Avatar billede deseinar Praktikant
28. marts 2003 - 16:45 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

hvordan spejler jeg en webservere

Hvis min primær DNS1 går ned, ville jeg godt have at den sekundære DNS2 server tar over, og de skal derfor være 100% ens.
jeg kører win2kserver.

jeg har indtilvidre oprette dns på sekundære(dns2) server manuelt og uden iis (derfor virker den selfølig ikke optimal).
ville nu godt have at den bare spejlede så de var ens, hvordan gør man?.
Avatar billede serverservice Praktikant
28. marts 2003 - 23:41 #1
tjoh du opretter bare en sekundær dns server som den primære peger på i dns. Hvis du går i DNS - new zone. Kan du vælge secondary zone til den primære.
NB Den sekundære dns holder en READ ONLY kopi af den primære,, den kan ikke opdatere når den primære går ned. Serverne i w2k skal selv replikere data over, når det er gjort.
Du kan også overveje en hardware raid løsning af din dns serveré harddisk, men den løser kun diskfejl problemet.
Avatar billede mortrr Praktikant
29. marts 2003 - 02:51 #2
deseinar -> Det er andet spørgsmål hvor du snakker om dns og webserver som om det var en og samme ting.
Der er det ikke.
De to services, IIS og DNS, har ikke noget med hinanden at gøre.

(ud over at de kan være installeret på samme server, og at klienter oftest bruger en dns for at finde en IIS)
Avatar billede serverservice Praktikant
29. marts 2003 - 14:45 #3
Ja det er rigtigt hvad mortrr siger. Du kan ikke clone 2 pcér med dns, men du får en reserve til din primære dns med den sekundære og en replikering af Ad mellem serverne,,,men dine web-filer skal du enten lægge over manuelt eller oprette DFS til at replikere dem til serveren hvis det er det du vil.
Avatar billede deseinar Praktikant
31. marts 2003 - 10:42 #4
dannyboyd ->> sådan som du har beskrevet kører det nu secondary opdatere bare ikke selv fra primære og det iretere mig. for jeg gider ikke skrive dns'en ind på 2 servere. Ad står det for ActiveDirectory? og hvis jeg installere det på serverne opdatere secondary så selv dns'en fra primære?
og hvad med webhotelet det kører slet ikke på min secondary server nu.
Avatar billede serverservice Praktikant
31. marts 2003 - 10:53 #5
Ja Ad= Act. Directory.
Du skal jo konfigurere din dns2 til at hente/opdatere fra dns1.
Da du installerede dns2 skulle du vælge "additional domain controller for existing domain". Ja så skal den selv replikere data over.
MHT din webserver, er det som jeg skrev tidlligere, - kun en backup til dns.
Hvis du samtidig vil have dine filer med skal du bruge DFS (distributed file share) til at replikere mellem serverne....som jeg også skrev.
Der findes ikke noget windows program, som spejler hele serveren på een gang.
Avatar billede deseinar Praktikant
31. marts 2003 - 11:03 #6
cool nok. jeg har ikke installeret dns2 endnu er jo ved at installere det hele om på stører servere. men det skal jeg lige huske så (additional domain controller)til dns'en. hvad med IIS hvad gør man så med den?
Avatar billede serverservice Praktikant
31. marts 2003 - 11:07 #7
Ja så vælger du bare at installere iis på dns 2 serveren også, hvis du vil have dine webting med.
Avatar billede deseinar Praktikant
31. marts 2003 - 11:21 #8
også når primære går ned så skulle sekundære virker 100% som dns og webhotel istedet. men det virker kun hvis Act. Directory er installeret eller hvad?
Avatar billede serverservice Praktikant
31. marts 2003 - 11:22 #9
Ja jeg skrev når du installerer. Hvis jeg skal formulere mig helt korrekt er det når du promoter din dns2 til DC. Så får du det valg, samtidig vælger du dns1 som den primære under din dcpromo.
Når du er færdig kan du gå i dns på dns2 og konfigurere den.
Avatar billede mortrr Praktikant
31. marts 2003 - 11:38 #10
Man kan altså også sætte en dns som sekundær uden at promote den til DC'er.
Du sætter det på properties for zonen (domænet) hvilken type dns den skal være.
Den vil gemme en kopi af den primæres records (den skal bare have lov at lave zone-transfers fra den primære), og svarer hvis den primære ikke findes.
Avatar billede deseinar Praktikant
31. marts 2003 - 15:00 #11
jeg har en dns som sekundær uden Ad. og den jeg har lige fundet ud af hvis jeg laver et New Alias så kommer den selv på dns2 men ikke hvis jeg laver en new Zone.så skal jeg lave den zone på dns2 før den sender resten over.
Avatar billede mortrr Praktikant
31. marts 2003 - 15:10 #12
Præcis.
Du er nødt til at fortælle den sekundære hvilke domæner den skal være sekundær for.
Avatar billede deseinar Praktikant
02. april 2003 - 13:14 #13
mortrr ->>
jeg har fået IIS til at spille nu. brugte MetaEdit.
min DNS sutter sgu bare lidt den vil ikke over har prøvet alt
kører ikke AD på serveren.
jeg har over 1000 domains på den server så jeg kan heller ikke bare sætte den op som sekundær for så skal jeg skrive zone ind på alle domænenavne før at den tar dns fra primary.
og det kan du godt se at det ville tage lidt tid :-(
Avatar billede mortrr Praktikant
02. april 2003 - 14:01 #14
Der findes også værktøjer til at hjælpe, har jeg hørt ;-)
Kender desværre ikke nogen.

En mulighed var at eksportere fra registry på den primære
hkey_local_machine\system\currentcontrolset\services\dns\zones
redigere .reg filen og importere den på den sekundære.
.dns filerne ligger i system32\dns
Avatar billede serverservice Praktikant
02. april 2003 - 14:22 #15
Det burde ikke være nødvendigt. Desuden kræver det at man er 100% sikker på at det virker.er man det er det måske ok?

Du kan redigere din opsætning i dns. som sagt.
For zonen kan du oprette primær og sekundær zone.
Du opretter records i zonen som peger på dns1.
Hvis du højreklikker zonefiler får du mulighed for at adde en record.
Avatar billede mortrr Praktikant
02. april 2003 - 14:49 #16
dannyboyd -> Ja - men med 1000 domains, så tager det jo lidt tid, så...
Avatar billede serverservice Praktikant
02. april 2003 - 15:06 #17
-<Mortrr ok , nej det er rigtigt.