Avatar billede hojben Novice
18. februar 2003 - 04:39 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

fjerne statisk elektricitet??

Er der nogen der kender til et "dims" som kan fjerne statisk elektricitet??

Hele firmaet er plaget af det men jeg aner ik hvor fan vi kan købe en løsning..

Vi er ca. 160 ansatte og næsten alle er plaget af dette.

IP telefoner og mobiler blir reset
"goddag" blir til folkedans..

Please hilfe... er ved at få spat af det..
Avatar billede varmeskud Praktikant
18. februar 2003 - 04:52 #1
undskyld hvis jeg spørger dumt.
men er det til hvordan i fjerner det statiske elektricitet fra jer selv eller?
Avatar billede hojben Novice
18. februar 2003 - 05:04 #2
:) sorry.. måske ikke helt korrekt formuleret.

Ja det er fra os selv. En ansat havde hørt om en "dims" som kunne aflade personen. Det er så denne dime vi er på jagt efter eller noget helt 3. som kan fjerne det.

Korrekt: Aflade en person for statisk elektricitet.. (sådan så skulle den vist være der ;))
Avatar billede varmeskud Praktikant
18. februar 2003 - 05:09 #3
okay... der er et par måder...

der er den måde som privat inden man åbner sin computer (altså tager siden af for at komme ind i den) skal gøre for at undgå at der sker noget, og det er at røre en radiator. når man røre en radiator så bliver man afladet.

der er også en anden måde som jeg kendre en eletronik mekanikker bruger. det er et armbånd som man tager om håndledet, som der så aflader en af sig selv som man gør rundt med.

med venlig hilsen kim
Avatar billede varmeskud Praktikant
18. februar 2003 - 05:12 #4
undskyld... den sidste måde som jeg har skrevet er ikke korekt. man har en skrive som man ligger på håndledet hvor man så sætter et velkobånd om håndledet som man så forbinder sig selv via en ledning til f.eks en harddisk inden man roder i sådan en.
Avatar billede hojben Novice
18. februar 2003 - 05:30 #5
Nope holder ikke... ;)

Vi kan jo ikke fx sige til en kunde:

"Lige et sekund, du skal lige aflades"... og så ned og rode ved computeren *G*

Det skal være sådan at man konstant bliver afladet, om man sidder ned eller går rundt.. Det er fx slemt når der bliver rørt på metalhåndtaget på døren.

Din ide:

der er også en anden måde som jeg kendre en eletronik mekanikker bruger. det er et armbånd som man tager om håndledet, som der så aflader en af sig selv som man gør rundt med.

Er nok den mest ultimative løsning.. det er præcist sådan noget vi er ude efter.
Avatar billede varmeskud Praktikant
18. februar 2003 - 05:50 #6
nu kendre jeg jo ikke lige til jeres arbejdsplads. men jeg ville da godt lige ringe rundt til nogen af dem jeg kendre som der har ting til at aflade dem og spørge ang dette. men det kan jeg først om et par timer... :-]
Avatar billede varmeskud Praktikant
18. februar 2003 - 05:51 #7
går i på gulvtæpper??? hvis man er i kontakt med gulvtæpper bliver man især opladet
Avatar billede hojben Novice
18. februar 2003 - 05:53 #8
Der er gulvtæpper over alt i bygningen.

Hvis du gider det ville det dælme være bare total!
Avatar billede varmeskud Praktikant
18. februar 2003 - 05:59 #9
nu har jeg selv arbejdet med at ligge gulv tæpper på engang. det er sådan set meget man bliver ladet op ved at gå på gulvtæpper. men i dette tilfælde går i vel med sko på. så det har jo ikke så meget med gulvtæpperne at gøre.

men jeg ville da godt ringe til dem. men det bliver nok først lidt efter middag eller der omkring jeg kan komme i kontakt med dem. men jeg høre lige hos de andre :-)
Avatar billede hojben Novice
18. februar 2003 - 06:23 #10
det er helt finno :) tak på forhånd
Avatar billede scb Praktikant
18. februar 2003 - 07:57 #11
Der er 2 løsninger der dur:
1 Behandle alle gulvtæpper med et antistatisk middel, (er meget brugt)
2 Forøge luftfugtigheden, der fåes apparater til dette (Giver også et bedre indeklima)
Og endlig hvis i venter til det ikke er vinter forsvinder problemet sansynligvis af sig selv.
(Kold luft bliver tør, da det ikke kan rumme så meget vanddamp, og jo tører luften er jo større er sansynligheden for statiskelektricitet)
-SCB
Avatar billede hojben Novice
18. februar 2003 - 07:59 #12
SCB > Den lader jeg lige sive til administrationen :)

Vender tilbage senere i aften..
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2003 - 13:38 #13
I kunne jo røre ved nogle radiatorere... det hjælper.
Avatar billede varmeskud Praktikant
18. februar 2003 - 13:45 #14
hej igen...

jeg har nu snakket med en elektronik mekanikker.
han siger at det er et armbånd som man tager om håndledet og så forbinder sig selv til f.eks hraddisken for at man har den sammen lektricitet, og for at man ikke for stød.
dette armbånd koster 69kr pr. stk.

det med gulvtæpper. det er sådan set kun når man går med strømpefødder på gulvet. vær gan man tager et skit eller slæber foden over gulvet så bliver man lidt opladet :-/

det kunne jo se kønt ud af ca. 160 ansatte alle hvor forbindet med en ledning til noget jern/metal/eller anden ting *lol*
Avatar billede varmeskud Praktikant
18. februar 2003 - 13:47 #15
den nemmeste måde er jo nok lige inden i skulle røre ved de ting der giver stød lige røre en radiator og på den måde af aflade sig. det tager under 1 sek at bleve afladet ved lige at røre en radiator...

med venlig hilsen kim
Avatar billede scb Praktikant
18. februar 2003 - 13:56 #16
hot.shot>> det med gulvtæpper... Det er ikke kun ved strømpefødder, meget fodtøj indeholder syntetiske materialer og det gør det bestemt ikke bedre.
Jeg har et job hvor jeg bl.a af og til er ude at skifte tastatur buffere på nogle overvågningssystemer, navnlig om vinteren, her hjælper det gevaldigt med enten antistatisk behandling af gulvtæppet, eller højere luftfugtighed.
-SCB
Avatar billede varmeskud Praktikant
18. februar 2003 - 14:11 #17
scb - okay, ja nu når du siger det med syntetiske materialer er der noget om snakken. ville give dig 100% ret i at det er især værst om vinteren.
Avatar billede hojben Novice
18. februar 2003 - 15:24 #18
Okay
Behandling af gulvtæpperne kan accepteres. (vil dog sige at problemer startede da det begyndte at blive koldt sidste år.)

Luftfugtigheden nærmer sig en rigtig vinder da vi har problemer med airconditionen og har haft det længe. Dette er dog ved at blive rettet.

Spørgsmålet gik dog midlertidigt på at vi søgte en "dims" som de ansatte kunne have på sig som så afladede dem.

Håndleds-antien er et no-go.. Da det ikke kun er ved computeren at ansatte afgiver stød. Rejser jeg mig fx fra min àrbejdsplads for at gå på toilettet skal jeg først røre ved døren for at blive afladet og dernæst kan jeg røre jernhåndtaget.
Avatar billede scb Praktikant
18. februar 2003 - 15:28 #19
Du kan ikke have en dims på dig, som kan aflade statisk elektricitet uden at det skal ledes et sted hen (Jord) det er simpelthen en umulighed.
Det du så kan er at undgå at folk bliver statisk elektriske, vha. luftfugtighed og behandling af gulvtæpper.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
18. februar 2003 - 15:29 #20
I øvrigt kan man få antistatiske køreunderlag og hjul til kontorstolen, det kunne også hjælpe.
-SCB
Avatar billede hojben Novice
19. februar 2003 - 02:07 #21
Lader til at det blev behandlingen af gulvtæpperne i første omgang der vandt :)

Takker mange gange
Avatar billede varmeskud Praktikant
19. februar 2003 - 03:01 #22
takker for pointene :-)
Avatar billede uffe29 Nybegynder
22. marts 2003 - 17:57 #23
Hej hojben
Jeh her samme problem http://www.eksperten.dk/spm/332077 og er lidt interesseret i at høre hvordan det er gået
Avatar billede hojben Novice
24. marts 2003 - 15:25 #24
Vi fik behandlet gulvtæpperne med et antistatisk middel som har hjulpet 100% ;)
Avatar billede uffe29 Nybegynder
01. april 2003 - 00:35 #25
ok...tak for svaret :-)
Avatar billede bst-vejle Nybegynder
01. maj 2003 - 16:02 #26
Vær varsom med at behandle dine gulvtæpper med antistatiske midler, da den kemiske sammensætning gør, at du tilføre indeklimaet mange uønskede stoffer. Desuden forsvinder den antistatiske effekt ret hurtigt.

De fleste nye kvalitetsgulvtæpper har indsyet kulfibre der gør dem antistatiske og det holder i mange år.

En løsning vores kunder søger til efter samråd med os (og efter at have prøvet alle andre mirakelkure) er etablering af en ny ledende gulvbelægning og det virker hver gang.

En anden faktor er medarbejdernes beklædning og fodtøj. Det er bare svært at gøre noget ved. Men man kan anbefale sine medarbejdere at bruge skyllemiddel, hvis de vælger udelukkende at gå i meget syntetisk tøj.

Men der findes mange gode og velmenende råd (inkl. mit eget) - det bedste råd du kan få er dog hos en uvildig rådgiver indenfor arbejdsmiljø. Der er nemlig så mange faktorer der spiller ind og to sager er aldrig ens.

Det er en uheldig løsning af befugte i kontormiljøer og det er efterhånden alment kendt både af energiøkonomiske og mikrobiologiske hensyn.
Avatar billede daphne Novice
11. april 2015 - 10:27 #27
Jeg har altid opsuget statisk elektricitet som en 'svamp', det er pænt irriterende, at være nødt til at 'klaske' f.eks. bilen. Er også tilbageholdende med at sige goddag, da jeg er nervøs for, at give andre stød.

Det tøj, man har på kan også have meget at sige, f.eks. bliver jeg totalt elektrisk, når jeg har tøj på der IKKE er i ren bomuld (eller næsten ren bomuld), tøj af kunststof bevirker at jeg knitrer, er vildt ubehageligt, så det er jeg gået helt væk fra, og det har hjulpet lidt, men dog ikke helt.

Gulvtæpper er et 'bandeord', da det at gå henover tæpper gør, at man bliver opladet. Flere af de steder, hvor jeg har arbejdet har de haft tæpper i kunststof, og det har været meget generende, for jeg har stort set fået stød på ALT.

Så ud med gulvtæpperne, de er den største synder på arbejdspladsen, specielt fordi man på sit arbejde går lidt mere frem og tilbage, og derved oplades man meget kraftigt.

Bare en lille sidebemærkning :-)

Med venlige hilsner
Gitte Daphne
Avatar billede mr-lundgaard Praktikant
18. februar 2016 - 13:39 #28
Hej folkens

Jeg er i dette øjeblik er igang med en undersøgelse, omkring behovet for et nyt produkt på det danske marked.

Meningen med dette protukt er at neutraliserer statisk elektricitet i din hverdag.

Derfor vil jeg blive meget taknemlig, hvis du du vil bruge 2 min. af din tid på at besvare mit spørgeskema. https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=QKSTCCQL353J

flere svar jo bedre, og desto hurtigere kommer dette produkt på markedet :)

På forhånd tak!

Med Venlig hilsen
Mark
Avatar billede mr-lundgaard Praktikant
18. februar 2016 - 13:40 #29
Hej Gitte

Jeg er i dette øjeblik er igang med en undersøgelse, omkring behovet for et nyt produkt på det danske marked.

Meningen med dette protukt er at neutraliserer statisk elektricitet i din hverdag.

Derfor vil jeg blive meget taknemlig, hvis du du vil bruge 2 min. af din tid på at besvare mit spørgeskema. https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=QKSTCCQL353J

flere svar jo bedre, og desto hurtigere kommer dette produkt på markedet :)

På forhånd tak!

Med Venlig hilsen
Mark