Avatar billede tm1 Nybegynder
17. marts 2003 - 01:41 Der er 38 kommentarer og
2 løsninger

Deling af internet + netværk

Jeg har 2 computere og vil gerne have en netværk mellem dem, samt delt internet forbindelsen, sådan at computer 2 går på internettet gennem computer 1.

Jeg har en fast IP adresse.
Jeg har ingen router eller switch.
Min ISP er netexpress fra TDC.
Jeg bruger XP pro som styresystem.

På computer #1 har jeg to netværkskort i og i netværksforbindelser 3 ikoner:

Et under kategorien bredbånd:
Bredbåndsforbindelse med PPPOE

To under kategorien LAN- eller forbindelse til internet:
Det ene er til internet
Det andet til netværk

På computer #2 har jeg et netværkskort og et ikon til netværk under netværksforbindelser.

Hvordan konfigurerer jeg de forskellige kort til at have netværk samt internet forbindelse?
Avatar billede jesperp Nybegynder
17. marts 2003 - 01:49 #1
Hej Tm1

Kan godt se at det vil være let at udnytte de shared internet igennem den ene pc nu når du har ekstra netkort i, men personligt syntes jeg ikke det er en god idé. Du vil også få det problem at når du slukker den pc med shared internet så vil den anden ikke kunne komme på! En fornuftig router idag koster omkring 500 +moms hvilket vil give dig mulighed for at få begge pc'er på nettet og spare dig for en masse bøvl *S*...

Ellers skal du lede under egenskaber på dit netkort sidste faneblad er der noget som hedder shared internet / del internet...

God fornøjelse ;)
Avatar billede lahnkiller Nybegynder
17. marts 2003 - 02:01 #2
det er simpelt at sætte op, jeg bruger det selv...

Netkort som skal være til netværk på computer #1 -->

Ip =    192.168.0.1
subnet =255.255.255.0

netkort som skal være til internet på computer #1 -->

Ip = hent automatisk
men under fanebladet "avanceret" skal du sætte flueben i feltet "tillad deling af denne forbindelse" og derefter afkrydse alle de efterfølgende felter

computer #2

ip    = 192.168.0.x hvor x er mellem 2 og 254
subnet = 255.255.255.0
gateway= 192.168.0.1

primær DNS server = primær dns ip på computer #1
sekundær DNS ...  = sekundær dns ip på computer #1

håber det var nogenlunde sårn, men nu glemte jeg at spørge, om du kørte Win 2000/xp! - ellers er det på en helt anden måde
Avatar billede tm1 Nybegynder
17. marts 2003 - 02:02 #3
Jeg ved godt en router ville være nemmere, men jeg har ikke lige 500kr til en...
Fattig studerende, du ved ;-)

Jeg har prøvet det der med delt internet fanebladet, men jeg er i tvivl om den skal markeres på selve netværkskortet til internettet eller netværket, eller om det skal markeres på bredbåndsforbindelsen med PPPOE.
Avatar billede lahnkiller Nybegynder
17. marts 2003 - 02:03 #4
det skal være netkortet til internettet til skal dele
Avatar billede rbnh Nybegynder
17. marts 2003 - 02:09 #5
Hej Tm1

Jeg har Windows XP Home og har deling af Internet til anden PC med XP samt en 3.de med Windows 98 - og det kører bare.

Prøv at gå ind i netværksforbindelser og se om der ikke er en guide til oprettelse af kontor / hjemmenetværk og start denne. Der er der i Windows XP Home ; men jeg ved ikke om den er der i Windows XP Pro.

Kør guiden på den PC hvor du har har Internetforbindelsen og følg anvisningerne, der dannes en diskette som du derefter bare skal indlæse / køre på de PC'ere som du ønsker tilsluttet.

Hvis man ikke har behov for at have begge PC tændt uafhængigt af hinanden og være på Internettet uafhængigt af andre PC'ere ja så er denne måde udmærket, nem og billig.

God fornøjelse ;)
Avatar billede tm1 Nybegynder
17. marts 2003 - 02:09 #6
hvad skal min dns hedde på computer #1?
og på hvilket af kortene skal det sættes op?
Avatar billede tm1 Nybegynder
17. marts 2003 - 02:11 #7
rbnh -> jeg har prøvet guiden, det virkede ikke.

lahnkiller -> jeg har xp pro på begge computere
Avatar billede lahnkiller Nybegynder
17. marts 2003 - 02:14 #8
dns på computer #1 skal du ikke pilde ved !
hverken ip eller dns eller noget som helst skal du ændre for dit netkort til internetforbindelsen, da den skal tildeles automatisk!

det er på din klient at du skal sætte dns op, på computer #1 er det netkortet til netværket du skal ændre adresser hos, og der skal ikke være nogen gateway eller dns på dit netværksnetkort
Avatar billede rbnh Nybegynder
17. marts 2003 - 02:17 #9
Hmm underligt !!!

Har du også prøvet at køre guiden med kun en PC tændt?

Når guiden er kørt og disketten er lavet så start den anden PC og kør / indlæs disketten.

Du har vel også husket at bruge et krydset kabel til forbindelse mellem de 2 PC'ere ikke eller hvis du har en switch skal man bruge lige over.
Avatar billede tm1 Nybegynder
17. marts 2003 - 02:18 #10
lahnkiller -> du skrev:

computer #2

primær DNS server = primær dns ip på computer #1
sekundær DNS ...  = sekundær dns ip på computer #1

hvad skal jeg så skrive som primær og sekundær dns på com #2?
Avatar billede lahnkiller Nybegynder
17. marts 2003 - 02:20 #11
de værdier du får tildelt automatisk på #1'eren

de aflæses nemmest på følgende måde:
start -> kør -> cmd -> ipconfig /all
Avatar billede tm1 Nybegynder
17. marts 2003 - 02:20 #12
rbnh -> Jeg bruger et krydset kabel men har kun prøvet med begge tændt.
Prøver lige med en tændt hvis lahnkillers ikke virker.
Avatar billede lahnkiller Nybegynder
17. marts 2003 - 02:21 #13
du kan eventuelt prøve at sætte klientens dns addresser op til automatisk om muligt, men det virker ikke altid
Avatar billede rbnh Nybegynder
17. marts 2003 - 02:32 #14
OK - du vender bare selv tilbage!

Du har også husket at begge PC'ere skal have samme arbejdsgruppe - ikke?

Og indtil du har hul igennem så frakobl evt. firewallsprogrammer også Windows XP egen.
Avatar billede lahnkiller Nybegynder
17. marts 2003 - 02:39 #15
rbnh --> Hvordan kommer arbejdgruppen ind i billedet? den har da ingen betydning for om delingen kan foretages eller ej.

Ja, husk endelig at deaktivere firewalls, ellers vil det ikke virke lige meget hvad du gør! (har selv brugt mange timer og så finde ud af, at det kunne løses på 2 sek ved 2 klik!)
Avatar billede tm1 Nybegynder
17. marts 2003 - 02:39 #16
Lahnkiller-> det virker endnu ikke så du får lige min ipconfig /all:

Internet:

Dhcp aktiveret..................................:Ja
Automatisk konfiguration aktiveret..............:Ja
IP-adresse for automatisk konfiguration.........:xxx.xxx.xxx.xx
Undernetmaske...................................:255.255.0.0
Standardgateway.................................:

Netværk:
Dhcp aktiveret..................................:Nej
IP-adresse......................................:192.168.0.1
Undernetmaske...................................:255.255.255.0
Standardgateway.................................:

PPP-netværkskort Bredbåndsforbindelse:
Dhcp aktiveret..................................:Nej
IP-adresse......................................:xx.xxx.x.xxx
Undernetmaske...................................:255.255.255.255
Standardgateway.................................:xx.xxx.x.xxx
DNS-servere.....................................:xxx.xxx.xxx.xxx
                                                xxx.xxx.xxx.xxx
NetBIOS via TCP/IP..............................:Deaktiveret
Avatar billede rbnh Nybegynder
17. marts 2003 - 02:44 #17
lahnkiller -->  hvad med eks,v, deling af filer med stifinder bl.a. derfor og jeg har altid givet arbejdsgruppe samme navn - måske ikke nødvendigt hvis kun deling af Internet!

Og desuden kan man eks.v. få kontakt via stifinder - ja så kan deling af Internet også ske!
Avatar billede lahnkiller Nybegynder
17. marts 2003 - 02:47 #18
hmm, det ser umiddelbart fornuftigt ud... prøv lige at sætte din klientcomputer til automatisk ip, for at se om det virker, hvis den får tildelt en ipaddresse, så er det noget andet der er galt, men først må problemet lige lokaliseres. Jeg ved ikke lige hvad det kunne være, men jeg kan heller ikke danne mig det rette overblik uden at se det selv, for der er sikkert bare en lille detalje i vejen :-/
Avatar billede lahnkiller Nybegynder
17. marts 2003 - 02:51 #19
rbnh -> nej, arbejdgruppe har heller ikke nogen direkte indflydelse på deling af filer over netværket. Men alligevel lidt, for hvis man har samme arbejdsgruppe kan man se hinanden under "lokale brugere", men ved blot at udvide entire netvork, kan du alligevel se folk via explorer, selvom du ikke er i samme arbejdsgruppe.
Avatar billede rbnh Nybegynder
17. marts 2003 - 02:57 #20
lahnkiller -> ja og derfor sætter jeg altid PC'erne til at have samme arbejdsgruppe - det har flere gange hjulpet mig - når eks.v. en mine bekendte / døtre  lige er kommet forbi med deres transportable og vi ikke kunne få forbindelse - og jeg kan ikke altid se de øvrige PC'ere hvis det ikke er det samme navn.
Avatar billede lahnkiller Nybegynder
17. marts 2003 - 03:00 #21
så er der også noget andet galt, for det SKAL virke, selvom man ikke har samme arbejdgruppe, men hvis du siger det hjælper, kan tm1 jo lige så godt fixe det også, så det i hvert fald ikke er problemet :)
Avatar billede rbnh Nybegynder
17. marts 2003 - 03:02 #22
tm1 -->  Kan du pinge fra dos promt?

Eks.v. fra dos promt "ping 192.168.0.1" skal kunne foretages fra begge PC'ere.
Avatar billede tm1 Nybegynder
17. marts 2003 - 03:04 #23
Jeg kan ikke umiddelbart få det til at virke, men jeg roder lige lidt mere med nogle af forslagene imorgen, nu vil jeg smutte i seng.

Tak for hjælpen indtil videre, jeg vender tilbage imorgen...
Håber i er her hvis det stadig ikke virker :-)
Avatar billede rbnh Nybegynder
17. marts 2003 - 03:05 #24
OK - sov godt!
Avatar billede tm1 Nybegynder
17. marts 2003 - 03:05 #25
jeg har sat det op til samme arbejdsgruppe.
og jeg kan godt pinge dem begge.
Avatar billede lahnkiller Nybegynder
17. marts 2003 - 03:08 #26
ok, så lang tid du kan pinge dem, så er det sidste bare en sag om dns formentlig, men sov godt, og pøjpøj med det i morgen!
Avatar billede rbnh Nybegynder
17. marts 2003 - 03:10 #27
OK - så er da da hul igennem og så vil jeg foreslå at du prøver guiden igen imorgen med en PC tændt (den med Internetforbindelsen).

Endnu en gang - sov godt og drøm behageligt - det hjælper mange gange lige at sove på det! ;)
Avatar billede jesperp Nybegynder
17. marts 2003 - 03:38 #28
Hvis det ikke virker... så mener jeg at Windows er FULDSTÆNDIG ULOGISK *G* ... Syntes at kunne mene at du skal dele forbindelsen på det lokalenetkort! og ikke på det med internettet... "Jeg skrev mener... men er ikke sikkert." men prøv det hvis det stadigvæk ikke virker når du har sovet på det.
Avatar billede riversen Nybegynder
17. marts 2003 - 07:41 #29
jesperp: nu har jeg kun lige læst dit sidste indlæg, men skal man dele inet på lan skal du aktivere deling på det netkort der har internetforbindelsen...det er da ganske logisk.
Avatar billede rbnh Nybegynder
17. marts 2003 - 10:18 #30
Foranlediget af sidstkomne kommentarer synes jeg lige jeg vil vise hvorledes mit netværk og deling af Internetforbindelse mellem 2 Windows XP Home PC'ere er sat op.

Netværksforbindelser:
  LAN- eller højhastighedsforbindelse til Internettet:
    Lan-forbindelse (Type) LAN-eller højhastigh. (Status)
    Aktiveret, delt, med firewall (Enhedsnavn) Motorola
    Surfboard USB Cable Modem SB4100
    Højreklik >Egenskaber >Faneblad Avanceret og flueben i
    Deling af Internetforbindels øverste boks senere kan
    man så også markere firewall.

  Netværksbro:
    LAN-forbindelse (Type)Netværksbro (Status) Aktiveret
    (Enhedsnavn) SiS 900-Based PCI Fast Ethernet Adapter.

Naå man endvidere højreklikker får man mulighed for at vælge "reparer" prøv det på de viste forbindelser hvis det stadigvæk ikke virker og først kun med en PC tændt.
Avatar billede tm1 Nybegynder
17. marts 2003 - 15:32 #31
Hvis jeg vælger reparer på min delte forbindelse får jeg følgende fejl:
Følgende trin i reparationen mislykkedes:
Fornyer IP-adressen
Renser DNS Resolver Cache.
Avatar billede rbnh Nybegynder
17. marts 2003 - 16:03 #32
tm1 --> jeg ved snart ikke hvad man kan gøre mere, jeg ved der er forskel på netværk m.h.t. XP pro og XP Home; men var der ikke noget med at du satte noget manualt op i nat?

Prøv at rette tilbage til automatisk og genstart PC'en.

Og tjek lige om du har kørt alle opdateringer til Windows XP!
Avatar billede tm1 Nybegynder
17. marts 2003 - 16:18 #33
hmmm, skal jeg slet ikke bruge min faste ip til nettet til noget.
Altså skal ikke sætte den op noget sted?
Avatar billede rbnh Nybegynder
17. marts 2003 - 16:35 #34
tm1 --> jeg må være dig svar skyldig; men kan du få det til at køre med automatik er det langt at foretrække.

Jeg har kabelmodem med nogenlunde fast IP, d.v.s. den er blevet ændret flere gange af TDC med flere måneders i mellem.

De gange jeg så har haft problemer, så har jeg bare brugt reparer og så var mit netværk OK igen.

Noget tyder på der er en konflikt et eller andet sted, det burde ikke være så vanskeligt at få det til at virke.

Jeg har rådet mange til at bruge guiden og automatik når man har Windows XP og de har alle fået det til at virke.

Så hvis jeg var dig, så tror jeg snart jeg ville gå ind under system og enhedshåndteringen og fjerne netværkskort og evt. kabelmodem, derefter lukke ned og genstarte og lade Windows selv finde kort igen.

Og du har selvfølgelig også klienprogram til Microsoft-netværk, Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk og Internetprotokol (TCP/IP) vist under LAN - forbindelsen.
Avatar billede langbein Nybegynder
18. marts 2003 - 02:04 #35
Tror siste kommentaren til rbnh er ganske ok. Fast ip, det vil vel bare si at man får den samme ip automatisk tildelt hver gan ???? (Kommer an på hvordan isp har satt det opp.)
Avatar billede tm1 Nybegynder
18. marts 2003 - 02:32 #36
langbein -> Jeg har købt fast IP af TDC
rbhn -> jeg kigger lige på dit forslag imorgen
Avatar billede langbein Nybegynder
18. marts 2003 - 09:18 #37
Spørs da bare om den faste ip deles ut automatisk via dhcp eller om den må settes opp manuelt. Du kan jo spørre TDC om det. Framgangsmåten vil jo kunne bli litt forskjellig avhengig av dette.
Har du fått opplyst din faste ip fra TDC ?
Avatar billede tm1 Nybegynder
18. marts 2003 - 15:13 #38
langbein-> jeg har fået oplyst min ip adresse fra TDC. Skal den sættes op noget sted? Det er den samme ip jeg har hver gang jeg logger på nettet.
Avatar billede tm1 Nybegynder
20. marts 2003 - 02:54 #39
Jeg har opgivet...

I skal alle have mange tak for hjælpen, jeg deler lige mellem lahnkiller og rbhn, da i begge har hjulpet meget.
Avatar billede rbnh Nybegynder
20. marts 2003 - 04:21 #40
Hmm - men tak for point - p.... irreterende at du ikke kan få det til at virke!  -  Bare jeg kunne hjælpe lidt mere; men jeg kan desværre ikke supplere med mere.