. januar 2003 - 08:51 #4
hcars: ja, sjovt nok er der aldrig nogen der stiller spørgmsål ved det, men når en fyr spørger om hvordan han kan hacke sin egen pc, for at teste for sikkerhed (blot et eksempel) bliver folk straks mistroiske og siger, det kan bruges til noget ulovligt, og er imod ekspertens regler :-).
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. januar 2003 - 08:54 #5
Du skal kun have fat hvis du har styresystemer der ikke kan tilgå andet. Fat udgør en sikkerhedsrisiko og når det ikke er absolut nødvendigt at have der, er der ingen grundt til at løbe denne risiko
Avatar billede Danni Novice
24. januar 2003 - 09:36 #6
Husk lige at Windows 2000 bruger NTFS V5.0 og Windows XP bruger NTFS V5.1 og der kan være forskel på hvordan de 2 filsystemer virker.... Check lige hos Microsoft hvilken service pack du skal bruge med Windows 2000 for at være kompatibel med Windows XP....
Avatar billede muddyw. Praktikant
24. januar 2003 - 13:31 #7
Thanx, man bliver sgu klogere på Eksperten :)
Avatar billede riversen Nybegynder
24. januar 2003 - 13:35 #8
ja, det sker
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
24. januar 2003 - 22:54 #9
hehe
Avatar billede goulddragon Nybegynder
30. april 2003 - 22:51 #10
jeg vil lige spørge, hvorfor gendstarter min computer alene, den gendstarter pludslig, og når jeg tænder for den ige, siger den at der er fejl ved fat32, og nogle gange ntfs...