Avatar billede jefa Nybegynder
18. marts 2003 - 21:28 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Er det eller er det ikke.....................

Jeg vil gerne vide om det er lovligt at linke til bootdisk's eller om det ikke er?

Spørgsmål omkring dette bliver flere gange dagligt stillet på Eksperten og bliver også besvaret, så det ville være rart at vide.
Avatar billede riversen Nybegynder
18. marts 2003 - 21:30 #1
det er det ikke...har fået det bekræftet af ms at fx windows 98 bootdisk er ulovligt distribution af copyrightet materiale
Avatar billede bearhugx Nybegynder
18. marts 2003 - 21:31 #2
Jeg mener at fromsej og co er igang med at lave et gratis og lovligt alternativ ... to sek ... finder link...
Avatar billede bearhugx Nybegynder
18. marts 2003 - 21:35 #3
her er link ... (nb: lang tråd)

http://www.eksperten.dk/spm/319212
Avatar billede bearhugx Nybegynder
18. marts 2003 - 21:39 #4
og for at svare på dit spm (selvom det godt kan lyde som en tynd gang suppe):

Det er ulovligt at linke til alle bootdiske, som er beskyttet ejendom, og som ikke er lagt ud i public domain - Dette inkluderer bl.a. boot/rescue-diske fra Microsoft og andre OS-firmaer

Det ovenstående link omhandler at lave et frit alternativ til de "ulovlige" bootdiske - og den kan downloades fra http://www.soreno.dk/freedos.zip
Avatar billede jefa Nybegynder
19. marts 2003 - 20:33 #5
Det ser fint ud med det projekt som fromsej og co er ved at udføre og jeg takker mange for svarene.
Jeg kan også acceptere at det er ulovligt at linke til bootdisketter, men forstår dog ikke rigtigt at dette f.eks. også gælder. f.eks. F-Prot's antivirus. De er jo på forhånd lavet til at skulle virke på en forudindstillet måde og er man haj nok til at kunne ændre dette er man også haj nok til at kunne finde passende på Google.
Jeg vil dog uforstående efterleve forbudet og for efter anmelde brugere der ikke gør.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. marts 2003 - 20:42 #6
kan ikke se det er uforståeligt. Det er da klart nok at Microsoft har copyright på deres materiale og dermed også MS DOS, win98 etc. bootdisketter
Avatar billede jefa Nybegynder
19. marts 2003 - 20:51 #7
Misforstå mig ikke, jeg mente det var helt iorden med et forbud mod link til bootdisk, men forstår ikke helt et forbud mod link til f.eks. f-prot. Vira er jo et udbredt emne hos alle pc ejere og mange der søger hjælp på eksperten har jo ikke kendskab til udryddelse af samme. I få tilfælde er f-prot en god løsning frem for andre.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. marts 2003 - 20:56 #8
er du forbudt...står det i bearhugx' link?
Avatar billede riversen Nybegynder
19. marts 2003 - 20:57 #9
du = f-prot.-...øøøh
Avatar billede jefa Nybegynder
19. marts 2003 - 21:02 #10
Den indeholder jo elementer fra MS.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. marts 2003 - 21:07 #11
hvilke elementer er det? Har lige hentet til dos og synes ikke jeg kan se noget
Avatar billede jefa Nybegynder
19. marts 2003 - 21:11 #12
Var lige ved at kommentere, da dit indlæg kom. Uanset om det gør eller ej, står det er gratis for private og andre må bruge det i 30 dage.

Jeg takker for samtalen og er glad for (på andres vegne) at det er tilladt at linke til f-prot.

Undskyld hvis jeg har været på tværs :)
Avatar billede riversen Nybegynder
19. marts 2003 - 21:13 #13
:-)