Avatar billede danielks Nybegynder
06. februar 2003 - 13:20 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Copyright på musik !!!

Hej experter

Må man gerne tage uddrag fra musikstykker og bruge i flash ? f.eks 30 sekunder....

Jeg vil gerne have dokumentation på jeres svar...
Avatar billede mc_goblen Praktikant
06. februar 2003 - 13:22 #1
Nej...

Kan ikke lige finde noget, men tjek

www.apg.dk
Avatar billede mc_goblen Praktikant
06. februar 2003 - 13:22 #2
Avatar billede ffn Nybegynder
06. februar 2003 - 13:23 #3
du kan måske få lidt info her http://www.eksperten.dk/spm/154009

eller på  http://www.ophavsret.dk/
Avatar billede ffn Nybegynder
06. februar 2003 - 13:24 #4
svar!
Avatar billede askeb Nybegynder
06. februar 2003 - 13:24 #5
Det må man godt, men så skal du betale penge til KODA. Se http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/index > priser > internet
Avatar billede askeb Nybegynder
06. februar 2003 - 13:26 #7
og så skal du ha tilladelse fra komponisten...
Avatar billede decaf Nybegynder
06. februar 2003 - 13:32 #8
Chancen for at der er nogen der reagerer er meget lille, og med mindre du lancerer til et stort publikum, er det gennerelt ikke noget problem. Koda eller lign. kan kontakte dig og bede dig om at fjerne musikken, men en bøde får du ikke.
Avatar billede askeb Nybegynder
06. februar 2003 - 13:34 #9
altså...du må bruge numre fra KODAs repetoire som baggrundsmusik for en pris på 100 kr. pr. måned for op til 10 minutter. Hvis det ikke er i KODAs repetoire skal du have en aftale med komponisten/forfatteren...
Avatar billede danielks Nybegynder
06. februar 2003 - 13:35 #10
Aftalen dækker kun streaming, idet eventuelle lydprøver af op til 45 sekunders varighed, som er omfattet af aftalen, dog gerne må kunne downloades

Må jeg så ikke gerne have et 30 sekundersklip liggende uden at give noget til nogen ???

http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/index
Avatar billede askeb Nybegynder
06. februar 2003 - 13:35 #11
...han kan godt få en bøde hvis komponisten vælger at melde ham til politiet...
Avatar billede decaf Nybegynder
06. februar 2003 - 13:37 #12
nej
Avatar billede askeb Nybegynder
06. februar 2003 - 13:38 #13
danielks>>> det koster også 100 kr. for op til 10 minutters lydprøver...se http://www.koda.dk/usr/koda/onlineaf.nsf/aftaler/lydprove ...allernederst...
Avatar billede decaf Nybegynder
06. februar 2003 - 13:38 #14
hvem ville med en IQ over 30, sagsøge en hjemmeside hvor man er gået glip af 100 kr i streaming gebyr??? ingen! derfor....just do it...og slet hvis du får kommentarer....been there...done it
Avatar billede danielks Nybegynder
06. februar 2003 - 13:40 #15
Musikstykket jeg vil bruge er "Prodigy Firestarter" 00.20 - 00.50
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
06. februar 2003 - 13:41 #16
Jeg er ret sikker på, at der findes en speciel regel for små lydklip på op til 24 (eller 25) sekunder... Det er blandt andet vha. denne regel lokalradioer mv. slipper for at betale koda afgifter på lydklip benyttet i jingler mv.

Jeg kan dog ikke finde noget på skrift. Prøv evt. at skriv en mail til Koda (jeg har et par gange tidligere været i kontakt med den via mail, og de plejer at være ganske hurtige til at svare.) :)
Avatar billede askeb Nybegynder
06. februar 2003 - 13:46 #17
decaf>> om måneden jeg ville da blive gal hvis det havde ligget der i 2 år og  jeg var gået glip af 2400 kr...
Avatar billede danielks Nybegynder
06. februar 2003 - 13:54 #18
Kan i ikke se om i kan få iknow.dk's teori underbygget.... Jeg kn godt nøjes med 20 sekunder hvis det er .....
Avatar billede askeb Nybegynder
06. februar 2003 - 14:30 #19
kan du ikke bare maile til KODA? så ved du det da 100%...
Avatar billede cdc Novice
06. februar 2003 - 14:35 #20
fra kode:

Spørgsmål: Skal man også have en tilladelse, hvis man kun udbyder lydprøver?

Svar: Kravet om en tilladelse gælder, uanset om der er tale om udbud af musikværker i fuld længde, eller der udbydes kortere lydprøver af musikværkerne. Hjemmesider med lydprøver antager desuden ofte et ganske omfattende omfang, og kravet om tilladelse fastholdes således under alle omstændigheder. Lydprøver kan heller ikke udbydes uden tilladelse under henvisning til ophavsretslovens citatregel, idet der ikke vil være tale om et lovligt citat i lovens forstand.
Avatar billede iceb1977 Nybegynder
03. april 2003 - 10:36 #21
mc> siden kan ikke vises