Avatar billede ib_14 Nybegynder
24. januar 2003 - 09:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

hvorfor sender min gæstebog ikke indlæg videre

jeg har lavet en gæstebog i php og den skrivet til mysql database men den skriver ikke tilbage til siden kun det navn man har valgt og email men dato og selve indlæget bliver ikke sat ind på siden men jeg kan se at det kommer i databasen er der nogle der kan hjælpe
Avatar billede ib_14 Nybegynder
24. januar 2003 - 09:39 #1
<html>
<Head>
<center>
<body bgcolor="blue">
<div style="color:white">
<h1>Min gæstebog</h1>
</head>
<body>
<?
$db = mysql_connect("localhost");
mysql_select_db("gbog" ,$db);
if($skriv){
$besked = str_replace("\n", "<br>", $besked);
$dato_array = getdate();
$dato = $dato_array["mday"]."/".$dato_array["mon"]."-".$dato_array["year"];
mysql_query("insert into bog(navn, email, dato, besked) values ('$navn', '$email', '$dato',  '$besked')");
}
?>
<center>
<form method=post action=<? echo $php_self;?>>
<input type=hidden name=skriv value=1>
navn: <input type=text name=navn><br>
email: <input type=text name=email><br>
<textarea name=besked cols=30 rows=5></textarea><br>
<input type=submit value="send">
</form>
<br><br>
<table bgcolor="navy" bordercolor="gray" border="1" cellspacing="0" cellpadding="0">
<?
$foresp = mysql_query("select navn, email, dato, besked from bog order by nr desc");
while($data = mysql_fetch_row($foresp)){
echo "<tr><td valign=top>";
echo "fra: <a herf=\"mailto:$date[1]\">$data[0]</a>";
echo "<br>$data[2]";
echo "</td><td valign=top>$date[3]</td></tr>";
}
?>
</center>
</div>
</table>
</center>
</body>
</html>
Avatar billede ib_14 Nybegynder
24. januar 2003 - 09:40 #2
how det er dato og navn den sætter ind men ikke email
Avatar billede sthen Nybegynder
24. januar 2003 - 10:07 #3
For det første så prøv at rette

while($data = mysql_fetch_row($foresp)){
til
while($data = mysql_fetch_array($foresp)){

dernæst synes jeg personligt, at det er mere overskueligt at anvende feltnavnene i det array der skriver til skærmen frem for nummeret. Altså i stedet for f.eks.:

echo "fra: <a herf=\"mailto:$date[1]\">$data[0]</a>";
så skriv
echo "fra: <a herf=\"mailto:$date['email']\">$data['navn']</a>";
Avatar billede sthen Nybegynder
24. januar 2003 - 10:12 #4
Dernæst har du en stavefejl her

echo "fra: <a herf=\"mailto:$date[1]\">$data[0]</a>";
ret $date til $data
echo "fra: <a herf=\"mailto:$data[1]\">$data[0]</a>";
Avatar billede ib_14 Nybegynder
24. januar 2003 - 10:38 #5
ja kan godt følge det du skriver og det hjalp at stavefejlen kom væk men en lille fejl må der være endnu for jeg har stadigvæk ikke datoen med nu ser koden sådanne ud
<html>
<Head>
<center>
<body bgcolor="blue">
<div style="color:white">
<h1>Min gæstebog</h1>
</head>
<body>
<?
$db = mysql_connect("localhost");
mysql_select_db("gbog" ,$db);
if($skriv){
$besked = str_replace("\n", "<br>", $besked);
$dato_array = getdate();
$dato = $dato_array["mday"]."/".$dato_array["mon"]."-".$dato_array["year"];
mysql_query("insert into bog(navn, email, dato, besked) values ('$navn', '$email', '$dato',  '$besked')");
}
?>
<center>
<form method=post action=<? echo $php_self;?>>
<input type=hidden name=skriv value=1>
navn: <input type=text name=navn><br>
email: <input type=text name=email><br>
<textarea name=besked cols=30 rows=5></textarea><br>
<input type=submit value="send">
</form>
<br><br>
<table bgcolor="navy" bordercolor="gray" border="1" cellspacing="0" cellpadding="0">
<?
$foresp = mysql_query("select navn, dato, email, besked from bog order by nr desc");
while($data = mysql_fetch_array($foresp)){
echo "<tr><td valign=top>";
echo "fra: <a herf=\"mailto:$data[1]\">$data[0]</a>";
echo "<br>$data[2]";
echo "</td><td valign=top>$data[3]</td></tr>";
}
?>
</center>
</div>
</table>
</center>
</body>
</html>
Avatar billede ib_14 Nybegynder
24. januar 2003 - 10:50 #6
ok så har jeg måske en løsning jeg kan bytte rundt på email og dato så for jeg dato istedet for email og det syntes jeg er ok men er det koden der gør noget galt eller er koden sådanne at den ikke skulle skrive email adressen jeg tro at linje echo "fra: <a herf=\"mailto:$data[1]\">tog email adressen og satte ind men du for poing aligevel for det kører som jeg godt vil have og det array kigger jeg på for det kan jeg godt se noget smart i