Avatar billede styled.dk Nybegynder
24. januar 2003 - 20:25 Der er 12 kommentarer

Hjemme netværk !

Hej Eksperter!

Jeg skal have et lan op at køre mellem 1 win xp maskine og 2 win 98 maskiner. Jeg har koblet det hele sammen med en switch, så nu er alle maskinerne på internettet.

Derefter har jeg kørt win xp netværks guiden via. win xp cd´en på alle maskinerne.

Status er nu:

På win xp maskinen kan jeg nu "se" de 2 win 98 maskiner via "vis arbejdsgruppecomputere", men hvis jeg dobbeltklikker på en af dem for jeg fejlen "netværksstien blev ikke fundet", på de 2 win 98 maskiner kan jeg ikke se nogen af maskinerne overhovedet.'

Kan i hjælpe mig videre ?

Mhv Jonas

ps. forklar venligst meget pædagoisk, er første gang jeg roder med netværk.
Avatar billede layer Nybegynder
24. januar 2003 - 20:29 #1
Lav d hele manuelt
Avatar billede styled.dk Nybegynder
24. januar 2003 - 20:35 #2
Somsagt har jeg INGEN ide om hvordan det fungerer, men hvis du kan forklare mig det hele så er du da mere end velkommen :D
Avatar billede layer Nybegynder
24. januar 2003 - 20:36 #3
På din xp er der ikke noget secifikt TCP/IP til netkortet - men hedder i stedet for opkaldskort. Klik egenskaber, for netværket (vi er på XP) og klik egenskaber på TCP/IP opkaldskort. Lav selv en ipadresse med nummer 192.168.000.001 og tryk OK (kræver netkortet virker.

På dine 98 maskiner skal du højreklikke på andre computere og vælge egenskaber, Hvis der ikke er en netværksprotecol med navn TCP/IP Dit Netkort - skal du tilføje en!  Vølg så egenskaber for TCP/IP Netkortet og lav en ipadresse 192.168.000.002 og på den sidste maskine skla det være 192.168.000.003

Du skal så trykke på knappen (ude i genskaberne igen efter at have defineret en ip) Fil og udskriftdeling og marker begge ting, ( deling af Printer og filer) tryk ok og computeren gestarter automatisk...

Nu skal du gå ind i denne computer og trykke egenskaber for hardisken - her vælger du deling og siger at hardisken skal shares/deles... Nu skulle det virke!
Avatar billede layer Nybegynder
24. januar 2003 - 20:38 #4
Sørg for at alle diske som skal deles ER delt.. hvis du ikek deler noget på computeren - kan den heller ikke ses over netværk -

Er der foresten lys i alle netkort omme bagved og på swichen?
Avatar billede layer Nybegynder
24. januar 2003 - 20:39 #5
UBS, undermaken på alle skal være 255.255.255.000

De må ikke have samme brugernavn

OG

de skal være i samme arbejdsgruppe!
Avatar billede styled.dk Nybegynder
24. januar 2003 - 20:46 #6
MANGE TAK :D

Jeg går igang nu, det kommer til at tage lidt tid, de står rundt omkring i et kæmpe hus. Skriver herinde når jeg er færdig :)

Mhv Jonas
Avatar billede layer Nybegynder
24. januar 2003 - 20:51 #7
ok
Avatar billede styled.dk Nybegynder
24. januar 2003 - 21:13 #8
Når jeg gør det på win xp maskinen virker nettet ikke ?

Jeg har gjort det på de 2 win 98 maskiner men kan stadig ikke connecte til dem fra win xp maskinen?

Ellers skulle alt ovenstående være iorden.
Avatar billede layer Nybegynder
24. januar 2003 - 21:19 #9
hmm, hvad internet kører du med?
Avatar billede styled.dk Nybegynder
24. januar 2003 - 22:06 #10
World online 256/256 !
Avatar billede styled.dk Nybegynder
24. januar 2003 - 22:07 #11
Tiscali 256/256 hedder det vel :)
Avatar billede layer Nybegynder
24. januar 2003 - 23:08 #12
Og internetstikket fra dit adsl sidder vel i swichen... du har selvfølgelig kun opkaldskortet at rode med og da det også kører oaver internettet bliver det et problem. Prøv lige at oprætte et spørgsmål tl 5 point som lyder

" Hvordan får jeg TCP/IP Netværksprotecol i XP?"  - der er kun et opkaldskort at leje med og opkaldkortet bruges jo til internettet, derfor hvis jeg sætter netwærk op via den, fungerer netværket korekt men så kan jeg ikke gå på nettet. Kan man evt ik tilføje en ektra protecol?
svar modtages ikek fra 98 brugere da 98 har en skid at gøre med XP!