Avatar billede shylle Nybegynder
04. marts 2003 - 11:25 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Dele stofanet med DLink DI-614+

Jeg har anskaffet mig en wireless router (DLink DI-614+) med hvilken jeg troede det ville være nemt at dele min stofanet-opkobling, men det har det vist sig ikke at være.

Der var ingen problemer med at få sat netværket op og få de 2 pc'er og den bærbare til at se hinanden, men jeg kan ikke komme online.

Jeg satte det således op:
Fra StofaModem (SB3100) går der en ledning over i routeren. I routeren er IP-adresserne for stofa-abonnementet sat op, altså IP-address, Subnet, default gatewway osv.

Alle PC'er i netværket bruger DHCP til at få tildelt deres IP-adresser.

Jeg gætter på mit problem er at Stofanet jo ikke er en åben linie ligesom f.eks. ADSL. Ved Stofanet skal man logge af og på, og er det i mit tilfælde ikke routeren, der så skal kunne gøre det? Men hvordan fortæller man routeren, hvem man er (Stofanet UserID / Password)?

Jeg kan se, at der er noget, der hedder PPP (Point to Point Protocol), hvor man kan indsætte login og password, men det er heller ikke lykkedes mig at komme online ved at bruge dette.

Vil man ikke også skulle bruge Stofa's login adresse (192.168.30.2) et sted?

Som I nok kan læse er dette en rimelig ny verden for mig, så jeg håber, at nogle kan hjælpe mig...

PS. Jeg VED godt, at Stofa siger man kun må koble én PC på, men jeg er træt af Stofa. De har taget mit Zulu, så nu buttfucker jeg dem :-)
Avatar billede becko Nybegynder
04. marts 2003 - 11:39 #1
Hej shylle > der må ikke videregives, ulovlig information på eksperten.
Har du prøvet at søge på eksperten efter svar. 8)
Avatar billede shylle Nybegynder
04. marts 2003 - 11:45 #2
Hej Becko
Ulovlig information??
Og ja, jeg har kigget efter et svar på mit spørgsmål, men jeg synes ikke jeg har fundet noget, der passede specifikt på mit problem - sikkert fordi jeg ikke har haft tid til at kigge længe nok efter et.
Links til andre spørgsmål med svar, der kan afhjælpe mit problem, ville også være fint nok som svar...
Avatar billede becko Nybegynder
04. marts 2003 - 11:56 #3
http://www.eksperten.dk/spm/306035
næstsidste indlæg, fra spørgeren selv.
ellers smid en mail addresse.
Avatar billede onkel-l Nybegynder
04. marts 2003 - 19:15 #4
for det første : er det strafbar at koble flere pcér på den stofanetopkobling hvis man ikke har en Familie-opkobling.

for det andet : så er du selv skyld i at du ikke kan se Zulu.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2003 - 19:19 #5
"så er du selv skyld i at du ikke kan se Zulu."

Øh...nej, det var TV2 der ville privatisere Zulu. Ikke mig. Iøvrigt har jeg opsagt min licens, da det ikke er andet end skrammel der sendes :)
Avatar billede shylle Nybegynder
04. marts 2003 - 19:27 #6
Det var præcis det, jeg ikke gad at spilde min tid med at svare på...
Avatar billede hsloth Novice
04. marts 2003 - 23:09 #7
onkel-I>
Strafbart er det vel næppe - der kan i værste tilfælde blive tale om at Telia/Stofa kan hæve kontrakten og selvfølgeligt lukke for forbindelsen.

For at noget skal være strafbart skal det vel falde ind under straffeloven - det her hører vist bare under aftalelovens område
Avatar billede zeion Nybegynder
05. marts 2003 - 12:15 #8
punkt 1.
Tv2zulu har på stofa skiftet frekvenz.. :D hvis du kan se Tv3 kan du også se Tv2zulu..

punkt 2
Hvilken port i routeren har du sat det stofamodem i ? der skal værer en der hedder Ethernet 0 eller uplink... noget i den stil.. hvis du har sat den i de samme porte som de clienterne kører på så er det der problmet ligger. :D
Avatar billede soenderm Nybegynder
05. marts 2003 - 12:16 #9
Her er hvad jeg har gjort (det kan garanteret gøre anderledes)

Sæt din router til direkte-forbindelse.
Brug DHCP på routeren, angiv DNS.

Jeg har sat mine computere op med egne IPér.
Hvis du gør det skal du huske at angive din router´s IP som gateway. og skrive DNSérne ind.
Avatar billede hsloth Novice
05. marts 2003 - 14:23 #10
og så skal du bruge PPPoE på routeren og angive dit username/password
Avatar billede soenderm Nybegynder
05. marts 2003 - 15:53 #11
Jeg har bare slået idel-tiden fra ind ved stofa.
Avatar billede shylle Nybegynder
05. marts 2003 - 19:59 #12
NU beamer det sgu!!

Omend jeg var lidt skeptisk brugte prøvede jeg samme fremgangsmåde som jones_net i spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/306035.

Dvs. jeg benytter følgende opsætning:

Min PC:
IP: 192.168.0.110
Subnet: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.0.119
DNS'er: 212.10.10.4 og 212.10.10.5

Min Router:
For WAN-delen:
-Statisk IP (ikke PPPoE!!)
IP: IP-adresse fra Stofakontrakten
Subnet: 255.255.255.0
Default gateway: IP-adresse fra Stofakontrakten
DNS'er: 212.10.10.4 og 212.10.10.5

For LAN-delen:
IP: 192.168.0.119
Subnet: 255.255.255.0

De andre PC'er i netværket kører med DHCP.

Mit Stofamodem (SB3100) stod uden ledninger fra i går aftes kl. 22.30 til nu her kl. 19.00, og det var åbenbart det, dr skulle til.

Becko >> Hvis du vil have nogle points, skal du lige lave et svar!!
Avatar billede shylle Nybegynder
05. marts 2003 - 22:26 #13
Det holdte lige op med at virke et kort øjeblik efter jeg havde rebootet, men så prøve at jeg at sætte min PC til at køre med DHCP, og så virkede det igen.
Avatar billede soenderm Nybegynder
06. marts 2003 - 00:11 #14
Ang. DNS. Ifølge stofas vejledning skal du bruge 212.10.30.252 som primær DNS og så de andre to derefter. (før var der forskellige primær-DNSér alt efter hvor i landet man er koblet til, men det kan jeg ikke finde noget om nu)
Avatar billede becko Nybegynder
06. marts 2003 - 03:34 #15
Ja, man har vel svaret på spørgsmålet, dengang det var lovligt.
8)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
06. marts 2003 - 04:39 #16
Stofa ved godt hvad der skal til for at klare sig på markedet. Jeg ringede til Stofa og forhørte mig her ofr nogle uger siden, og deres supporter sagde at jeg sagtens kunne gøre det med router, men at de ikke ydede support på det. De kan jo ikke klare sig hvis de holder strengt på kontraktteksten. Jeg mener ikke det er ulovligt når Stofas egen support siger "du må gerne hvis du ikke siger det til os".
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2003 - 07:56 #17
mrmox2> Det svar har jeg og flere andre også fået, "vi er ligeglade, men du må selv rode med det" :)